امیر شیخ‌‌زاده، کارشناس و فعال اقتصادی با بیان مطلب بالا گفت: علاوه بر موارد فوق نحوه توزیع و رساندن کالا به مصرف‌کننده نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیر دارد. برای رساندن هر کالا به مصرف‌‌کننده نهایی روش‌ها و استراتژی‌‌های مختلفی وجود دارد که هزینه هر روش می‌تواند دست فروشنده نهایی را برای اعمال تخفیف‌‌های نهایی باز بگذارد تا درصد سود خود را تعیین کند.

شیخ‌‌زاده افزود: سیاست‌های حاکم بر نظام قیمت‌گذاری در ایران از دیرباز تاکنون با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه مبتنی بر اقدام دولت در قیمت‌‌گذاری‌‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی بوده است و قیمت بخش قابل توجهی از کالاها و خدمات اساسی و حساس به استناد قوانین جاری و تشخیص مراجع تصمیم‌گیری دولتی به صورت تثبیتی یا تکلیفی اعلام می‌شود و الزاما مشمول برنامه‌های کنترلی خاص است. وی ادامه داد: هیچ تولیدکننده داخلی به‌ویژه در کالاهای اساسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن قوانین و نظارت‌‌های سختگیرانه و تنها بر اساس روندها و استراتژی‌‌های ویژه قیمت‌‌گذاری در بازار اقدام به تعیین یا تغییر قیمت کند. همچنین برای هر نوع افزایش قیمت کالاها و خدمات نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از سازمان‌های دولتی مثل شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌‌کنندگان و … است.

به گفته شیخ‌زاده، فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای در سراسر دنیا و بالطبع در ایران تنها در نقش توزیع‌کننده برای رساندن کالای نهایی به مشتری عمل می‌کنند و هرگز نقشی در تعیین قیمت نهایی کالاها ندارند. آنها فقط با کاهش میزان سود خود در توزیع کالاها می‌توانند تخفیف‌‌های گاه جذاب را برای مشتریان ارائه کنند. شیخ‌‌زاده با اشاره به اینکه هیچ کدام از فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای داخلی باتوجه به راهبردها، زیرساخت، نیروی انسانی و قوانین و نظارت‌‌های بسیار سختگیرانه دولتی، هرگز خلاف قوانین عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه نوسانات قیمتی بسیار عجیب و گاه بحرانی بعضی مواد اولیه به‌ویژه در تامین کالاهای اساسی بیشترین آسیب را به اعتبار تولیدکنندگان می‌‌زند. زیرا به ناچار برای حفظ کسب و کار خود و جلوگیری از زیان انباشته مجبور به تغییر قیمت نهایی و اخذ مجوزهای پیچیده در این زمینه هستند. این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تیتر۲۰ خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مصرف‌‌کنندگان و مردم دارند اما نقش آنها در افزایش قیمت‌‌ها کاملا صفر است. این فروشگاه‌ها در ایران در شرایط بحرانی مثل کرونا برای رساندن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بسیار خوب عمل کردند، در صورتی که حتی در کشورهای غربی و پیشرفته با چالش‌‌های عجیبی در این زمینه مواجه بودیم. لذا باید به جای دامن زدن به شایعه‌‌پراکنی مورد حمایت قرار گیرند.