افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۱

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از   ماینینگ ویکلی، قیمت‌ها در ماه می، به رکورد ۲۳۷ دلار در هر تن جهش کرد و در نوامبر به دلیل تعهد چین برای کاهش تولید فولاد، قیمت این کامودیتی به حدود ۸۵ دلار سقوط کرد. در نوامبر، فیچ ریتینگز، شرکت خدمات مالی آمریکایی اعلام کرد افزایش قیمت سنگ‌آهن به پایان رسیده است. با این حال، در هفته‌های گذشته، قیمت این فلز ۵۰درصد افزایش یافت.

 چین

سنگ‌آهن یک فشارسنج برای اقتصاد چین است، بنابراین محدودیت‌های فولادی چین برای کنترل انتشار کربن، عملکرد این فلز را در طول سال تنظیم می‌کند. در ماه مارس، دولت محلی تانگشان یک هشدار سطح دوم آلودگی صادر کرد و از شرکت‌های صنعتی سنگین مانند فولادسازان و کارخانه‌های کک‌سازی در این منطقه خواست تولید خود را بر این اساس کاهش دهند. این اقدام خوش‌بینی بازار را نسبت به افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن در بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان پس از شروع سال جدید کاهش داد.

نگرانی‌ها در خصوص مشکلات بدهی سازندگان مسکن چین، صنعتی که حدود یک‌چهارم تقاضای داخلی فولاد در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بر قیمت سنگ‌آهن و فولاد فشار وارد کرد. پس از شایعات مربوط به مشکلات مالی، غول بدهکار املاک و مستغلات چین، شرکت اورگراند موفق به فروش دارایی‌های خود برای جمع‌آوری پول نشد و ضرب‌الاجل ۲۳ سپتامبر برای پرداخت سود ۵/ ۸۳ میلیون دلاری برای برخی از اوراق قرضه دلاری خود را از دست داد. با تشدید نگرانی‌ها در مورد بازار املاک و مستغلات، قیمت سنگ‌آهن در چین به پایین‌ترین سطح در نزدیک به سه سال گذشته رسید.

 بازگشت مازاد عرضه

از نظر عرضه سنگ‌آهن، بهبود روند رو به رشد تولید از برزیل و استرالیا شروع و به کاهش عرضه محدود در بازار محموله‌های دریایی منتج شد. این در حالی است که واله غول معدنی با ظرفیت فعلی تولید سنگ‌آهن ۳۳۰میلیون تنی کار می‌کند. میزان تولید سنگ‌آهن سه ماه اول سال ۲۰۲۱ این شرکت بالغ بر ۶۸ میلیون تن شد که ۲/ ۱۴درصد بیشتر از سه ماه اول سال ۲۰۲۰ بود، در حالی که میزان تولید سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ آن به ۷۶ میلیون تن رسید که ۱۲درصد بیشتر از سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ است.

در همین حال، در استرالیا،  فورتسکیو پیش‌بینی میزان فروش خود برای تمام سال را با حجم کلی ۱۸۲ میلیون تن در سال مالی ۲۰۲۱ شکست و همچنین برآورد میزان فروش خود برای سال مالی ۲۰۲۲ را بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلیون تن تعیین کرد.

به طور مشابه، BHP  تولید سنگ‌آهن خود را بالغ بر ۵/ ۲۵۳‌میلیون تن برای سال مالی ۲۰۲۱ گزارش کرد که این رقم در انتهای محدوده پیش‌بینی شده این شرکت برای این سال قرار دارد. در میان تولیدکنندگان بزرگ، تنها ریوتینتو چشم‌اندازی ناامیدکننده را در نتایج ۶‌ ماهه خود ترسیم کرد و هشدار داد که محموله‌های سنگ‌آهن فروخته شده این شرکت احتمالا در پایین‌ترین حد برآورد ۳۲۵ تا ۳۴۰ میلیون تنی آن برای سال ۲۰۲۱ قرار خواهند گرفت، اما فیچ می‌گوید این امر مستلزم افزایش قابل توجهی در تولید ریوتینتو طی ۵ ماه آینده است.

 سیماندو

در حالی که تولیدکنندگان بزرگ در سال ۲۰۲۱ چشم‌انداز مثبتی داشتند، اما در این سال یک گنج دست‌نخورده باقی ماند. ذخایر عظیم Simandou در گینه با ۲ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن با برخی از بالاترین عیارها در صنعت، همچنان موضوع مناقشه بین شرکت‌های واله و میلیاردر یهودی بنی اشتاینمتز بود.  در ماه دسامبر، اشتاینمتز پس از اینکه دادگاه سوئیس او را به اتهام رشوه‌خواری مرتبط با حقوق مواد معدنی در ژانویه مجرم تشخیص داد، در یونان دستگیر شد. سیماندو در گینه دارای غنی‌ترین ذخایر دست‌نخورده سنگ‌آهن در جهان است، اما کشمکش‌های قانونی، فساد ادعایی و دشواری دسترسی به این منطقه کوهستانی به این معناست که این معدن عظیم هنوز توسعه نیافته است. در صورت بهره‌برداری کامل، امتیاز تولید تا ۱۰۰ میلیون تن در سال را برای این شرکت به همراه خواهد داشت و به خودی خود پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان پس از فورتسکیو و BHP خواهد بود.

 پیش‌بینی سال ۲۰۲۲

به نظر می‌رسد از همین الان بادهای مخالف در بازار سنگ‌آهن در سال آینده شدیدا در حال وزیدن هستند.  چین کماکان پیش از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن، با کاهش انتشار کربن خود دست و پنجه نرم می‌کند، انتظار می‌رود تولید فولاد این کشور برای دومین سال پیاپی کاهش یابد، در حالی که بخش املاک مملو از بدهی چین بر مصرف فولاد و رشد گسترده‌تر آن به شدت فشار می‌آورد.

ژنگ نینگ، تحلیلگر شرکت CITIC Futures در این خصوص اظهار کرد: به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ تقاضای سنگ‌آهن به طور گسترده و به تدریج کاهش خواهد یافت. صنعت املاک چین در حال حاضر در شرایط نسبتا ضعیفی قرار دارد، مصرف فولاد در این کشور احتمالا منقبض می‌شود و کارخانه‌های بیشتری از قراضه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

همچنین شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی UBS Group AG پیش‌بینی می‌کند قیمت سنگ‌آهن به طور متوسط در سال ۲۰۲۲ به ۸۵ دلار در هر تن برسد، در حالی که سیتی گروپ قیمت ۹۶ دلار را تخمین می‌زند. کپیتال اکونومیکس نیز تا پایان سال آینده قیمت ۷۰ دلاری را برای سنگ‌آهن پیش‌بینی کرده است. فیچ در گزارشی می‌گوید: با توجه به سقوطی که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ برای قیمت‌های سنگ‌آهن شاهد بودیم، ما در مورد قیمت‌های آتی این محصول در کوتاه‌مدت خنثی هستیم. با این حال، پیش‌بینی می‌کنیم این قیمت‌ها در اواخر سال ۲۰۲۲ کاهش ‌یابد و به طور میانگین به ۹۰ دلار در سال آینده برسد.