در نامه‌ای که در تشریح این موضوع از سوی «مجید شکرانی» معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان برای رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال شده، دلایل این نرخ رشد سود عملیاتی ۶ ماهه به شرح زیر ذکر شده است:

افزایش ۸۹درصدی درآمدهای حاصل از فروش که عمدتا ناشی از افزایش متوسط نرخ فروش محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش حجم فروش صادراتی بوده است.

افزایش ۱۰۲درصدی هزینه مواد مصرفی شامل کنسانتره، گندله و برخی مواد افزودنی به دلیل افزایش میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان و نیز افزایش هزینه برق و گاز مصرفی به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای سال ۱۴۰۰ بوده است.

افزایش ۱۶۰درصدی سایر درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل که عمدتا ناشی از افزایش حجم و نرخ فروش ضایعات تولیدی بوده است.

شرکت مجتمع فولاد خراسان  یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد در ایران به‌شمار می‌رود. این شرکت فولادسازی، از ۱۸ واحد مختلف تشکیل شده که پنج واحد گندله‌سازی، احیای مستقیم، ذوب، ریخته‌گری و نورد به عنوان واحدهای اصلی و دیگر واحدها جانبی و پشتیبانی محسوب می‌شوند. فولاد خراسان پس از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان از شرکت‌های موثر تولید فولاد در کشور به شمار می‌رود.