محمد امین یوسف‌زاده به افزایش مقاومت و ایمنی سازه‌های فلزی در دیگر کشورها از جمله ژاپن اشاره کرد و افزود: همین مساله باعث شد در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر در مقایسه با سازه‌های بتنی (که در ایران بسیار رایج است) شاهد کاهش تخریب‌ها شویم. هنوز در ایران برخی از تولیدکنندگان بی‌نام و نشان خصوصی مرتکب تقلب‌هایی در تولید میلگردها می‌شوند و گاهی میلگرد ۱۴ را به اسم ۱۶ به فروش می‌رسانند که این امر در بحران‌هایی مثل زلزله، تلفات و فوتی‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی از جمله میلگرد و تیرآهن است، اضافه کرد: بین ۲۰ تا ۲۵درصد میلگرد کشور هم‌اکنون توسط ذوب‌آهن تولید می‌شود.

یوسف‌زاده با بیان اینکه در مقاطعی نیز واردات میلگرد را شاهد بودیم که از واردات کم و به تولید داخل افزوده شد، ادامه داد: تیرآهن و میلگردهای تولیدی در ذوب‌آهن از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: کیفیت یک محصول فولادی در درجه اول تابع کیفیت و روش تولید آن است، در ذوب‌آهن، محصولات از سنگ معدن تولید می‌شوند که از بالاترین سطح کیفی برخوردار است و در درجه دوم به مشخصات فنی و مکانیکی در مرحله نورد برمی‌گردد که ذوب‌آهن اصفهان در آن نیز سرآمد است.

مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در ایران کارخانه‌های متعددی از جمله ذوب‌آهن اصفهان میلگرد تولید می‌کنند. در ایران ساخت سازه‌ها با تمرکز روی سازه‌های بتنی است که در مقایسه با سازه فولادی برپایه انواع تیرآهن از مقاومت خمشی کمتری برخوردار است و سازه‌های تیرآهنی زاویه خمش بیشتری را تحمل می‌کنند، اما این امر هنوز در ایران به‌عنوان یک کشور زلزله‌خیز به‌خوبی جا نیفتاده است.

یوسف‌زاده ادامه داد: میلگردهای ساختمانی به دو روش آلیاژی برپایه منگنز و میکرو آلیاژها و ترمکسی یا با عملیات حرارتی تولید می‌شوند.

وی بیان کرد: در ذوب‌آهن اصفهان عمده میلگردهای آجدار ساختمانی به روش آلیاژی تولید می‌شود و ما از ابتدا اقدام به تولید نیمه آلیاژها کردیم که در مقایسه با روش ترمکسی خواص مکانیکی یکنواخت‌تر و بهتری دارد، بنابراین انتظار استحکام بیشتری از آن در مقابل بلایای طبیعی وجود دارد که همین‌طور هم است.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان در عرصه تولید میلگرد و تیرآهن، کنترل کیفی بسیار قوی دارد، در این عرصه برند و شاخص هستیم و این شرکت همپای شرکت‌های فولادی دنیا فعالیت می‌کند و مشتریان با اطمینان و امنیت بالایی محصولات این شرکت را می‌خرند.