تمرکز «پتروفرهنگ» بر تولید «متانول»

این هلدینگ با هدف نظارت و راهبری استراتژیک؛ پرتفوی شرکت‌های زیرمجموعه خود را به شکلی هدفمند سازماندهی کرده و از تمامی‌ منابع و ظرفیت‌های خود برای شناسایی فرصت‌های جدید، بهبود ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها،  راهبری اجرای طرح‌های اجرایی و نظارت و راهبری شرکت‌های تولیدی و خدماتی خود استفاده  می‌کند. تامین سرمایه و تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌ها در مقیاس بزرگ از جمله راهبردهایی است که این شرکت با هدف خلق حداکثر بازدهی ممکن محقق کرده و به‌رغم تنگناهای اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از تحریم ظالمانه کشور توانسته است طرح‌های مهمی ‌را تعریف، مدیریت و اجرا کند. مجموع ارزش پروژه‌هایی که طی دو سال اخیر در گروه پتروفرهنگ به بهره‌برداری رسیده‌اند حدود یک‌ میلیارد دلار برآورد می‌شود و از سوی دیگر، ارزش پروژه‌های در حال احداث این گروه که میزان سهام پتروفرهنگ آنها بالاتر از ۵۰درصد است، بیش از  ۲/ ۱میلیارد دلار بوده که انتظار می‌رود تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به مدار تولید وارد شوند.

پتروفرهنگ با هدف دستیابی به جایگاه یکی از پنج هلدینگ برتر حوزه نفت، گاز، پتروشیمی ‌و انرژی کشور، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به احداث و بهره‌برداری از واحدهای تولید متانول معطوف کرده است که از آن جمله می‌توان به شرکت کیمیای پارس خاورمیانه، پتروشیمی‌ سبلان، پتروشیمی ‌دنا و پتروشیمی‌ سیراف انرژی اشاره کرد. در سال‌های اخیر شرکت‌های پتروشیمی ‌کیمیای پارس خاورمیانه و پتروشیمی ‌سبلان به بهره‌برداری رسیده و سایر پروژه‌های عظیم مجموعه با جدیت  بیشتری پیگیری می‌شود. پتروفرهنگ به منظور دستیابی به صنایع پایین‌دستی متانول در حال تدارک احداث واحدهای پایین‌دستی متانول است که ارزش افزوده بالاتری را خلق خواهند کرد. از سویی با توجه به چشم‌انداز توسعه اقتصادی کشور و سهم قابل توجه مناطق ویژه و آزاد تجاری در تحقق این چشم‌انداز، پتروفرهنگ با هدف فرصت‌سازی‌های آتی، حضور موثر و سرمایه‌گذاری ارزش‌افزا در این مناطق را در کانون توجه قرار داده است.

هلدینگ پترو فرهنگ در حال حاضر ۱۶ شرکت و طرح پتروشیمی را  ‌در سبد سرمایه‌گذاری خود مدیریت می‌کند که  علاوه بر شرکت‌های معرفی شده می‌توان به شرکت پتروشیمی ‌مروارید، شرکت پتروشیمی‌ خراسان،  شرکت(هلدینگ) انرژی سپهر، شرکت تجارت بین‌الملل سکو (سیتکو)،  شرکت قطب پتروشیمی ‌سپهر لاوان، شرکت قطب پتروشیمی ‌سپهر لاوان، شرکت پتروشیمی‌ لاوان، شرکت پتروشیمی‌ کیان، پتروشیمی‌ آریا، شرکت مهتاب پارسیان، شرکت پردیس آذربایجان و مدیریت فرآیند نیروگاهی در زیرمجموعه خود اشاره کرد. همچنین این شرکت دو مجتمع کیمیای پارس خاورمیانه و سبلان  را طی دو سال اخیر راه‌اندازی  کرده است.

 کیمیای پارس خاورمیانه

اعتبار اسنادی شرکت کیمیای پارس خاورمیانه در شهریورماه ۱۳۹۴ گشایش یافت. در آن مقطع پروژه‌های متانول مشابه، پیشرفت فیزیکی بسیار بالاتری از کیمیای پارس خاورمیانه داشتند. پس از گذشت چهار سال در مرداد سال ۹۹ با پیشرفت مناسب طرح، این مجتمع به طور رسمی‌ با دستور رئیس جمهور افتتاح شد. عملیات اجرایی این پروژه با عملکردی به مراتب مناسب‌تر نسبت به پروژه‌های مشابه متانولی کشور انجام و پتروشیمی ‌کیمیای پارس خاورمیانه در مدار تولید قرار گرفت.  پروژه عظیم یک میلیون و ۶۵۰  هزار تنی متانول کیمیای پارس خاورمیانه با تلاش متخصصان داخلی با استاندارد مطلوب به بهره‌برداری رسید. دورنمای افتتاح این شرکت و تولید متانول گرید AA، ۱۰۰درصد صادراتی، علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور، از سودآوری و تامین منافع فرهنگیان عضو صندوق حکایت می‌کند.

شرکت صنایع پتروشیمی‌ سبلان (سهامی‌خاص) با هدف احداث یک واحد تولیدی متانول گرید AA با ظرفیت اسمی‌ تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال در زمینی به مساحت ۷ هکتار، با مالکیت هلدینگ انرژی سپهر به ثمر رسیده است. محل اجرای این پروژه در فاز ۲ پتروشیمی ‌در منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) است.

این مجتمع در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ با دستور ریاست جمهوری به طور رسمی ‌افتتاح شد.  با راه‌اندازی این مجتمع سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول به بازارهای هدف همچون آسیای شرقی، هند و کره جنوبی وارد خواهد شد. همچنین راه‌اندازی این پروژه ملی نیز موجب ارزآوری به کشور و اشتغال‌زایی (۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم) به ویژه در منطقه عسلویه خواهد شد.

 پتروشیمی ‌دنا

شرکت پتروفرهنگ در مسیر تحقق چشم‌انداز مجموعه، طرح احداث واحد تولید متانول شرکت پتروشیمی‌ دنا را با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی پیگیری و هدایت می‌کند. شرکت صنایع پتروشیمی ‌دنا یکی از شرکت‌های پروژه‌ای زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر و پتروفرهنگ است که در سال ۱۳۸۹ تاسیس و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شده است. میزان ظرفیت تولید این واحد که در فاز ۲ منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی در زمینی به وسعت ۷ هکتار واقع است، سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول گرید AA بوده و بازار هدف آن عمدتا چین و بازارهای آسیای جنوب شرقی خواهد بود. از کاربردهای عمده متانول به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در صنعت پتروشیمی ‌می‌توان به استفاده‌های آن در تولید MDF، رزین برای تولید ظروف، کلید و پریز و چسب‌های صنعتی، صنایع نساجی و مکمل با بنزین در صنعت  سوخت اتومبیل اشاره کرد. با توجه به برداشته شدن قدم‌های نهایی در مسیر تامین مالی این طرح و استمرار روند رو به رشد تکمیل پروژه، امید می‌رود تا اسفند ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

 پروژه سیراف انرژی

پیشبرد پروژه احداث واحد تولید متانول گرید AA در شرکت سیراف انرژی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی که در زمینی به وسعت حدودا ۵۵ هکتار واقع در شهر دیر در استان بوشهر قرار دارد از دیگر اقدامات مهم پتروفرهنگ برشمرده می‌شود‌.  این پروژه با ظرفیت تولید ۵ هزارتن متریک در روز معادل یک میلیون و۶۵۰ هزارتن در سال تکمیل‌کننده سبد فعلی سرمایه‌گذاری شرکت پتروفرهنگ در صنعت تولید متانول است. طرح مگامتانول سیراف شامل یک خط کامل تولید متانول با درجه خلوص حداقل ۸۵/ ۹۹درصد و سرویس­‌های جانبی از جمله نیروگاه برق، واحد تولید هوای فشرده و اکسیژن، واحد بخار، آب شیرین‌کن، سیستم خنک‌­کننده، تصفیه فاضلاب و مخازن ذخیره محصول برای صادرات است. متانول تولیدی از طریق اسکله صادراتی پیش‌­بینی شده به خارج از کشور صادر خواهد شد. خوراک این واحد گاز طبیعی است و توسط یک خط لوله ۲۴ اینچی احداث شده طبق قرارداد فی‌مابین با شرکت ملی گاز استان بوشهر که در سال ۱۳۸۹ منعقد شده تامین خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود  پیشرفت فیزیکی این پروژه تا پایان امسال به ۷۲ درصد برسد. زمان تخمینی بهره‌برداری از این طرح طبق برنامه پیش‌­بینی شده پاییز ۱۴۰۲ تعیین شده است. لذا سرمایه‌گذاری در تولید متانول از گاز طبیعی، تجارتی پرفایده و صنعتی بسیار کارگشا خواهد بود.

بنابراین گزارش پترو فرهنگ اعتماد به تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز با نگاه به دانش فنی بومی ‌را در دستور فعالیت‌های خود قرار داده و بر همین اساس برای اولین بار در پتروشیمی‌ سبلان از کاتالیست سنتز متانول ایرانی استفاده کرده است. همچنین ساخت تجهیزات فرآیندی تولید متانول برای مجتمع‌های دنا و سیراف انرژی در ماشین‌سازی اراک و استفاده از دیگر تجهیزات بومی ‌از دیگر فعالیت‌های این شرکت در راستای حمایت از تولیدات داخلی است.

 آغاز دو پروژه جدید

 آغاز عملیات اجرایی ساخت مگاپروژه کیان با مشارکت نفت و گاز پارسیان و عملیات اجرایی پروژه MTP  مهتاب پارسیان در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان را نیز می‌توان از جهت‌گیری‌های قابل توجه پترو فرهنگ دانست.  مجتمع پتروشیمی‌کیان شامل احداث واحدهای پیش‌تفکیک خوراک مایع، آروماتیک، الفین، اتیل بنزن، آلفا الفین، پروپیلن اکساید و بوتادین است که در نتیجه تولید انواع محصولات از خانواده الفین‌ها، آروماتیک‌ها، استایرن و دیگر محصولات موردنیاز صنایع پایین‌دستی اتیلن را در برمی‌گیرد.

این طرح عظیم در زمینی به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز دوم پتروشیمی ‌منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه احداث و پس از بهره‌برداری کامل یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور خواهد بود. این پروژه پس از کیمیای پارس خاورمیانه و گروه انرژی سپهر مهم‌ترین پروژه پتروفرهنگ است که با آگاهی کامل از سودآوری و ارزش بالای آن در برنامه این هلدینگ قرار گرفته است. تاکنون مطالعات FEED واحد الفین و مطالعات مفهومی ‌مجتمع توسط شرکت معتبر  AXENS/ EIED انجام شده و همچنین قرارداد EPCC  با شرکت OIEC  منعقد شده است. این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که مجوز استفاده از خوراک گاز اتان را داشته و به همراه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که سهامدار ۶۰ درصدی این پروژه است گام به گام پیش رفته و در افزایش سرمایه حاصل از آورده سهامداران مشارکت کرده است.

 ‌مهتاب پارسیان

مجوز تاسیس شرکت مهتاب پارسیان نیز به عنوان طرح دیگر پتروفرهنگ شامل واحد‌های تبدیل متانول به پروپیلن، پلی پروپیلن، ایزوپروپانل، اکریلیک اسید – اکریلات‌ها، اکسو الکل‌ها و سوپر جاذب‌ها در فروردین ۱۳۹۴ از  سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد. پتروشیمی ‌مهتاب پارسیان واقع در منطقه ویژه انرژی‌بر پارسیان با یک شرکت معتبر چینی تفاهم‌نامه همکاری در خصوص تامین فاینانس به امضا رسانده‌اند که در صورت دریافت مجوز تخصیص خوراک از وزارت نفت و گشایش‌های بین‌المللی زمینه بهره‌برداری موثر از این تسهیلات فراهم خواهد شد.