بیمه دی چگونه به سود‌دهی رسید؟

15

 افزایش سودآوری بیمه دی در سال گذشته

در جدول (شماره1) اطلاعات سود و زیان شرکت برای سال 1399 آورده شده است. طبق ارقام موجود در جدول، این شرکت در سال 1399 حدود 24 هزار میلیار ریال درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی کسب کرده است که 5/ 42درصد آن از محل حق بیمه خاص ، 8/ 18 درصد از آن از محل درآمد سرمایه‌گذاری و 37درصد از محل سایر درآمد‌های بیمه‌ای بوده است. همچنین این شرکت در همین مدت حدود 10هزار و 622 میلیارد ریال هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی داشته است. با این حساب بیمه دی توانست در سال 1399 با عملکرد مناسب خود در حدود 11هزار و 389 میلیارد ریال سود شناسایی کند که نسبت به سال 1398 با افزایش چشمگیر 170درصدی روبه‌رو شد.

 بهبود ساختار بدهی و سرمایه شرکت

تغییرات در ساختار بدهی و سرمایه بیمه دی در سال 1399 از دیگر اطلاعاتی است که در جدول (شماره2) نشان داده شده است. تحصیل منابع مورد نیاز شرکت  از طریق منابع داخلی (سرمایه و سود انباشته) یا منابع خارجی (بدهی) دارای منافع و هزینه‌هایی برای شرکت تحصیل‌کننده است. نسبت بدهی بیشتر برای شرکت، از دید تحلیلگران به منزله وجود ریسک بیشتر در فعالیت‌های آتی شرکت است. باوجوداین، تامین منابع مالی از طریق ایجاد بدهی‌ها ازاین جهت که بستانکاران فاقد حق رای در تصمیم‌گیری‌های شرکت و معمولا فاقد کنترل بر شرکت هستند، مزیتی برای این نوع تامین مالی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، چون هزینه‌های بهره بدهی‌ها جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی هستند، از این رو  باعث نشان دادن سود کمتر  و در نتیجه پرداخت مالیات کمتری می‌شوند که این موضوع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از بدهی است. تامین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام نیز از جهت اینکه فاقد پرداخت‌های بهره و از آن مهم‌تر، فاقد سررسید مشخص برای بازپرداخت اصل سرمایه است، از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع تامین مالی به‌شمار می‌رود. از این رو مدیران شرکت‌ها همواره با در نظر داشتن اهداف توسعه‌ای شرکت و با توجه به شرایط بازاری که در آن فعالیت می‌کنند در‌صدد انتخاب بهترین نسبت برای تامین مالی پروژه‌های خود هستند. مدیران بیمه دی با توجه به موارد بیان شده همواره ساختار بدهی و سرمایه خود را بهبود بخشیده‌اند. بر این اساس نسبت بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام شرکت در سال 1399 به میزان 14/ 5 بوده است که نسبت به سال 1398  (26/ 11)  به میزان 54 درصد کاهش داشته است. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، کاهش این نسبت به معنای استفاده بیشتر شرکت از منابع داخلی و در نتیجه کاهش هزینه‌های بهره‌ای و ریسک عملیاتی کمتر است.

 افزایش گردش وجوه نقد بیمه دی

نکته قابل توجه این است که صورت گردش وجوه نقد، فعالیت‌های شرکت را منعکس می‌کند. صورت جریان وجوه نقد به ما نشان می‌دهد چه مقدار وجه نقد طی دوره حسابداری در یک سازمان ایجاد و مصرف‌ شده است و نیز آنها را برحسب نوع فعالیت سازمان طبقه‌‌‌‌بندی می‌کند و در نتیجه گزارش صورت جریان وجوه نقد که توسط حسابداری شرکت‌ها یا شرکت‌‌های خدمات حسابداری تهیه می‌شود اطلاعات مفیدی را در ارتباط با فعالیت‌های یک سازمان در ایجاد وجه نقد از طریق عملیات برای پرداخت سود سهام، پرداخت بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری مجدد جهت افزایش ظرفیت عملیاتی و نگهداری در اختیار ما قرار می‌دهد. بیمه دی توانسته است در سال 1399 با اتخاذ رویکردی مناسب موجودی نقد خود را به میزان 40درصد افزایش دهد. بخش عمده تغییرات مثبت در موجودی نقد محقق شده در سال 1399 حاصل فعالیت‌های عملیاتی شرکت بوده است که این موضوع توانایی بالای شرکت را در پیشبرد اهداف عملیاتی در بازار هدف نشان می‌دهد.

 سود‌سازی مناسب بیمه دی

نسبت‌های مالی مقادیر عددی هستند که با هدف به دست آوردن اطلاعات معنادار از صورت‌های مالی یک شرکت استخراج می‌شوند. اعداد استخراج‌ شده از صورت‌های مالی شرکت مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان نقدینگی، در مواردی همچون آنالیزهای مقداری و ارزیابی نقدینگی، رشد، حاشیه سود، سودآوری، نرخ بازگشت، ارزش‌گذاری و ... استفاده می‌شوند. یکی از متداول‌ترین راه‌های تحلیل مالی، محاسبه و بررسی نسبت‌های مالی است. این نسبت‌‌ها در چندین گروه  مانند نسبت‌های سودآوری‌، نقدینگی، اهرمی‌ و فعالیت‌ها تعریف شده‌اند و هر کدام به یکی از جنبه‌های وضعیت مالی شرکت‌‌ها می‌پردازند. تعیین نسبت‌‌های مالی در هر دوره و پیگیری تغییر مقادیر آنها در طول دوره، با هدف کشف سرنخ‌‌هایی است که موجب پیشرفت شرکت می‌شوند. بیمه دی توانسته است با عملکرد مناسب در سال 1399 نسبت‌های مالی خود را بهبود بخشد. در بخش نسبت‌های نقدینگی با نگاهی به نسبت جاری و نسبت بدهی شرکت مشخص می‌شود که توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری و بلند‌مدت از محل دارایی‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد و شرکت از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو نیست. نسبت سود  به فروش شرکت نیز که از تقسیم سود خالص شرکت به حق بیمه سهم نگهداری به‌دست می‌آید در سال 1399 به میزان 28 درصد بوده که نشان می‌دهد شرکت توانسته است سودسازی حاصل از فعالیت‌های خود را نسبت به سال‌های قبل بهبود بخشد. بازده دارایی‌های شرکت نیز برای سال 1399 حدود 21 درصد است که نسبت به سال قبل با افزایش 11 درصدی رشد قابل قبولی داشته است.

  اهداف و استراتژی‌های بلند‌مدت

در سالی که گذشت،  بیمه دی در راستای بهبود عملکرد اجرایی و اصلاح ساختار مالی در جهت بهره‌وری هرچه بیشتر و ارائه خدمات شایسته‌تر به مشتریان خود اقداماتی را در دستور کار قرار داد و بر اساس اهداف و استراتژی‌های بلندمدت خود قصد دارد در سال 1400 به«پدیده محبوب مشتریان» و «پربازده‌ترین شرکت بازار بیمه کشور» تبدیل شود. بر این اساس ماموریت سازمان شامل اطمینان و آرامش خاطر جامعه با راهکار‌های نوین از راه جبران یا کاهش مخاطرات تعریف شده که بر پایه ارزش‌های سازمانی شامل «سلامت»، «انسجام» و «حرفه‌ای‌گری» استوار است. شرکت با پذیرفتن قرارداد بزرگ خانواده بنیاد شهید و امور ایثارگران، گام بلندی در پذیرش بزرگ‌ترین قرارداد درمان کشور در بازار بیمه برای ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی جامعه سرافراز ایثارگری برداشته است. با توجه به گستردگی قرارداد درمان تکمیلی خانواده معظم شهدا و ایثارگران کشور‌، اجرای دقیق و صحیح آن نیازمند رعایت اصول حرفه‌ای و نیز کوششی شبانه‌روزی بوده است که در این راستا شرکت برای اجرای این قرارداد، ضمن بستر‌سازی‌های زیر‌بنایی و استقرار جامع نرم‌افزاری، سه مرحله اجرایی استقرار اولیه، تثبیت و تقویت سطح رضایتمندی و ارتقای سطح کیفیت خدمات به جامعه هدف تعریف کرده است. اگرچه اجرای درست قرارداد بنیاد به عنوان اولو‌یت اول مد نظر بود، اما  شرکت  از توجه  به دیگر رشته‌ها و  برنامه‌های توسعه‌ا‌ی دیگر غافل نبوده و در این مسیر نیز اقدامات متعددی نظیر اصلاح ترکیب پرتفوی  بیمه‌ای با ارزیابی مناسب ریسک، ترکیب محصولات بیمه‌‌ای یا ارائه طرح‌های خاص، استفاده بهینه از منابع مالی شرکت به منظور پاسخگویی به تعهدات و کسب بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری و اصلاح ساختار سازمانی شرکت و توانمند‌سازی شبکه فروش به منظور گسترش خرده‌فروشی صورت گرفته است.