هدف‌گذاری برای افزایش صادرات کاتالیست

این شرکت دانش‌بنیان ایرانی به تازگی با تولید کاتالیست‌های باکیفیت و صادرات این کالا به بازارهای جهانی، عنوان صادرکننده برتر را از آن خود کرده است  صادرات کاتالیست «ایران‌ساخت» برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی‌و پالایش از سوی شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو به ثمر نشست و یکی از پالایشگاه‌های کشورهای همسایه هم‌اکنون با یکی از پیچیده‌ترین کاتالیست‌های ایرانی تولیدی شرکت نفت و گاز سرو (کاتالیست Low Temperature Shift Catalyst) فعالیت می‌کند. اکنون شرکت دانش‌بنیان سرو با فراهم کردن فضای تولیدی برای اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر از متخصصان و دانشمندان برتر کشور و تولید بیش از ۳۰ نوع محصول برای فرآیندهای «ایران‌ساخت» از جمله زنجیره کاتالیست برای فرآیند «اتیلن»، «متانول»، «اوره و آمونیاک در صنعت پتروشیمی»، «کاتالیست‌های فرآیند تولید فرمالدهید در صنایع پایین‌دست پتروشیمی»، «تولید کاتالیست‌های فرآیند گاز هیدروژن در حوزه پالایش نفت» و «تولید کاتالیست‌های آهن‌اسفنجی در صنعت فولاد» فعالیت گسترده‌ای دارد و این حرکت رو به جلو را با هدف تکمیل زنجیره کاتالیست‌های مصرفی صنایع کشور و رقابت با شرکت‌های بزرگ در بازارهای خارجی حفظ کرده است.

   کاتالیست باید با دانش جهانی پیش برود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، ضمن تشریح چشم‌انداز این صنعت، به عملکرد شرکت متبوع خود پرداخت و گفت: از آنجا که پتروشیمی‌ صنعتی همراه  با دانش و تکنولوژی به‌روز است، بنابراین تغییرات آن باید به طور دائم دنبال شود و کاتالیست به عنوان یک کالای فناوری پیشرفته ضروری است از تکنولوژی روز بهره‌مند شود و با دانش جهانی همراه باشد. امیرهومن کریمی‌وثیق با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما  به مرزهای دانش کاتالیست نزدیک شده‌ایم، اما همچنان می‌توانیم به سمت بهبود در این حوزه پیش برویم، افزود: قطعا می‌توان با تکیه بر تولید داخل کشور، تا حدودی از واردات کاتالیست با دانش جدید، خود را بی‌نیاز بدانیم. اما قطعا لازمه رشد دراین بخش این است که هر دو سه سال دانش‌مان در این حوزه به روز رسانی شود تا بتوان محصول باکیفیت و جدید تولید کرد و این کار بسیار پرهزینه، پیچیده و‌ های‌تکی است که در ایران نمونه‌های آن به ندرت پیدا می‌شود. و این به جهت دانش بالا و تکنولوژی پیشرفته در تولید کاتالیست است.  وی بر این باور است: در حال حاضر می‌توانیم با شرایط موجود، به آنچه نیاز فعلی و اولیه بازار داخلی است، نزدیک شویم‌. مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ نوع کاتالیست در صنایع مختلف که در ایران تا کنون به تولید کمتر از نیمی ‌از آنها دست یافته‌ایم، گفت‌: باید تلاش کنیم باقی این ظرفیت را تکمیل کنیم. به طوری که ما هر سال با تجاری‌سازی و معرفی چند کاتالیست جدید به بازار، سهم خود از بومی‌سازی را ایفا کرده ایم.

    نگران تحریم‌ها نیستیم

وی با یادآوری اینکه تا چند سال پیش، اعتماد به صنعت کاتالیست داخل مانند امروز نبود، گفت: اعتماد‌سازی از مسیر حفظ کیفیت و ارتقای آن می‌گذرد که ما در مجموعه سرو خود را متعهد به این اصل می‌دانیم. دستیابی به دانش تولید این محصول استراتژیک، با توجه به محدودیت‌های موجود، نقطه قوتی برای صاحبان صنایع کشور بوده است و از این منظر موفقیت بزرگی به شمار می‌آید، چرا که توانسته‌ایم دغدغه بزرگی از صنایع  را رفع کنیم. به عبارتی ما در حال حاضر نگرانی از بابت توقف تولید شرکت‌های پتروپالایشی و مصرف کننده این محصول،  به دنبال تحریم کاتالیست نداریم. مساله‌ای که دردهه گذشته گریبان گیر صنایع کشور بود.  وی با اشاره به اینکه کاتالیست از جمله اولین محصولات در فهرست اعمال تحریم‌ها بوده است گفت: با توجه به اهمیت موضوع، اگر به دانش تولید و همین میزان کاتالیست دست نمی‌یافتیم، ‌قطعا پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و  فولاد کشور  زمین‌گیر می‌شد و ازاین بابت ما توانسته‌ایم در این حوزه کار بزرگی انجام دهیم. کریمی‌وثیق با وجود این شرایط، حمایت از صنعت تولید کاتالیست را برای کشور ناکافی دانست و گفت: با توجه به تحولاتی که ما در این صنعت ایجاد کرده ایم و دانش فعلی که وجود دارد؛ باید به سوی رشد و توسعه در این زمینه حرکت کنیم و حمایت از صنعت نوین کاتالیست، امری ضروری است.

  باید رقابت سازنده ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این سوال که بنا بر گفته برخی کارشناسان تا سال ۱۴۰۲از ورود کاتالیست‌های اساسی بی نیاز خواهیم شد گفت: با توجه به تحولات و توسعه دانش صنعت در دنیا، باید با تلاش و توسعه بدنه علمی‌و تحقیقاتی، رقابت با نسل‌های جدید انواع این محصولات را همواره در اولویت خود قرار دهیم، چرا که صنایع کشور نیز قطعا در سال‌های آینده به این تکنولوژی‌های جدید نیازمندند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو تحریم‌ها را برای صنعت آسیب‌زا دانست و افزود: از آنجا که صنایع نیازمند تکنولوژی‌های به روز تولید هستند، لذا تعاملات بیشتر با دنیا می‌تواند باعث شود تا هزینه در اختیار داشتن تکنولوژی و تجهیزات جدید برای توسعه صنایع کشور کاهش یابد.  مدیرعامل نفت و گاز سرو در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت محصولات داخلی گفت: ما به مساله کیفیت محصولاتمان اعتقاد راسخی داریم و حرکت در این‌مسیر را با جدیت ادامه می‌دهیم.

    بسترها فراهم شود

وی درباره وضعیت صادرات نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که در دانش کاتالیست به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم، بنابراین به راحتی می‌توانیم در داخل و خارج از کشور فروش مناسب داشته باشیم که باید این بستر فراهم شود. کریمی ‌ادامه داد:در بحث صادرات اگر شرایط خاصی ایجاد می‌شد ، در دو سال گذشته، می‌توانستیم به صادرات بیشتری دست پیدا کنیم و شاید موفقیتی که در سال گذشته به دست آوردیم زودتر حاصل می‌شد. اکنون نیز اگر شرایط فعلی بهبود یابد، می‌توانیم صادرات بیشتری را از این محصولات ‌های‌تک شاهد باشیم. وی در ادامه با تاکید بر کیفیت قابل توجه کاتالیست تولیدی سرو افزود: با اطمینان باید بگویم، سهم عظیم موفقیت شرکت نفت و گاز سرو،  به واسطه علم، کیفیت، تلاش متخصصان و تنوع محصولات شرکت بوده است. وی تصریح کرد: به عبارتی کیفیت مناسب ،دانش و تنوع محصول و اطمینان و اعتماد مشتری بیشترین تاثیر را در فروش این محصول داشته است.  وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های شدید به وجود آمده  مربوط به چند سال اخیر است و  زمانی هم که محدودیت تحریم‌ها نبود، در حضور شرکت‌های خارجی، در فروش کاتالیست موفق بوده‌ایم یادآورشد: درحال حاضر شرایط به گونه‌ای است که  محصولات داخلی با محصولات چینی مقایسه می‌شوند در حالی که ما تلاشمان بر این بود که با حضور در بازارهای خارجی و قرارگیری در کنار برندهای معتبر دنیا در سطحی متفاوت به رقابت بپردازیم. وی با اشاره به اینکه کاتالیست در ایران صنعتی نوپا به شمار می‌آید اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم که قرار گرفتن نام سرو در فهرست صادرکنندگان برتر به دلیل حجم بالای صادرات نبوده‌، بلکه به دلیل تولید و صادرات کالای دانش بنیانی بوده که تا همین ۵ سال پیش واردات آن را داشتیم. به عبارتی درحال حاضر سرو به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، کنار شرکت‌های معتبر دنیا، قرار گرفته است و می‌تواند دراین حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد. وی با بیان اینکه  اگرچه میزان صادرات محصولات خام  در کشور بالاست و ارزآوری مناسبی دارد، اما سرو توانسته محصول با ارزش افزوده صادر کند یادآورشد: به علت عدم حضور رقبای خارجی در کشور، ما در عرصه صادرات، سعی کرده ایم در کنار شرکت‌های بزرگی حضور داشته باشیم و این یک موفقیت محسوب می‌شود. وی تولید امسال شرکت را حدود ۳ هزار تن کاتالیست اعلام کرد و افزود: ما از این میزان فقط ۵ درصد صادرات داریم  و  در تلاشیم تا دو سه سال آینده بتوانیم میزان تولید و واردات این محصول را متعادل کرده و ظرفیت سازی تولید برای بازار داخل و خارج را به یک نسبت مساوی برسانیم. وی میزان واردات کاتالیست را بر اساس گزارش‌های  موجود، حدود ۶۰۰میلیون دلار برآورد کرد و گفت: به لحاظ تنوع تولید محصولات تاکنون ۳۰ درصد محصولات، داخلی‌سازی شده است.