این  شرکت از هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌به عنوان مهم‌ترین منبع هزینه‌ای نام می‌برد که این عنوان در ۶ماهه نخست سال‌جاری با افزایش ۵۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲هزار و ۱۷۲میلیارد ریال رسیده است.این گزارش به بررسی عملکرد شرکت، با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال می‌پردازد.

شرکت قاسم ایران فروش و توزیع فراگیر انواع مختلف محصولات شامل محصولات غذایی، شیرینی و شکلات، دارو، تجهیزات پزشکی، داروهای فوریتی، آرایشی و بهداشتی، ژل  و دیگر محصولات ضد عفونی کننده، محصولات سلولزی و انواع شوینده، ماسک و سایر محصولات سبد مصرفی خانوار را عهده‌دار است که بسته ای کامل از سرویس‌های خدماتی را به تامین‌کنندگان و مشتریان (شامل سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، مراکزدرمانی و بیمارستانی و...) ارائه می‌دهد. درحال حاضر، فعالیت اصلی شرکت فروش و توزیع محصولات گروه صنعتی مینو (شامل محصولات شیرینی و شکلات، دارویی، آرایشی و بهداشتی) از بدو فعالیت تا کنون است. فرآیند تجاری و روش توزیع شرکت به‌صورت فروش مویرگی فراگیر به این گونه است که نسبت به خرید کالا از تامین کنندگان  کالا و دریافت، انبارش و اخذ سفارش از مشتریان شرکت توسط فروشندگان اقدام،  سپس کالا حمل و تحویل مشتری می‌شود.

شرکت قاسم ایران با توجه به پیشنهاد هیات‌مدیره و گزارش توجیهی ارائه شده در خصوص افزایش سرمایه به ۵هزارمیلیاردریال  از محل سود انباشته برای اصلاح ساختار مالی و بهبود وضعیت مالکانه، اقدام و با بررسی حسابرس و بازرس قانونی و طی روال قانونی، این مبلغ افزایش سرمایه ثبت شد.این شرکت دستیابی به جایگاه اول پخش کشور را به عنوان مهم‌ترین هدف بلندمدت خود قرار داده است.

 افزایش ۷۲درصدی درآمدهای عملیاتی

طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای شش ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری، شرکت قاسم ایران در حدود ۲۸هزار و ۵۶۸میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۷۲درصدی روبه‌رو شده است.

درآمدهای شناسایی شده شرکت تماما از فعالیت‌های توزیع و پخش بوده است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند در ۶ماهه دوم سال از همین محل، درحدود ۳۰هزار و ۴۸۰میلیارد ریال دیگر درآمد شناسایی کند. بر این اساس انتظار می‌رود شرکت تا پایان سال جاری به درآمد حدودی ۶۰هزارمیلیارد ریال برسد و از این بابت ۵۰درصد افزایش درآمدی نسبت به سال مالی ۹۹، داشته باشد. این شرکت برای تحقق درآمدهای خود درحدود ۲۵هزار و ۳۱۸میلیارد ریال بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی و ۲هزار و ۱۷۲میلیارد ریال هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌داشته که نسبت به دوره شش ماهه سال ۹۹، به ترتیب با افزایش ۷۵ و ۵۳درصدی روبه‌رو شده است.

 افزایش هزینه‌ها، سود خالص را کاهش داده است

همان‌طور که گفته شد درآمدهای عملیاتی شش ماهه نخست سال جاری شرکت، با افزایش ۷۲درصدی روبه‌رو بوده است و این موضوع منجر به افزایش ۵۶درصدی سود عملیاتی شرکت شده است. اما با افزایش هزینه‌های فروش، اداری و عمومی،هزینه‌های مالی و هزینه‌های مالیات بر درآمد، مجموع سود خالص این شرکت با ۵۲درصد کاهش به حدود ۸۱۴میلیارد ریال رسیده است.

باید توجه داشت که کاهش سود خالص شرکت تنها مربوط به افزایش هزینه‌ها نبوده و کاهش در سایر درآمد‌های عملیاتی و غیرعملیاتی از جمله درآمدهای حاصل ازسود سهام، فروش سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های ثابت نامشهود، نیز نقش بسزایی در کاهش روند سود سازی شرکت داشته است.

 با توجه به موارد ذکر شده، مجموع سود انباشته شرکت به حدود ۳هزارو ۶۲۶میلیارد ریال رسید که در مقایسه با عدد ثبت شده برای پایان سال مالی ۹۹، به مقدار ۱۷درصد افزایش داشته است. جمع سود انباشته، سرمایه و اندوخته قانونی، حقوق مالکانه را نشان می‌دهد که این عنوان برای قاسم ایران با افزایش ۹درصدی، به ۶هزار و ۷۵۲میلیارد ریال رسیده است.