افزایش 53 درصدی سود خالص پتروشیمی ‌نوری

19 

شرکت پتروشیمی ‌نوری (سهامی‌عام)  در بهمن ماه سال ۷۷ با نام شرکت پتروشیمی ‌برزویه به عنوان یک شرکت سهامی‌خاص تاسیس شد و در سال ۸۷ این شرکت نام خود را به پتروشیمی ‌نوری تغییر داد. این شرکت در سال ۹۷ در بورس اوراق بهادار پذیرفته و سهام آن عرضه شد. در حال حاضر پتروشیمی ‌نوری از واحد‌های تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس است. از جمله فرصت‌های پیش روی شرکت پتروشیمی ‌نوری می‌توان به دسترسی به آب‌های آزاد و زیرساخت‌های صادراتی، وجود معافیت‌های زیست محیطی، دسترسی آسان به منابع خوراک و همچنین وجود تقاضا برای محصولات شرکت در بازار اشاره کرد. موضوع فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیقات، آزمایش‌ها، پژوهش، بسته‌بندی و... برای تولید، بازاریابی، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی‌ و شیمیایی، فرآورده‌های فرعی، مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و...  است که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است.  سرمایه پتروشیمی ‌نوری از بدو تاسیس مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال بوده که تا به امروز به همان میزان باقی مانده است. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس با حدود ۶/ ۶۸درصد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی‌ تامین با حدود ۱۵درصد و صندوق بازنشستگی کشور با حدود ۵/ ۵درصد عمده‌ترین سرمایه‌گذاران این شرکت هستند.

  افزایش ۱۴۱درصدی سود ناخالص پتروشیمی نوری

طبق صورت‌های مالی تلفیقی منتشر شده در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی ‌نوری در دوره شش ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری ۳۱۲ هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۴۱ هزار و ۴۲۵ هزار و میلیارد ریال )، ۱۲۱درصد افزایش  داشته است. از این مبلغ، میزان ۱۵۰ هزار و ۴۶ میلیارد ریال سهم فروش داخلی این شرکت اصلی است که شامل فروش برش c۵، برش سبک، گاز مایع، ارتوزایلین، رافینیت، بنزن، آروماتیک سنگین، پارازایلین و برش سنگین بوده است که در میان این اقلام پارازایلین با ۳۳ هزار و ۲۵۲ میلیاردریال فروش و سود ناخالص حدود ۹ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را در میزان فروش و سود ناخالص در فروش داخلی این شرکت به خود اختصاص داده است.

بخش دیگر درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌نوری مربوط به فروش صادراتی این شرکت بوده و  حجم این فعالیت برابر ۱۶۲ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال است که از صادرات برش سنگین، نفتای سبک، ارتوزایلین، رافینیت، بنزن و پارازایلین  حاصل شده است. نکته قابل توجه این است که این شرکت برای شش ماه دوم سال میزان ۱۸درصد کاهش در فروش داخلی و میزان ۴۰درصد کاهش در فروش خارجی را پیش‌بینی

می‌کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود مجموع فروش داخلی و خارجی این شرکت در شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست امسال ۲۹درصد کاهش یابد. البته باید اذعان‌کرد از عمده‌ترین دلایل برآورد این میزان کاهش در درآمد‌های عملیاتی شرکت، پیش‌بینی کاهش در نرخ فروش شش ماه دوم سال جاری است و شرکت دلیل این پیش‌بینی را تغییرات نرخ فروش محصولات پتروشیمی ‌متناسب با تغییرات نرخ نفت خام بیان کرده است.

همچنین بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی  شرکت در شش ماه نخست سال جاری برابر با ۲۳۲  هزار و   ۵۵۵ میلیارد ریال  بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( ۱۰۸ هزار و۱۲۷ میلیارد ریال) ۱۱۵درصد افزایش یافته است.

  در مورد بهای تمام شده در‌آمد‌های عملیاتی این شرکت باید بیان کرد که مواد مستقیم مصرفی عمده‌ترین بخش از این شاخص را  به خود اختصاص می‌دهد و در برآورد شش ماه دوم سال جاری، شرکت کاهش حدود ۵/ ۴۸ درصدی را پیش‌بینی می‌کند و عمده دلیل آن را انتظار  تغییرات نرخ خرید مواد اولیه متناسب با تغییرات نرخ نفت خام می‌داند.

همچنین شرکت برای شش ماه دوم سال جاری انتظار افزایش دستمزد مستقیم بر اساس  تغییر نرخ دستمزد و همچنین کاهش سربار تولید  را دارد. با توجه به موارد ذکر شده، سود ناخالص عملیاتی  شرکت در شش ماه نخست سال جاری  به ۸۰ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال رسیده است که نسبت به همین مدت در سال گذشته ۱۴۱ درصد افزایش یافته است.

با کسر هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى و هزینه‌های مالی از سود ناخالص این شرکت و اضافه کردن سایر درآمد‌های عملیاتی  و غیر عملیاتی به آن، سود خالص این شرکت به مبلغ ۷۲ هزار و ۱۳۹میلیارد ریال می‌رسد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته است.

  بررسی صورت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌نوری آورده شده است. اطلاعات موجود در این جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. با توجه به اعداد موجود در جدول نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در شش ماه نخست سال‌جاری به‌رغم افزایش نسبت به سال ۹۸، در مقایسه با عملکرد سال ۹۹ کاهش داشته است. با توجه به پیش‌بینی شرکت در مورد کاهش درآمد‌ها و هزینه‌های شش ماه دوم سال ۱۴۰۰، به نظر می‌رسد این نسبت‌ها تا پایان سال تغییر چندانی نداشته باشند. نسبت آنی شرکت نیز برای شش ماه نخست سال به ۸۵/ ۰ رسیده که به نظر نمی‌رسد شرکت از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو باشد. نکته قابل توجه در مود پتروشیمی ‌نوری کاهش دوره وصول مطالبات نسبت به سال‌های قبل است.

دوره وصول مطالبات این شرکت در شش ماه نخست سال در حدود ۸۳ روز است که با وجود افزایش نسبی در مقایسه با سال ۹۹، نسبت به سال ۹۸ و سال‌های قبل از آن بهبود یافته است. کاهش دوره وصول مطالبات می‌تواند منجر به کاهش ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری شرکت شود. از این رو مدیران همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی در جهت کاهش هرچه بیشتر دوره وصول مطالبات شرکت هستند.