مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مراسم اهدای جوایز این شرکت‌ها با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش و ضرورت ریل‌گذاری سریع در این زمینه گفت: وظایف شرکت تولیدی و شرکت مادر در این مسیر بسیار مهم است و بدون حضور این شرکت‌ها  در پژوهش دچار روزمرگی می‌شویم که یک آفت بزرگ است. جعفر ربیعی با هشدار نسبت به بی‌توجهی به پژوهش‌های کاربردی در شرکت‌های بزرگ، گفت: سرنوشت شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا و زیراکس که از پژوهش کاربردی و تحولات بین‌المللی عقب افتادند، زوال بود و شرکت‌های تولیدی برای رشد و سودآوری باید از خدمات دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده حداکثری را بکنند.

وی در  این جلسه با رونمایی از سند خط‌ مشی نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: در این سند که تدوین آن در روندی علمی مطالعاتی انجام و به همه شرکت‌های گروه ابلاغ می‌شود تاکید شده که پژوهش و فناوری و نوآوری یک موضوع دائمی است به یک هفته و روز خاص محدود نیست.

ربیعی تاکید کرد: حتی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین و سودآورترین شرکت نیز اگر دچار روزمرگی شود چنین سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. وی توجه ویژه به پژوهش و نوآوری در حوزه خوراک با توجه به کاهش خوراک گاز در پتروشیمی‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: البته پژوهش نباید در شرکت‌ها به تولید منحصر شود و باید در امور مالی، خدمات و منابع انسانی هم پژوهش و نوآوری صورت گیرد. مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تاکید بر اینکه پژوهشی که در شرکت‌های گروه انجام می‌شود باید کاربردی باشد، ادامه داد: ما نمی‌خواهیم جای دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان را بگیریم، بلکه ما موتور محرک آنها هستیم، می‌خواهیم آنها برای ما پژوهش کنند و ما هم از پژوهش‌های آنها استفاده کنیم. ربیعی، کاهش هزینه تولید، رها شدن از انحصار خوراک‌های موجود و میرایی شرکت‌ها را یک ضرورت عنوان کرد که با پژوهش‌های کاربردی به دست می‌آید و ادامه داد: خروجی کارهای پژوهشی شرکت‌های گروه باید در عدد و رقم مالی خودش را نشان بدهد، اگر نتیجه کار پژوهش صرفا هزینه‌کردن باشد فایده‌ای به حال شرکت‌های ما ندارد، نتیجه پژوهش باید سود باشد، ما شرکت تولیدی هستیم، پول می‌سازیم که پژوهش کنیم و پژوهش می‌کنیم که سودمان بیشتر شود.