تحقیقات میدانی نشان می‌دهد قیمت بخاری نسبت به یکی، دو سال گذشته ۷۰ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته، این در حالی است که مردم در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند و ممکن است برای گرم کردن خود از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده کنند. یک فروشنده لوازم خانگی با ۱۴ سال سابقه می‌گوید: یک بخاری ۱۲۰۰۰ استاندارد و مقاوم با قیمت یک میلیون و ۹۸۰ تا ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این قیمت نسبت به سال گذشته تقریبا ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

محمدیان با بیان اینکه هیچ نهاد و انجمنی از افراد بی‌بضاعت برای خرید بخاری حمایت نمی‌کند، ابراز کرد: به علت قیمت زیاد کالا و نوسانات قیمت‌ها خیلی از فروشنده‌ها اجناس خود را به صورت نقدی به فروش می‌رسانند. من افراد بی‌بضاعتی را مشاهده کردم که تک‌شعله را خریداری کرده تا هم خود را گرم کنند و هم با آن غذا بپزند که این کار علاوه بر خطرناک بودن می‌تواند جان مردم را به خطر بیندازد.

فروشنده دیگری به افزایش قیمت ۷۰درصدی بخاری اشاره کرد و گفت: در بازار مدل‌های بخاری از ۶۰۰۰ تا ۲۹۰۰۰ وجود دارد که قیمت‌های این بخاری‌ها از یک‌میلیون و ۲۰۰ تا ۲‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان بر اساس طراحی و کیفیت به فروش می‌رسد.

خوش‌سیرت با اشاره به اینکه افراد خیر، کمیته امداد و انجمن حمایت از زندانی‌ها بخشی از پول خرید بخاری افراد کم‌برخوردار را برعهده می‌گیرند، اما کافی نیست چرا که دیگران هم هستند که ندارند، اظهار کرد: افراد بی‌بضاعتی که نمی‌توانند هزینه بخاری را تامین کنند از وسایل گرمایشی دسته دوم استفاده می‌کنند.

حسن میرزایی یک سمساری دارد از استقبال زیاد مردم برای خرید بخاری دست دوم خبر می‌دهد و می‌گوید: «من امسال آنقدر مراجعه برای بخاری دست دوم داشتم که شماره تماس بسیاری‌شان را می‌گیرم تا در صورت یافتن بخاری دست دوم مناسب با آنها تماس بگیرم. در واقع باید گفت این بخاری‌ها طرفدار زیادی پیدا کرده است.»

افزایش قیمت بخاری سبب شده افرادی که نمی‌توانند هزینه بخاری را تامین کنند از روش‌هایی برای گرم کردن خود استفاده ‌کنند که ممکن است جانشان را به خطر بیندازد. رضا خادمیان کارشناس پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و رئیس آموزش، ایمنی، پیشگیری سازمان آتش‌نشانی استان سمنان با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی افراد از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از این وسایل تاثیر بسیار زیادی بر بروز حوادث می‌گذارد. خادمیان با بیان اینکه در سال‌های گذشته به سبب اینکه افراد از وسایل گرمایشی به غیر از بخاری کمتر استفاده می‌کردند آمار تلفات نیز کاهش یافته بود، ابراز کرد: درباره استفاده از لوازم چند‌منظوره برای خوراک و گرمایش برای مردم خطرساز است. در بعضی موارد مشاهده می‌شود که از لوله‌کشی‌های استاندارد استفاده نمی‌شود همچنین در برخی مکان‌ها به جای لوله‌ گاز از لوله‌ آب برای گازکشی استفاده شده که این مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نیست و باید برای گاز از لوله‌کشی گاز استفاده شود.

وی ویژگی یک بخاری استاندارد را از نظر آتش‌نشانی داشتن نشان استاندارد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مردم از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که این می‌تواند تاثیرات بدی بر بروز حوادث بگذارد. استفاده از چراغ‌های نفت‌سوز و وسایلی که با برق کار می‌کنند خسارت‌هایی را به بار می‌آورد که می‌تواند جبران‌ناپذیر شود لیکن به مردم توصیه می‌کنیم از بخاری استاندارد استفاده کنند.

رئیس آموزش، ایمنی، پیشگیری سازمان آتش‌نشانی استان سمنان از تعداد جان‌باختگان و مصدومان حادثه گاز‌گرفتگی در این استان، به مثابه یک هشدار یاد کرد و گفت: آمار دقیق جان‌باختگان و مصدومان گاز‌گرفتگی سمنان در سال جاری هنوز به صورت کامل گردآوری نشده اما در همین چند ماه گذشته به‌رغم اینکه در شهر سمنان فوتی و مصدوم برای گاز‌گرفتگی نداشتیم، اما در گستره استان بر اساس آماری که در فضای مجازی مشاهده کردیم گویا چهار نفر فوت و هشت نفر مصدوم شدند.

محمود رضایی‌پور دیگر کارشناس ایمنی و آتش‌نشانی نیز با بیان اینکه بعضا دیده می‌شود که خانه‌ها از تک‌شعله خوراک‌پزی برای گرمایش استفاده می‌کنند و روی آن یک ظرف آب هم می‌گذارند تا هوای خانه خشک نشود، ابراز کرد: همه ما درک می‌کنیم که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که همه نمی‌توانند بخاری بخرند، اما واقعا راه گرم کردن خانه هم استفاده از خوراک‌پز نیست زیرا سرعت بالایی نسبت به بخاری استاندارد در تمام کردن اکسیژن محدوده خانه دارد.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای است که نه می‌توان به همه مردم گفت بخاری استاندارد ۲ میلیون تومانی بخرند و نه می‌توان به مردم گفت لباس گرم بپوشند، ابراز کرد: به نظر می‌رسد دولت و بانک‌ها باید فکری کنند تا شرایط تهیه بخاری برای افرادی که مشکلات مالی دارند فراهم شود. این کارشناس با بیان اینکه بعضا دیده می‌شود که افراد از لامپ یا حتی ژل آتش‌زنه و منقل برای درست کردن کرسی استفاده می‌کنند، گفت: این کار، کار بسیار خطرناکی است زیرا نه تنها خطر آتش‌سوزی، بلکه خطر برق‌گرفتگی را نیز به دنبال دارد. کافی است کودکی به یکی از این دو وسیله دست بزند و فاجعه‌ای رخ دهد. از سوی دیگر بخاری‌های برقی که المنت دارند نیز در برخورد با لوازمی ‌مانند پشم، پتو و پارچه به سرعت مشتعل می‌شوند در نتیجه باید به این موضوع هم دقت نظر داشت. سال‌هاست از گاز‌گرفتگی به عنوان قاتل خاموش یاد می‌کنند و حوادث دلخراش در این زمینه بارها در صفحه اخبار حوادث مخابره می‌شود. با وجود این گران شدن ۱۰۰درصدی این وسیله ضروری موضوعی نیست که بتوان با اغماض از کنار آن گذشت. به نظر می‌رسد با توجه به حوادث ناشی از گازگرفتگی دولت باید در این زمینه اقداماتی مانند تامین بخاری برای بی‌بضاعت‌ها را در دستور کار قرار دهد. ضمن اینکه بخاری‌های داخلی کاملا پاسخگوی این نیاز هستند، چرا که در تولید آنها از تکنولوژی خاصی استفاده نمی‌شود.