افزایش 92درصدی سود خالص «پارس خزر»

20

  از پارس توشیبا تا پارس خزر

شرکت صنعتی پارس خزر در زمینه تولید لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی و قطعات و متعلقات در ایران، فعالیت می‌کند. محصولات شرکت در چهارگروه سرمایشی و گرمایشی، پخت و پز، غذاساز و سایر محصولات، تولید و عرضه می‌شود.

این محصولات از طریق شرکت پخش پارس خزر، شبکه نمایندگی‌های شرکت در سراسرکشور، فروش مستقیم به سازمان‌ها، ادارات، اتحادیه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروش غیرحضوری و شبکه برند شاپ‌های اختصاصی شرکت در سراسر کشور و همچنین صادرات به خارج کشور عرضه می‌شود. طبق صورت‌های مالی 6ماهه سال 1400، شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه (سهامی‌عام) با دراختیار داشتن بیش از 88درصد از سهام پارس خزر به عنوان سهامدار اصلی شرکت شناخته می‌شود. این گزارش به بررسی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده می‌پردازد.

شرکت صنعتی پارس خزر در سال 47 و با نام شرکت صنعتی پارس توشیبا، با سرمایه اولیه 65میلیون ریال برای ساخت انواع وسایل برقی خانگی تاسیس شد. در سال 61 پس از واگذاری حقوق مالکانه پارس توشیبای ژاپن، نام شرکت به «صنعتی پارس خزر» تغییر داده شد. در سال 74 نوع شرکت به سهامی ‌عام تبدیل و در تاریخ 27اسفندماه همان سال، پس از احراز شرایط عضویت سازمان بورس اوراق بهادار تهران، توسط این بازار پذیرفته شد و سهام آن درحال حاضر با نماد «لخزر» مورد معامله قرار می‌گیرد.

 افزایش 24درصدی درآمدهای عملیاتی

طبق صورت‌های مالی تلفیقی منتشر شده برای 6ماه نخست سال‌جاری، شرکت صنعتی پارس خزر حدود 5 هزار و 244میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 24درصد افزایش داشته است. درآمدهای شرکت از دو بخش فروش داخلی و صادراتی تشکیل شده است که در بخش فروش داخلی؛  فروش محصولات سرمایشی و گرمایشی، محصولات غذاسازها، سایر محصولات و محصولات پخت و پز، به ترتیب بیشترین سهم را در درآمد و سود‌سازی شرکت داشته‌اند. نکته‌ای که در مورد جدول تولید و فروش شرکت باید به آن توجه کرد این است که افزایش درآمدهای شرکت در 6ماه اول سال جاری درحالی محقق شده که تعداد محصولات فروش رفته در تمام عنوان‌های محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده است.

درآمدهای صادراتی شرکت نیز از فروش انواع پلوپز محقق شده که این عنوان نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن با کاهش روبه‌رو شده است. البته طبق برآوردهای شرکت، انتظار می‌رود مقدار فروش شرکت تا پایان سال تاحدودی بهبود یابد و از این طریق درآمدهای شرکت با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

این شرکت برای تحقق درآمدهای عملیاتی خود حدود 3هزار و 879میلیارد ریال هزینه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15درصد افزایش داشته است. بخش عمده هزینه‌های صورت گرفته برای درآمدهای عملیاتی مربوط به مواد مستقیم مصرفی بوده است. این عنوان در 6ماه نخست امسال با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده و طبق برآورد صورت گرفته توسط شرکت هزینه مواد مستقیم مصرفی در 6ماه دوم سال تا دوبرابر افزایش و از این طریق بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 بهبود درساختار هزینه‌ای بخش غیرعملیاتی

طبق صورت‌های مالی منتشرشده، شرکت صنعتی پارس خزر توانسته ساختار هزینه‌ای خود را بهبود بخشد و از این طریق بازدهی و بهره‌وری فعالیت‌ها را متناسب با شرایط حاکم بر بازار ارتقا دهد. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال هزینه‌های مالی شرکت با کاهش 34درصدی نسبت به 6ماه اول سال 99 روبه‌رو شده و نیز در بخش سایر درآمدها و هزینه‌ها (اقلام متفرقه)  توانسته حدود 80میلیارد ریال درآمد شناسایی کند. شناسایی درآمد در این عنوان در حالی رخ داد که شرکت در 6ماه اول سال 99 از این بابت حدود 32میلیارد ریال هزینه شناسایی کرده بود.

 افزایش 92درصدی در سود خالص

 با بهبود ساختار هزینه‌ای در کنار افزایش درآمدهای شناسایی شده درسایر فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، سود خالص 6 ماه اول شرکت با افزایش 92درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود یک هزار و 18میلیاردریال رسیده است.  همچنین مجموع سود انباشته با 15درصد افزایش نسبت به پایان سال مالی 99، به بیش از 4هزار و 428میلیارد ریال رسیده است.

 افزایش سرمایه پارس خزر در حال انجام است

همان‌طور که در بالا ذکر شد، شرکت بیش از 4هزار و 428میلیارد ریال سود انباشته دارد که درمقایسه با سرمایه  151میلیارد ریالی بسیار بالا است. براین اساس شرکت در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به حدود 907میلیارد ریال افزایش دهد. طبق گزارش توجیهی ارائه شده برای افزایش سرمایه، این مورد برای اصلاح ساختار مالی، افزایش توان مالی، رفع فاصله بین سرمایه ثبت شده و مبلغ مورد نظر سازمان بورس اوراق بهادار، تبدیل سود انباشته به سرمایه در راستای برخورداری از منابع داخلی و ارزان‌قیمت و تسهیل نقل و انتقال سهام شرکت در بازاربورس اوراق بهادار ذکر شده است.

طبق گزارش حسابرس موردی برای عدم توانایی شرکت در انجام افزایش سرمایه یافت نشده است و بر این اساس، به نظر می‌رسد روند افزایش سرمایه شرکت بدون مشکل ادامه یابد.

 کاهش دوره وصول مطالبات

درجدول زیر برخی نسبت‌های مالی شرکت صنعتی پارس خزر با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده و اطلاعات موجود در سایت‌های داده‌پرداز آورده شده است. طبق اعداد جدول، حاشیه سود خالص شرکت (که از تقسیم سود خالص شرکت بر مقدار فروش به دست می‌آید‌) طی دو سال گذشته همواره درحال بهبود بوده است. همان‌طور که در بالا ذکر شد اصلاح ساختار هزینه‌ای در فعالیت‌های غیر‌عملیاتی شرکت در کنار افزایش سایر درآمدها، از جمله مهم‌ترین عوامل بهبود این نسبت بوده‌اند. نسبت جاری که توانایی پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت از طریق دارایی‌های جاری شرکت را نشان می‌دهد در 6ماه اول سال جاری نسبت به سال‌های قبل تا حدودی کاهش یافته است، ولی همچنان در منطقه مناسبی قرار دارد و شرکت از این بابت با ریسک قابل توجهی روبه‌رو نیست. همچنین این شرکت توانسته طی مدت مورد بررسی نسبت پوشش بدهی خود را در محدوده مناسبی قرار دهد. نکته قابل توجه در مورد نسبت‌های مالی ارائه شده، دو عنوان گردش موجودی کالا و دوره وصول مطالبات است. در مورد گردش موجودی کالا، با توجه به کاهش میزان فروش شرکت که در بالا به آن اشاره شد به نظر می‌رسد گردش موجودی کالا به همین دلیل کاهش یافته باشد. البته با توجه به ماهیت کالاهای تولید شده، موجودی انبار این شرکت با مشکلی روبه‌رو نخواهد بود، اما در مورد دوره وصول مطالبات باید گفت، این شرکت با کاهش دوره وصول مطالبات خود توانسته درمواجهه با ریسک‌هایی همچون ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری، عملکرد بسیار مناسبی را نشان دهد و از این بابت عملکرد شرکت قابل توجه است.