کمبود تراشه

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت EV، بزرگ‌ترین داستانی که کل صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داد کمبود نیمه‌هادی‌ها بود. خودروسازان بزرگ از جمله شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال موتورز (GM) و غول‌های خودروسازی جهانی مانند فولکس واگن و نیسان همگی بر این تاثیر تاکید و خاطرنشان کردند این امر باعث کاهش تولید خودرو شده است. با توجه به استفاده روزافزون از تراشه‌ها، به ویژه در خودروهای الکتریکی، رفع این کمبود یک معیار اساسی برای بررسی این موضوع در سال آینده خواهد بود. پیش‌بینی‌های متفاوتی نیز برای بهبود این وضعیت وجود دارد. در حالی که مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز می‌گوید  در این خصوص محتاطانه خوش‌بین است، مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، اشاره کرده است که پایان خوشی را پیش روی خود نمی‌بیند. دیو اوپسال، مدیرعامل شرکت نرم‌افزار خودرو Actify به Real Money گفت: این شرایط درابتدا با کمبود تراشه شروع شد سپس کل زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داد. خبر خوب برای صنعت خودرو این است که دولت مشکل تراشه را به عنوان اولویت سیاست‌های خود برچسب‌گذاری کرده است. علاوه بر این، خودروسازان متوجه شده‌اند که باید به سمت مدل ذخیره‌سازی تراشه‌ها حرکت کنند و سفارش کافی برای ۶ تا ۱۰ ماه را صورت دهند. با توجه به این اولویت، از نظر او سال پیش‌رو احتمالا بهتر از سال گذشته خواهد بود که بیشتر با جدول زمانی خانم بارا مطابقت دارد. با این حال، عدم اطمینان در خصوص شیوع اُمیکرون و تاثیر آن بر زنجیره‌های تامین جهانی همچنان می‌تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد و در جهت هشدار اوچیدا فشار آورد. متیو رمزی، تحلیلگر Cowen، در یادداشت اخیر با تاکید بر اهمیت راهبرد شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها نوشت: ما تصور می‌کنیم تجارت خودرو اساسا دراماتیک‌ترین دگرگونی تاریخ خود را طی می‌کند که به واسطه همزمانی فناوری‌های برقی‌سازی و هوشمندسازی یا خودمختاری این شرایط تشدید شده است.

 پیشرفت دیگر برای خودروهای الکتریکی؟

در واقع، منطق انقلاب خودروهای برقی در مورد خود شرکت‌های EV صدق می‌کند. علاوه بر این، اگر کمکی در راستای حل مشکلات زنجیره‌های تامین نیمه‌رساناها وجود داشته باشد، مهم‌ترین ذی‌نفع به احتمال زیاد تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی خواهند بود که معمولا می‌خواهند توجه خود را روی ترویج استفاده از دانش فنی در وسایل نقلیه متمرکز کنند. شرکت‌های ریویان، لوسد و تسلا تا این مرحله بیشترین سود را از شرایط برده‌اند، به طوری که ارزش سهام آنها چند برابر شده و نسبت‌ به قیمت، درآمد بسیار بالای خود را افزایش داده‌اند. در حالی که بسیاری در رابطه با لذت تغییر به سمت خودروهای برقی تردید دارند، اما نتیجه برای خریداران این خودروها قطعا زیبا بوده است. به طور کلی، ممکن است متعاقبا به نظر برسد که خریداران از بازدهی انقلاب در حال پیشرفت در خودروهای الکتریکی بسیار مطمئن هستند. جان مورفی، تحلیلگر موسسه مالی آمریکا، در یک جمله اذعان کرد که خوش‌بینی موجود در مورد تعداد بی‌شماری از نام‌ها در این بخش نباید پایدار باشد. مورفی می‌نویسد: این موضوع بحث‌انگیز است که آیا هیچ یک از خودروسازان تازه‌کار صنعت EV در درازمدت نیز مسلط بر این بازار خواهند بود یا خیر، به ویژه در این تجارت واقعا تهاجمی، جایی که خودروسازان سنتی علاوه بر ارائه محصولات قدیمی‌، تلاش‌های خود را در زمینه خودروهای برقی آغاز کرده‌اند.  در حالی که تسلا در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین برند در بازار خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود، اما جایگاه کنونی آن به هیچ وجه یک قطعیت پایدار نیست. در واقع، علی فغری، تحلیلگر گوگنهایم، اظهار کرد انتظار دارد سهم کنونی تسلا از بازار خودروهای برقی به زودی از بین برود، به‌ویژه زمانی که خودروسازان قدیمی ‌تلاش‌های خود را برای تولید خودروهای الکتریکی بهبود می‌بخشند. او نوشت: ما خطر تعدیل سهم جهانی خودروهای برقی تسلا را از محدوده‌های بالای کنونی بسیار جدی می‌بینیم.

 خودروسازان قدیمی

مطمئنا، محدوده قیمتی تسلا آنقدر بالا بوده است که ممکن است باعث شود بسیاری از خریداران به زودی از انباشتن بیشتر سهام در خودروهای الکتریکی فوق‌الذکر، به خصوص با داغ شدن بازار رقبا، دست بکشند. اهداف منطقی بعدی برای خرید، خودروسازان قدیمی هستند که در حال حاضر با قیمت‌های مقرون به صرفه محصولات خود را ارائه می‌دهند. در حالی که فورد در سال ۲۰۲۱ مورد استقبال خریداران قرار گرفته است، به نظر می‌رسد استقبال از محصولات بقیه خودروسازان قدیمی ‌بسیار کمتر بوده است. به طور خاص، جنرال موتورز و استلانتیس در مقایسه با رقبای جوان خود‌، حرکت کمی ‌داشتند یا اصلا حرکت نکردند.  جیمی ‌اسپیرز، مدیر یک آژانس پوشش‌دهی بیمه خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی اظهار کرد: جنرال موتورز ساخت ۳۰ خودروی برقی جدید را تا سال ۲۰۲۵ در دستور کار خود دارد. این شرکت با توجه به عملکرد بخش‌های تولیدی، طراحان، تدارکات و واحد فروش خود، بهترین مزیت را دارد. او اضافه کرد که استلانتیس علاوه بر این، این مزیت قابل توجه را در پشتیبانی و توزیع محصولات از طریق نمایندگی‌های خود دارد، که کلیدی برای تجارت خودرو به طور موثر است. او گفت: اگر سود هر سهم را در نظر بگیریم، نباید خیلی به خودروسازان کنونی متکی بود. ممکن است استدلال شود که ارزش سهم استارت‌آپ‌های جدید در بازار EV منعکس‌کننده واقعیت نیست و باید به محض ورود خودروسازان معتبر به بازار تولید خودروهای برقی کامل، دوباره سهم آنها مورد بررسی قرار گیرد.

 نادیده گرفتن انتخاب‌های جهانی؟

در حالی که آلمان معمولا به عنوان رقیب کلیدی بازار خودرو برای رهبران ایالات متحده مطرح بوده، در سال‌های اخیر روایت به طور قابل توجهی به سمت چین تغییر کرده است.  به گفته دان آیوز، تحلیلگر Wedbush، بیش از  ۴۰درصد از فروش سازندگان خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ به احتمال زیاد در قلمرو جمهوری خلق چین انجام می‌شود.  تولیدکنندگان چینی که با جاه‌طلبی چین برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت آب‌وهوایی تحریک شده‌اند، به چالش بزرگ‌تری برای سهامداران بازار خودروهای برقی تبدیل می‌شوند. شاید بهترین نمونه در میان این انتخاب‌ها، Nio باشد، تولیدکننده مستقر در شانگهای که متاسفانه سهم آن برای خریداران، در بسیاری از روزهای سال ۲۰۲۱ بسیار کاهش یافته است.  تیم هسیائو، تحلیلگر مورگان استنلی، می‌گوید: زمان آن فرارسیده است که صفحه وب را ورق بزنیم و ببینیم چگونه یک اکوسیستم برتر، مشتریان روزافزون و نام تجاری متمایز، راه را برای NIO متمایز و هموار می‌سازد تا بازار را در سال ۲۰۲۲ به سمت خود جذب کند. او علاوه بر این، در مورد چشم‌انداز رقبای چینی‌زبان Nio، شامل اکسپنگ و Li Auto بسیار خوش‌بین است و به پویایی خوش‌بینانه خودروسازان چینی به طور گسترده اشاره می‌کند.  اما، شاید امکان بسیار جذاب‌تری برای خریداران جهانی وجود داشته باشد که با وجود سرکوب‌های پکن، به اندازه کافی جرات شرط‌بندی روی سهام خودروسازان چینی‌زبان را داشته باشند. آنچه اخیرا در این بازار رخ داد این بود که BYD می‌توانست در موقعیت بسیار خوبی برای تحول تولید خودروهای چینی از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی قرار گیرد. بر اساس گزارش‌ها، BYD قرار است خطی از خودروهای ممتاز تولید کند که به طور اجتناب‌ناپذیری می‌تواند سهم بازار تسلا را کاهش دهد، به‌ویژه وقتی خریداران چینی‌زبان به طور فزاینده‌ای به سمت میهن‌پرستی متمایل می‌شوند.