افزایش سرمایه «وکغدیر» روی میز هیات مدیره

سود انباشته شرکت تا پایان سال ۹۹ معادل ۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد و ۸۴۱ میلیون ریال از سوی این شرکت کنار گذاشته شده است. این در حالی است که سود انباشته وکغدیر تا پایان ۹۸ معادل ۲ هزار و ۳۲۱ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال بود.

آخرین افزایش سرمایه شرکت در دی ماه سال ۹۹ برای اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شد که از مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال به ۱۳ هزار میلیارد ریال ارتقا یافت. این افزایش سرمایه نیز از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران صورت گرفت و بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر مصرف شد.

تاثیر آخرین افزایش سرمایه سبب شد سود خالص سال ۹۸، برابر ۲هزار و ۳۱۲ میلیارد و ۹۹۱ میلیون ریال، سود خالص دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۹ معادل ۴ هزار و ۱۷۸ میلیارد و ۳۳میلیون ریال و سود خالص محاسبه شده تا ۳۰ اسفند ماه ۹۹ برابر با ۴ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۷۴ میلیون ریال باشد.

 دلایل افزایش سرمایه جدید

دلایل درخواست افزایش سرمایه شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر شامل عدم تناسب سرمایه موجود با فعالیت شرکت، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز در راستای ایجاد فضای جدید عملیات در تمامی ‌بخش‌ها منطبق بر موضوع فعالیت اصلی شرکت، اصلاح ساختار مالی از طریق مدیریت بر وجوه نقد و جلوگیری از خروج جریان‌های نقد است.

 طرح افزایش سرمایه

در حال حاضر سرمایه شرکت «وکغدیر» معادل ۱۳ هزار میلیارد ریال است که بنابر آخرین گزارش‌ها مانده بدهی این شرکت برابر با ۵ هزار و ۵ میلیارد برآورد می‌شود. شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن در این افزایش سرمایه در نظر دارد برای اصلاح و بهبود ساختار مالی و بهبود نسبت مالکانه و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سرمایه و رقابت‌پذیری شرکت در صنعت و بازار سرمایه، بهبود و افزایش شفافیت صورت‌های مالی، جلوگیری از خروج نقدینگی و حفظ پتانسیل لازم برای تداوم فعالیت، سرمایه خود را از محل مطالبات حال شده سهامداران و سود انباشته افزایش دهد.

 در همین حال مشاهده نسبت‌های مالی اهرمی ‌به خصوص در چند سال اخیر نشان‌دهنده این است که نسبت اهرمی ‌بدهی بسیار بالا است و با توجه به وجود بدهی یادشده به سهامداران عمده که در بالا رفتن اهرم مالی موثر بوده، سهامدار عمده خواستار تعیین تکلیف آن است. در این باره شرکت برای اصلاح آن و بهبود ساختار مالی اقدامات لازم را از طریق افزایش سرمایه صورت می‌دهد.

 چشم‌انداز و برنامه‌های آتی

در چشم‌انداز این شرکت، قرارگیری در جمع ۷ هلدینگ برتر بورسی حوزه فلزات اساسی کشور را به لحاظ ارزش بازار در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

از برنامه‌های آتی این شرکت نیز می‌توان به یکی از راهبردهای تعیین شده در هلدینگ‌های بزرگ فولادی نظیر متوازن‌سازی زنجیره ارزش تولید اشاره کرد.

 هدف این شرکت در این مسیر استفاده از همه ظرفیت‌های سودآوری صنعت در مناطقی است که‌ در آن قرار دارند. بر همین اساس در تلاش است بر اساس مواد اولیه در اختیار و موجود، صنایع پایین‌دستی خود را شکل دهد و همه ارزش قابل استحصال از صنعت را در اختیار خود قرار دهد. براین اساس سرمایه‌گذاری‌های گروه غد‌یر در سه منطقه متمرکز است. منطقه اول، گل‌گهر کرمان است که این منطقه دو شرکت سنگ‌آهن گهرزمین و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر را شامل می‌شود. هلدینگ صنایع و معادن در این شرکت‌ها فاقد نفوذ مدیریتی به دلیل تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای بوده و بیشتر به صورت مشارکت در افزایش سرمایه در برنامه‌های توسعه‌ای آنها شرکت می‌کند.

منطقه دوم در استان یزد با دو شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و فولاد آلیاژی قرار دارد. در این منطقه «وکغدیر» نفوذ مدیریتی نسبتا بالاتر‌ی در مقایسه با استان کرمان دارد.

در همین حال در منطقه سوم با حضور شرکت فولاد غدیر نی‌ریز، نفوذ مدیریتی «وکغدیر» در سطح بالاتری در مقایسه با سایر مناطق است.

به طور کلی سرمایه مورد نیاز شرکت بر پایه رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برنامه‌ریزی شده است که در صورت عدم انجام آن، اخذ تسهیلات پیش‌بینی شده است که هزینه‌های مالی آن به‌میزان ۲۴درصد قابل محاسبه است.