بدون حسابداری شفافیت نظام مالی امکان‌پذیر نیست

55849d91-fdd4-4a11-b11d-473aad7c4196--

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در ابتدای این مراسم محمد تقی نژاد عمران ضمن تقدیر از موسسه ماهر برای برگزاری نخستین نکوداشت فخرآوران حسابداری ایران، تاکید کرد حوزه حسابداری استادان بزرگی دارد که چنین نکوداشتی می‌تواند یادآوری برای نام و نشان آنها باشد.

487d1a80-bf56-4b6a-a1f1-3252e32bddf3--

 بعید است با اقتصاد دولتی به توسعه برسیم

در ادامه دکتر علی ثقفی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم نکوداشت گفت: هر نهاد آموزشی برای موفقیت و باروری سایر سازمان‌ها باید به نیروی انسانی مناسب، فرهنگ هنر و یادگیرنده مناسب دسترسی داشته باشد، اگر فضای آزاد وجود نداشته باشد باروری نیروی انسانی کار سختی است، تجربه گذشته نشان می‌دهد بعید است با اقتصاد دولتی به توسعه برسیم و خصوصی‌سازی ضروری است و این تنها مربوط به اقتصاد نیست و شامل بخش آموزشی هم هست.

او افزود: بدون سرمایه‌گذاری محال است که در باروری نیروی انسانی نتیجه مناسبی کسب شود و در بخش اقتصاد مقاومتی تنها نوآوری تضمین‌کننده تداوم مسیر است و باید به این مقوله توجه شود.

ثقفی با بیان اینکه قاعده بازار می‌گوید اگر کالایی مشتری داشته باشد حتما تاجر پیدا می‌کند، گفت: موسسه‌های آموزشی باید میدان رقابت را به‌خوبی بشناسند، مراکز آموزشی یعنی حرکت دادن فکر و استفاده از استعدادهای نهفته که کار بسیار سختی است، بنابراین علاوه بر مدیریت، عشق به کار هم ضروری است که می‌تواند رضایت درونی را به همراه داشته باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه علم اقتصاد در زمره علوم اجتماعی و اقتصاد طبقه‌بندی‌شده است، گفت: حالا باید در نظر گرفت که هرگاه تفکر و روشی در عرصه‌های گوناگون رشد کرده و پای به عرصه جهانی گذاشته همزمان با آن نقد هم رشد کرده و شیوه‌های علمی رقیب هم پا به عرصه گذاشته‌اند، امروز علوم انسانی در ایران به تحولی نو نیاز دارد، زیرا بخشی از روش‌های علوم انسانی تسلط جهانی پیدا کرده‌اند.

او با بیان اینکه سازمان‌ها و شرکت‌های کمی سراغ داریم که برای آموزش کارکنان اقدامات محتوایی انجام داده‌اند، گفت: برخی از این سازمان‌ها به‌صورت شکلی بودجه‌هایی را برای آموزش اختصاص می‌دهند و اکثر کارکنان دولت به دلیل تکیه ‌بر میز و دریافت حقوق و پاداش احساسی برای آموزش ندارند، درحالی‌که آموزش در هر سازمانی باید پویا باشد.

 اهمیت اتحاد در بین تشکل‌های حسابداری

محمد نمازی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اهمیت اتحاد در بین تشکل‌های حسابداری گفت: انجمن حسابداری و... از دیرباز در این حوزه تلاش کرده و امروز جامعه حسابداران آمده‌اند و باید به آنها هم احترام گذاشت و برای پویایی این بخش باید با اتحاد تلاش کرد.

نمازی با بیان اینکه تا زمانی که حسابداران در صحنه حضور نداشته باشند مشکلاتی در بخش مالی به وجود می‌آید، افزود: وقتی صاحب‌نظران در بخش حسابداری حضور نداشته باشند و نظر ندهند، دیدگاه‌های دست‌دوم در این حوزه بیشتر نمایان می‌شود و چالش‌برانگیز می‌شوند..

a0ff28a8-e03c-4f13-b8d9-4b21ea7a1896--

 حسابداری تعهدی در حوزه مالیات ممکن‌پذیر نیست

 همچنین جعفر باباجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه در این مراسم با بیان اینکه کرونا منجر شده که مدت‌های مدیدی استادان حوزه حسابداری هیچ ملاقاتی نداشته باشند، گفت: ما در گذشته سه یا چهار نفر دکترای حسابداری بیشتر نداشتیم و امروز استادان حسابداری کشور افتخار بزرگی هستند و در حوزه حسابداری می‌توانیم بگوییم که دانشگاه‌های ایرانی هیچ تفاوتی با دانشگاه‌های بزرگ دنیا ندارند. او با تاکید بر اینکه اجرای حسابداری تعهدی در حوزه مالیات ممکن نیست، گفت: بسیاری از کشورها هم بااحتیاط در حوزه مالیات از حسابداری تعهدی استفاده می‌کنند، زیرا طبق پژوهشی که ما انجام دادیم 74 درصد از مودیان مالیاتی وارد پروسه اعتراضی می‌شوند، حال در چنین سیستمی چگونه می‌توانیم از حسابداری تعهدی استفاده کنیم.

باباجانی با اشاره به اینکه حسابداری تعهدی وقتی با معیار اندازه‌گیری همراه شود می‌تواند یک نظام حسابداری را طراحی کند، اظهار کرد: در حال حاضر سه نظام حسابداری داریم و در اصل 55 قانون حسابداری جز با حسابداری پایه نمی‌توان منابع مالی را از هم جدا کرد، مبنای تعهدی در حوزه عمرانی نمی‌تواند به‌راحتی اجرا شود، برای نمونه در پروژه تحقیقاتی که در شهرداری تهران انجام دادیم از 110 نهادی که باید مالیات بدهند تنها 26 نهاد، مالیات را طبق قانون پرداخت می‌کردند و بر همین اساس برای این 26 نهاد می‌توان مالیات تعهدی اجرا کرد.

او با بیان اینکه تغییر روسای سازمان مالیاتی تاثیر منفی بر اجرای پروژه مالیات حسابداری دارد، گفت: در این سیستم وقتی یک برگه اطلاعات ورود می‌کرد دیگر هیچ‌گونه تغییری در آن ممکن نبود و همین مساله مانع از فساد در امور مالیاتی می‌شد و این می‌تواند برای سازمان بسیار ارزشمند باشد. درواقع سیستم مالیاتی کشور بر مبنای روش‌های خاص می‌تواند تمام اطلاعات را به‌راحتی ردیابی کند بدون اینکه امکان دخل و تصرفی در آن وجود داشته باشد.

ed7c953b-9580-488f-8e13-6408dca2d153--

 حسابداری می‌تواند خدمت زیادی به جامعه بکند

 غلامرضا سلامی رئیس جامعه حسابداری با اشاره به اینکه خوشبختانه حسابداری نسبت به سایر مشاغل هنوز از جایگاه شایسته‌ای برخوردار است، گفت: هنوز صحت و راستی در حسابداری خیلی بیشتر از کژی‌هایی است که جامعه ما را فراگرفته و از طرف دیگر ما علاوه بر اینکه ایرانی هستیم حسابدار هم هستیم و می‌توان گفت جزئی از هویت ماست.

او با تاکید بر اینکه حسابداری می‌تواند خدمت زیادی به جامعه بکند، افزود: پیش‌ازاین حسابداری هم در جامعه نقش موثری داشته و در این مسیر هم می‌تواند در هدایت جامعه اقدامات مناسبی انجام دهد.

فریدون رهنمای‌رودپشتی استاد سابق دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه به‌عنوان یک حسابدار باید پاکدست و پاک‌مرام باشیم، گفت: در عمل باید ثابت کنیم که اصالت علم حسابداری را حفظ می‌کنیم و امروز حسابداری اجتماع بزرگی است و با رشته مالی رابطه‌ نسبی دارد و باید این اتحاد بزرگ حفظ شود.

همچنین مهدی مرادزاده‌فرد در ادامه این مراسم که همزمان زادروز او بود، گفت: من در دی‌ماه سه بار متولد شدم که نخستین بار یک ژانویه 1964 بود بنابراین حسابدار به دنیا آمده‌ام و بار دوم به پیشنهاد استادم دکتر ثقفی پایان‌نامه کارشناسی ارشدم را دفاع کردم و سومین باری که به دنیا آمدم12 دی‌ماه و  روز دفاع از رساله‌ دکترایم بود و امروز توسط دوستان سورپرایز شدم.

در پایان این مراسم با حضور میترا وطن‌دوست و علی سلامی رئیس جامعه حسابداران از فخرآوران حسابداری همچون علی ثقفی، تقی نژاد‌عمران، علی مستاجران، جعفر باباجانی، محمد نمازی، ایرج نوروش، رضوان حجازی، عباس ارباب‌سلیمانی، فریدون رهنمای‌رودپشتی، هوشنگ خستویی، دری اصفهانی، نظام‌الدین ملک‌آرایی و فرشید فریدونی تقدیر و تشکر شد.

be2ba898-dcf8-4a1f-ba3d-9fc30c70a718--

 شفافیت در صورت‌های مالی دستاورد حسابداری

 در حاشیه این مراسم میترا وطن‌دوست مدیرعامل موسسه داوری ماهر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن اشاره به اینکه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای همسان‌سازی با استانداردهای بین‌المللی توسط نهادهای ذی‌ربط، در اجرا و به‌کارگیری این استانداردها ضعف‌هایی مشاهده می‌شود که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها به منظور پوشش ضعف‌ها و توانمندسازی استعدادها؛ آموزش مستمر و به‌روز است.

او با بیان اینکه یکی از ضعف‌هایی که در حرفه حسابداری دیده می‌شود بخش آموزشی است، افزود: در شرایط کنونی موسسه‌های آموزشی هستند که به‌صورت حرفه‌ای در بخش حسابداری فعال هستند و کمک می‌کنند تا دانش‌آموختگان بتوانند در گزارش‌گیری حسابداری دقیق عمل کنند.

b0f57156-f933-4b78-98e7-d2c2df9f4317--

 رشد تولید ناخالص با شفافیت مالی

 همچنین فرشید فریدونی رئیس اسبق امور فنی و تنظیم مقررات مالیات ارزش‌افزوده، حسابرس داخلی خبره و حسابدار رسمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بیان کرد: جهان امروز شکلی تازه به خود گرفته است و زندگانی و اداره امور در این قرن نیز شیوه‌ای نو  می‌طلبد. حجم زیادی از اطلاعات که اغلب بر بستر شبکه‌های فناوری بوده، شکل تازه‌ای به رفتار و مدل‌های زندگی اجتماعی داده است. دراین‌بین علوم مالی ازجمله حسابداری ایفاگر نقش موثری در تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات و خلاصه‌سازی آنها به‌منظور ایجاد شفافیت اقتصادی و به‌تبع آن نزدیک شدن به شاخص عدالت اجتماعی و بهبود رفتار و شیوه زندگی در جامعه است. وی ضمن اشاره به اینکه حسابداری با ارائه گزارش‌های مالی زمینه شفافیت بیشتر و شناسایی فرصت‌های رشد تولید ناخالص داخلی را فراهم می‌کند، گفت: ارائه گزارش‌های مالی شفاف ارکان سیاستگذاری اقتصادی کشور نظیر سازمان بورس و بانک مرکزی را در جهت توسعه بخش واقعی اقتصاد منتفع می‌کند. او با بیان اینکه حسابداری برای طرح جامع مالیاتی موثر است، افزود: گزارش‌های مالی شفاف و قابل‌اتکا منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش متناسب و عادلانه درآمدهای مالیاتی می‌شود. درنتیجه دولت به‌صورت آگاهانه قادر به افزایش سهم مالیات در بودجه خواهد بود.

 حسابداری زبان تجارت است

بهرام همتی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با نقل‌قولی از هندریکسون که می‌گوید حسابداری زبان تجارت است، گفت: در محیط اقتصادی و تجاری نمی‌توان بدون اطلاعات تصمیم‌گیری کرد بر همین مبنا وظیفه حسابداری تهیه اطلاعات مالی است و حسابداری و حسابرسی دو بال این حرفه هستند.او افزود: حسابداری اطلاعات مالی را جمع‌آوری می‌کند و حسابرسی این اطلاعات را بررسی و تایید می‌کند، بنابراین ویژگی‌های کیفی اطلاعات برای تصمیم‌گیری از این طریق تهیه می‌شود. او با بیان اینکه حسابداری در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته، گفت: امروز همه واحدهای خصوصی و دولتی به حسابداری نیاز دارند و با توجه به نقش حسابداری در سلامت نظام مالی کشور باید روی این بخش تمرکز کرد. کاووس محمدی دکترای حقوق تجارت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه حسابداری دو بخش دارد، گفت: ازیک‌طرف دولت به مالیات‌ستانی نیاز دارد و از طرف دیگر بخش خصوصی با مسائل مالیاتی مشکلاتی دارد، ازاین‌رو به نظر می‌رسد یکی از مشکلات کشور ضعف حوزه حسابداری است و بخش خصوصی هم باید بپذیرد که باید دانش خود را به‌روز کنند.