در واقع گروه دوم به درستی دریافته‌اند که مقابله با اصول اولیه اقتصاد به معنای نابودی بنگاه‌ها خواهد بود و تا «ثریا دیوار صنعت لوازم‌خانگی کج خواهد بود» البته اینکه تمام تولیدکنندگان داخلی را به چشم مقلد صرف و دنباله‌رو خارجی‌ها ببینیم هم درست نیست و شرکت‌هایی در بازار حضور دارند که با تلفیق تکنولوژی و نیازهای بومی ‌مردم، کارهای بدیع و ماندگاری خلق کرده‌اند که البته گاهی در سایه نبود تبلیغات لازم دیده نشده است.

مدیر عامل «ایران شرق» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما توانسته‌ایم در سه صنعت مجزا جزو پیشرانان صنف خودمان باشیم. مجموعه «ایران شرق نیشابور» بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت دارد و برای اهالی صنعت شناخته شده است. ما حدود ۱۵ سال صادر کننده نمونه استانی هستیم و کالاهایی مانند بخاری، کولر آبی و بخاری برقی را به چند کشور جهان صادر می‌کنیم. همچنین این مجموعه اقدام به راه‌اندازی مجموعه «پگاه» برای تولید عکس برگردان برای کارخانه‌های معتبر ظروف چینی یا تولیدکننده بخاری کرده است علاوه بر این، مجموعه‌ای به نام «کلور» در صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده‌ایم که در بخش تولید یخچال بر اساس آخرین تکنولوژی روز و شرایط بومی ‌و سلیقه‌ای کشور فعالیت می‌کند که یکی از پربازدید‌ترین غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی بود، به گونه‌ای که می‌توان گفت اغلب فروشنده‌های یخچال از غرفه «کلور» بازدید کرده‌اند. این شرکت یخچال دو‌قلویی به صورت یخچال و فریزر با عرض ۱۲۰ سانتی متر تولید کرده که پاسخگوی تمام نیازهاست و از طرفی آخرین تکنولوژی روز را مورد استفاده قرار داده که تبریک اهالی صنعت را به همراه داشت.

حسن جلالی با بیان اینکه رسانه‌ها یکی از مواردی هستند که به ارتباط بهتر مردم با لوازم خانگی داخلی کمک می‌کنند، می‌افزاید: ما تجربه بالایی در ارتباط با تولیدات کشورهای توسعه‌یافته به دست آورده‌ایم، اما لازم است مردم با این کیفیت آشنا شوند و با اطلاع از کیفیت خطوط تولید، دیدگاه درستی نسبت به تولید داخلی داشته باشند. وقتی که آخرین تکنولوژی مورد استفاده قرار  گیرد، در هر کشوری باشد، تفاوتی ندارد. چرا باید مصرف‌کننده به سمت کالای کره‌ای برود و احساس کند محصولات آنها متفاوت است. در حالی که حتی می‌توانم بگویم به خاطر حساسیتی که داریم یک قدم از خارجی‌ها جلوتر هستیم. جلالی در مورد مشکلات این صنعت می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم بیش از ۷۰ درصد قالب‌های مورد نیاز را برای تولید یخچال در شرکت خودمان تولید کنیم و تمامی ‌مواد تزریقی به بدنه کاملا بومی ‌است. اما مساله اینجاست که گاهی برای تهیه مواد مورد نیاز این تزریق، واردات را در دستور کار قرار می‌دهیم و این یک ضعف بزرگ است که با وجود پتروشیمی‌های بزرگ موادی مانند پلی‌کربنات را وارد کنیم. با وجود این خوشبختانه توانسته‌ایم از این نظر مشکلات را حل کنیم.

در واقع تحریم خارجی اثر چندانی در بخش تامین مواد اولیه نداشته است. بنابراین دولتمردان ما باید برنامه‌ها را به شکلی پیش ببرند که قبل از هر چیز نیاز داخلی را تامین کنند. در واقع با وجود اینکه نیروی کار و انرژی با قیمت مناسب به تولیدکننده‌های مواد اولیه داده می‌شود، اما قیمت‌ها گران‌تر از قیمت جهانی به دست تولیدکننده می‌رسد. مشکلات تخصیص ارز، مشکلات گمرکی که باعث خواب سرمایه می‌شود و توان اندک خریداران به خاطر عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات خرید هم به این مشکلات می‌افزاید.

مدیر عامل «ایران شرق» با اشاره به معضلات موجود تصریح می‌کند: تولید کالاهایی مانند یخچال، امکانات و ماشین‌آلات خاصی نیاز دارد، اما عده‌ای با ماشین‌آلات خیلی ضعیف و قدیمی‌ می‌خواهند این محصول را تولید کنند که این اتفاق به حیثیت صنعت آسیب وارد می‌کند.  به طور مثال در تزریق فوم به بدنه یخچال نیازمند چند صد هزار یورو هستیم و بدون این ماشین‌آلات نمی‌توان محصول باکیفیت ارائه کرد.

جلالی در مورد قیمت لوازم خانگی می‌گوید: در مقوله قیمت نمی‌توان گفت مواد گران بخرید و کالای نهایی را ارزان بفروشید چون این کار بر خلاف اقتصاد بازار است. امروز به عقیده من حقوق نیروی کار و از طرفی انرژی ما از کشوری مانند عراق ارزان‌تر است و از این نظر می‌توان در بازار صادراتی رقابت کرد اما مواد اولیه و از جمله مس که بسیار موردنیاز صنعت لوازم خانگی است، اگر قیمت آن را حتی تبدیل به دلار آزاد کنیم، باز هم می‌بینیم که گران‌تر از واردات از سایر کشور‌ها تمام می‌شود و طبیعی است با افزایش هزینه‌های تولید نتوانیم در بخش صادرات رقابت کنیم.