اکوسیستم استارت‌آپی تشنه زیرساخت‌های اساسی

دوازدهمین جشنواره کارآفرینى شریف در حوزه‌های ایده، طرح کسب‌وکار و استارت‌آپ برگزار مى‌شود و تیم‌های شرکت‌کننده در شش زمینه آموزش، سلامت و گردشگرى، جذب و استخدام ، هوش مصنوعى، فناوری‌های نو‌ظهور و سایر، دسته‌بندى می‌شوند.

ازجمله اهداف برگزاری این رویداد می‌توان به ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان دانشجویان، تشویق و تبلیغ نگاه خلاقانه و روحیه کارآفرینی، پرورش نسل جدیدی از کارآفرینان، استعدادیابی، کسب اعتبار و شهرت براى کارآفرینان برتر، کمک به ایجاد و راه‌اندازى کسب وکار دانش‌بنیان و شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات میان سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح‌های کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد.

چشم‌انداز دوازدهمین جشنواره کارآفرینى شریف به گونه‌ای ترسیم شده است که ضریب شکست استارت‌آپ‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند توسط چند عامل به کمترین میزان برسد، یکی از این موارد، smart money بوده که شامل شبکه ارتباطی، آموزش، مشاوره و فضاهای فیزیکی کسب وکار می‌شود و به عبارت بهتر به صورت مستقیم پول نیستند اما برای تامین هر یک از این موارد باید مبلغی پرداخته شود که این موضوع در راستای اهداف رویداد است.

سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای فعالان حوزه استارت‌آپی از دیگر عوامل کاهش ضریب شکست به حساب می‌آید، در واقع جشنواره کارآفرینی شریف درصدد است که برای تغییر شرایط اکوسیستم که با رکود نسبتا شدیدی مواجه است گامی موثر بردارد.

در حال حاضر با وجود مشکلات اقتصادی حاکم در کشور و کرونا و با مطرح شدن موضوع طرح صیانت، اکوسیستم استارت‌آپ با معضلات متعددی مواجه است که موضوع نیروی انسانی یکی از این چالش‌ها به حساب می‌آید و در واقع این حوزه خالی از نیروی انسانی متخصص شده و برخی از استارت‌آپ‌ها با وجود درآمدزا بودن به طور کلی به حال خود رها شده و صاحبان آن کسب و کار مهاجرت کرده‌اند و این حوزه با کمبود نیروی متخصص مواجه است.

هر روز شاهد سخت‌تر شدن فضای کسب و کار برای فعالان استارت‌آپی به خصوص افراد شاغل در حوزه فناوری و اطلاعات هستیم. این موضوع موجب ایجاد بی‌انگیزگی در اکوسیستم می‌شود که در ادامه نیروهای انسانی به کشورهایی همچون ترکیه و امارات که به فضای استارت‌آپی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، کوچ می‌کنند. اگر شرایط و فضای کسب و کارهای برخط در کشور تعدیل شود قطعا جذب سرمایه‌گذار برای این حوزه راحت‌تر صورت می‌گرفت. بنابراین برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره کارآفرینی شریف، می‌تواند برای تعدیل فضای اکوسیستم و ایجاد یک تغییر اساسی مناسب باشد تا به دوستداران کسب و کارهای آنلاین انگیزه‌ای تازه تزریق شود.

یکی دیگر از چالش‌های اکوسیستم استارت‌آپی، سطحی‌ شمردن این حوزه توسط مسوولان است و زیرساختی برای آن طراحی و اجرا نمی‌شود. ایران در زمینه حمایت از کسب و کارهای آنلاین در رتبه ۱۲۷ قرار دارد که جایگاه مطلوبی به حساب نمی‌آید که نشان‌دهنده اوضاع وخیم این علم نوپا است که چاره‌ساز چالش‌های کارآفرینی نیست.

در شرایط فعلی بیش از  ۶۰ درصد شهرک‌های صنعتی تعطیل هستند و سایر واحدها با کمترین میزان ممکن ظرفیت‌های خود در حال فعالیت هستند و در واقع نگاه امیدوارکننده‌ای در این عرصه وجود ندارد. به عبارت بهتر پویایی کسب و کارها علاوه بر سرمایه به آموزش اساسی نیاز دارد که جشنواره‌هایی همچون کارآفرینی شریف این شرایط را برای افراد مهیا می‌کند.

یکی از برنامه‌ها و اهداف جشنواره کارآفرینی شریف، جذب سرمایه برای علاقه‌مندان استارت‌آپی است، به عبارت بهتر مراسم«VC CUP» اول تا یازدهم به صورت جایزه‌وار برگزار می‌شد و به تیم‌ها و افراد شرکت‌کننده اول هدایایی تعلق می‌گرفت؛ اما در VC CUP سال جاری علاوه بر اهدای جایزه به تیم‌های اول، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز حضور دارند تا از استارت‌آپ‌ها به صورت SEED MONEY (پول مرحله کشت ایده) حمایت کنند تا برای فعالیت آماده شوند. هدف اصلی این رویداد سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای اکوسیستم استارت‌آپی است و از تمام افراد و شرکت‌هایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند نیز دعوت به‌عمل می‌آید تا در نهایت چالش‌های اکوسیستم به طور کلی حل شود. بدون شک حضور حامیان جشنواره نه تنها نقشى کلیدى در برگزارى باکیفیت این جشنواره دارد، بلکه موجب ایجاد فرصتى مناسب براى ایشان در زمینه‌های مختلف می‌شود.

در این VC CUP دوره‌ای تحت عنوان آفرینش نیز وجود دارد که از رسالت فردی و کشف نقطه طلایی افراد آغاز به کار می‌کند سپس وارد آموزش شده و بعد از شناسایی استعداد، دانشجویان را به سمت کسب و کارهای مناسب با روحیات آنها سوق می‌دهد، این دوره در ادامه این رویداد برگزار خواهد شد.

در این دوره شرکت‌کنندگان ضمن آشنایى با مفاهیم و اصول کسب وکار و تمرین عملى آنها بر مبناى ایده محورى و فناورانه خود، در یک محیط رقابتى نسبت به آماده‌سازی طرح خود برای ارائه به نهادها و اشخاص سرمایه‌گذار اقدام می‌کنند و خروجى نهایى این جشنواره، ایده‌ها و طرح‌های برترى است که ضمن برخوردارى از خدمات حمایتى مرکز رشد دانشگاه صنعتى شریف و سایر نهادهاى حامى، امکان سرمایه‌گذارى صندوق پژوهش و فناورى شریف و سایر سرمایه‌گذاران به منظور تجارى شدن طرح و تولید محصول مربوطه را خواهند داشت.