به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها،‌ هاو پیل اقتصاددان ارشد بانک انگلیس روز جمعه در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: بانک مرکزی انگلیس با توجه به تصمیم غافلگیرکننده برای افزایش نرخ بهره، خطرات ناشی از سویه جدید را به دقت ارزیابی می‌کند. افزایش نرخ بهره اصلی توسط بانک مرکزی بریتانیا از پایین‌ترین نرخ تاریخی خود یعنی ۱/ ۰درصد به ۲۵/ ۰درصد، انتظارات بازار را برای صبر کردن تا سال جدید قبل از شروع چرخه افزایشی نرخ بهره به چالش کشید.

نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر به ۱/ ۵درصد رسید که شدید‌ترین شیب سالانه طی ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد و بسیار بالاتر از هدف ۲درصدی این بانک است. بانک مرکزی انگلیس اکنون انتظار دارد افزایش قیمت مصرف‌کنندگان در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ به اوج سالانه ۶درصد برسد. در همین حال، اقتصاد بریتانیا ۲۵۷ هزار شغل در ماه نوامبر ایجاد کرد، به‌رغم اینکه تعداد مشاغل خالی همچنان بالا هستند، که نشان‌دهنده فشار بیشتر در عرضه نیروی کار است.

پیل در ادامه به CNBC گفت: به طور کلی سویه اُمیکرون سطح جدیدی از نااطمینانی را در ارزیابی ما از شرایط اقتصادی، چشم‌انداز تورم و تحولات بازار کار ایجاد کرده است. پیل که همچنان به عنوان مدیر اجرایی بانک برای تجزیه و تحلیل و تحقیقات مالی فعالیت می‌کند، گفت: بانک اکنون باید با احتیاط پیش برود و ارزیابی کند که آیا اُمیکرون می‌تواند منجر به معکوس شدن پویایی اقتصاد بریتانیا به ویژه انقباض بازار کار این کشور در ۶ ماه گذشته و پس از آن شود.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم مهم است که در نظر داشته باشیم خطرات مربوط به سویه اُمیکرون احتمالا دو‌طرفه است، حداقل همان‌طور که در هدف اصلی ما، بلندپروازی‌های ما در خصوص دورنمای تورم در میان‌مدت منعکس می‌شود. ما باید بررسی‌هایی را انجام دهیم تا ببینیم اُمیکرون تا چه حد بر سلامت عمومی ‌و تحولات اقتصادی بریتانیا تاثیر می‌گذارد، اما همچنین باید با احتیاط تفسیر کنیم که چگونه این مشکلات بر آنچه باید روی آن تمرکز کنیم و آنچه قصد داریم انجام دهیم، تاثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد بهترین تاثیر روی چشم‌انداز تورم میان‌مدت است.

جیم رید، رئیس جهانی استراتژی اعتبارات بنیادی و تحقیقات موضوعی در دویچه بانک در یادداشتی گفت: در حالی که بانک مرکزی انگلستان همچنان انتظار دارد که تورم در میان‌مدت به هدف پیش‌بینی شده بازگردد، این اقدام اکنون شانس آنها را برای انجام وظایف خود در مدت دو تا سه سال به حداکثر می‌رساند. در واقع خطرات تورم در حال افزایش است. افزایش حقوق در حال حاضر صورت می‌پذیرد و انتظارات تورمی ‌نیز به آرامی ‌در حال حرکت هستند و خطر اختلالات بیشتر با گسترش اُمیکرون که به طور موقت روند بهبود جهانی را از مسیر خارج می‌کند در زنجیره‌های تامین جهانی در حال افزایش است.