به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از یاهوفاینانس، به طور کلی، هفته گذشته دوره هفت روزه خوبی برای این صنعت بود. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت (WTI) با ۳/ ۴درصد افزایش روی ۷۹/ ۷۳دلار در هر بشکه بسته شد، در حالی که قیمت گاز طبیعی با ۱/ ۱درصد افزایش به ۷۳۱۰/ ۳ دلار در هر میلیون واحد حرارتی (MMBtu) رسید. در واقع، هر دو بازار نفت و گاز طبیعی کاهش خود را نسبت به هفته قبل معکوس کردند. با بازگشت به هفته تعطیلات کوتاه منتهی به ۲۴ دسامبر، عملکرد مثبت قیمت را می‌توان به گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) نسبت داد که نشان‌دهنده کاهش بزرگ در عرضه نفت خام بود. کاهش نگرانی‌ها در مورد افت احتمالی تقاضا مربوط به شیوع اُمیکرون نیز باعث تقویت قیمت این کالا شد. گاز طبیعی نیز افزایش هفتگی را تجربه کرد که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی صورت پذیرفت که نشان‌دهنده سردی هوا در بیشتر نقاط جهان در روزهای آینده است.

 خلاصه‌ای از مهم‌ترین داستان‌های هفته

شرکت بزرگ انرژی انی مستقر در رم، با شرکت برق Enel قراردادی منعقد کرد تا رانندگان خودروهای برقی بتوانند وسایل نقلیه خود را در سراسر ایتالیا از طریق شبکه‌های زیرساختی شارژ کنند. انی اخیرا Be Charge را خریداری کرده و واحد خدمات الکترونیک انرژی، Enel X، شبکه‌های شارژ اولیه خودروهای برقی را در ایتالیا با حدود ۲۰ هزار ایستگاه شارژ اداره می‌کنند. طبق شرایط قرارداد، مشتریان می‌توانند از طریق برنامه‌های Enel X، BeCharge و Eni از گوشی‌های هوشمند خود به این سرویس دسترسی داشته باشند.

شرکت تابعه رویال داچ شل، Shell Integrated Gas Oman BV و شرکای آن برای توسعه و تولید گاز طبیعی از بلوک ۱۰ میدان گازی Saih Rawl تحت قرارداد امتیازی با عمان توافق کرده‌اند. قرارداد فروش گاز جداگانه برای گاز تولید شده از بلوک نیز توسط طرفین امضا شد. طی چند دهه گذشته، شل به عنوان یکی از شرکای مهم برای رشد و موفقیت صنعت نفت و گاز عمان مطرح است. بزرگ‌ترین شرکت انرژی اروپا در صنعت نفت و گاز در داخل این کشور از طریق سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت‌های مستقل از تحقیق و توسعه، اکتشاف و تولید گرفته تا تجارت، خرده‌فروشی و انرژی‌های جایگزین فعال است.

سرمایه‌گذاری مشترک BP غول انرژی بریتانیا در نروژ، Aker BP، اعلام کرد که در تلاش برای ایجاد یک شرکت ترکیبی اکتشاف و تولید (E&P) قصد دارد شرکت نفت و گاز لوندین پترولیوم را خریداری کند. این شرکت‌ها قصد دارند بزرگ‌ترین شرکت E&P فهرست شده با تمرکز بر فلات قاره نروژ را تشکیل دهند. این معامله شامل یک پرداخت نقدی ۲۲/ ۲ میلیارد دلاری است و حدود ۲۷۲ میلیون سهم جدید که Aker BP در اختیار خواهد گرفت. این واحد تجاری ترکیبی دارای یک سرمایه پایه قابل توجه، هزینه‌های عملیاتی پیشرو در صنعت و امکان کاهش ردپای کربن با یک سود سهام افزایش یافته و پایدار خواهد بود. این شرکت روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد. همچنین، شرکت ادغام شده دارای ذخایر نفت ۷/ ۲ میلیارد بشکه‌ای است که دارای چشم‌انداز توسعه قابل توجهی خواهد بود.

شرکت هلمریک اند پین (HP) اخیرا اعلام کرده قرارداد توانمندسازی دکل‌های نفتی با شرکت حفاری ADNOC نهایی شده است. چارچوب این قرارداد به هلمریک اند پین اجازه می‌دهد تا تجربه حفاری و عملیات خود را در خارج از ایالات متحده گسترش دهد. این قرارداد به شرکت حفاری ادنوک کمک خواهد کرد تا عملکرد سکوهای زمینی خود را بهبود بخشد و از اهداف توسعه این شرکت پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این توافق‌نامه بر افزایش کارآیی حفاری و دستیابی به صرفه‌جویی در عملیات تمرکز دارد و روی توافق‌نامه خرید دارایی و توافق‌نامه IPO Cornerstone اعلام شده در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ گسترش می‌یابد. همچنین همکاری استراتژیک ادنوک را با  HP تقویت می‌کند. سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری هلمریک اند پین در عرضه اولیه شرکت حفاری ادنوک به برنامه توسعه جهانی آن کمک کرد و به آن اجازه داد سرمایه‌های مازاد خود را در خارج از ایالات متحده به کار گیرد. این قرارداد نشان‌دهنده اعتماد راسخ ارائه‌دهنده حفاری قراردادی به آنچه دو شرکت می‌توانند با هم انجام دهند، است.

هلدینگ US Delek اخیرا اعلام کرده بیش از ۴۳۴ هزار واحد سهام محدود خود را در مشارکت لجستیکی خود طی سه ماه آینده در معاملات بازار آزاد به فروش خواهد رساند. هدف از این فروش ابتکاری کسب درآمد از بخشی از ۸۰درصد مالکیت فعلی دلک در واحد تجاری و نشان دادن ارزش واقعی آن هلدینگ است که در حال حاضر در قیمت سهام DK منعکس نشده است. در آینده، هلدینگ US Delek روش‌هایی را برای کسب درآمد از واحدهای افزایشی، با تاکید بر حفظ مشارکت سهامداران و سهم مالکیت باقی‌مانده، بررسی خواهد کرد.

 آینده صنعت نفت و گاز چیست؟

با تقویت چشم‌انداز مصرف جهانی نفت در بحبوحه انقباضات بنیادی، فعالان بازار به دقت فرآیند عرضه معمولی خود را دنبال می‌کنند تا نشانه‌هایی را رصد کنند که می‌توانند حرکت صعودی بازار را بیشتر تایید کنند. در این زمینه، آمارهای دولت ایالات متحده در مورد بازار نفت و گاز طبیعی یکی از معدود شاخص‌های محکمی‌ است که به طور منظم منتشر می‌شود و همواره در رادار معامله‌گران انرژی قرار خواهد گرفت.

داده‌های مربوط به تعداد دکل‌های حفاری شرکت خدمات میدان نفتی بیکر هیوز، که اشاره‌ای به روند تولید نفت‌خام ایالات متحده است، به دقت دنبال می‌شود. بیکر هیوز شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان است. این شرکت در صنایع نفت و گاز فعال بوده و به ارائه محصولات و خدمات حفاری، مشاوره، ارزیابی، تولید و ساخت مخازن اشتغال دارد. بیکر هیوز در بیش از ۹۰ کشور در سراسر جهان و عمدتا در کشورهایی که دارای منابع نفت و گاز هستند، شعبه دارد. اخبار مربوط به تایید و توزیع واکسن کرونا نیز از اهمیت بالایی در زمینه پیش‌بینی آینده این بازار برخوردار خواهد بود. آخرین نکته اما نه کم‌اهمیت این است که سرمایه‌گذاران روی تقاضای بالقوه ضربه‌خورده به واسطه شیوع سویه اُمیکرون نظارت خواهند داشت.