افزایش کیفیت اینترنت در گرو تغییر تعرفه‌ها

رئیس هیات مدیره گروه فناوری و اطلاعات شرکت شاتل در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: ایران در حوزه اینترنت ثابت و همراه در بین ۲۱۱ کشور در رتبه ۱۴۰ قرار دارد که نشانگر وضعیت بسیار نامطلوب بوده و هر روز شاهد بدتر شدن شرایط اینترنت در کشور هستیم و این روند جریانی است که ساز آن چند سال پیش نواخته شده و اکنون صدای آن درآمده است، می‌توان گفت وضعیت موجود به دولت سیزدهم و وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارتباطی ندارد. محمدحسن شانه‌ساززاده افزود: دولت‌های قبلی قیمت اینترنت را ثابت نگه داشته بودند و اجازه افزایش قیمت ندادند، این در صورتی است که طی چند سال اخیر تمام هزینه‌ها افزایش یافته است. تمام تجهیزات مصرفی شرکتی همچون شاتل خارجی بوده و در واقع تکنولوژی تجهیزات تلکام در ایران وجود ندارد و ۹۰درصد آن به صورت ارزی تامین می‌شود و این در صورتی است که حتی هزینه‌های مشاوران تلکام نیز بر اساس ارز محاسبه می‌شود. متاسفانه با وجود این دولت پیشین با ثابت نگه داشتن نرخ اینترنت موجب تکرار اتفاقی که برای شرکت توزیع برق افتاد در حوزه اینترنت شدند.

 شرکت مخابرات همکاری نمی‌کند

وی ادامه داد: به عبارت بهتر عدم افزایش قیمت اینترنت موجب زیان‌دهی‌ اپراتورها شد و شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری نداشتند و شرایط تحریمی نیز مشکلات را بیشتر کرد، با وجود این موارد هیچ‌گونه‌ سرمایه‌گذاری انجام نشد. در این بین برخی شرکت‌ها به صورت خودجوش اقداماتی انجام دادند؛ به عنوان مثال ما دو میلیون پورت VDSL وارد کردیم که سرعت روی خط نوری را به ۱۰۰مگ افزایش دهد که در شرایط واقعی با توجه به  فاصله به ۸۰ یا ۹۰ مگ می‌رسید که در این بحث شرکت مخابرات همکاری‌های لازم را نکرد و در نهایت سرویس راه‌اندازی نشد. شانه‌ساز‌زاده مطرح کرد: مشکل اصلی در این حوزه میزان تعرفه‌ها است، به عبارت بهتر در موضوعاتی که مربوط به دولت می‌شود با مبالغ چندین برابری مواجه هستیم، اما جایی که مربوط به شرکت‌هایی همچون شاتل یا سایر اپراتورها می‌شود تمام سختگیری‌ها اعمال می‌شود و کار به جایی نمی‌رسد. از ابتدای سال تا به امروز برای نیروهای انسانی خود دو مرتبه افزایش حقوق اعمال کردیم، اما با وجود این همچنان جوابگوی زندگی آنها نیست. ما در شاتل ۶هزار نفر پرسنل داریم و با توجه به میزان حق و حقوق کارکنان، ‌افزایش نرخ برق و اجاره سایت‌ها همگی هزینه گزافی هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تامین آنها دشوار شده است.

 اینترنت به سرنوشت برق دچار شد

رئیس هیات‌مدیره گروه فناوری و اطلاعات شاتل ادامه داد: چالش دیگر این صنعت واقع‌بین نبودن است، زمانی که دولت تمام افزایش هزینه‌های کشور را ملاحظه می‌کند و برای تعرفه‌های شرکت‌های ICT که پیشران اقتصاد کشورهای پیشرفته هستند، اقدامی انجام نمی‌دهد قطعا افت کیفیت را به دنبال خواهد داشت. ICT مانند برق بوده و برای توسعه زیرساخت‌های کشور حیاتی است که تمام دولت‌ها به عنوان سوبسید به آن نگاه می‌کنند، این در صورتی است که در کشور ما هزینه‌های حوزه تلکام هیچ تغییری نمی‌کند و در نتیجه در حیطه اپراتورهای موبایل سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و شاهد وضعیت نابسامان اینترنت در کشور می‌شویم.

وی تاکید کرد: اکنون دولت درصدد برآمده که تعرفه کانتنت داخلی را همچون اینترنت کند و به عبارت بهتر نیم‌بها نباشد. در واقع در استفاده از پلتفرم‌های داخلی همچون برنامه شاد و فیلیمو تعرفه‌ها به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود که می‌خواهند آن را به تمام‌بها تغییر دهند. در واقع استفاده محتوایی بومی را گران کنند که مردم مجددا به سمت اینترنت بروند، ‌این جریان به نفع اپراتورهای داخلی است، اما به عنوان یک ایرانی به این قضیه معترضیم و معتقدیم باید فاصله قیمت ترافیک اینترنت داخلی و خارجی وجود داشته باشد و برای مردم استفاده از سایت‌های داخلی مقرون به صرفه باشد. به عنوان مثال چرا قیمت اینترنت فیلیمو با نتفلیکس یا آپارات با یوتیوب باید برابر باشد؟

2744796_295

 تلکام، گرفتار خودتحریمی است

شانه‌ساززاده توضیح داد: در مجموع باید گفت وضع قوانین این چنینی به بدنه صنعت اینترنت کشور آسیب جدی وارد می‌کند. تمام مسیر شرکت‌ها 1+1 بوده، اما اکنون تماما 2+0 شده؛ به عبارت بهتر تمام ظرفیت زیر بار است. بخشی از مشکلات بیان شده به موضوعات خارجی همچون تحریم و برجام ارتباط دارد و بخش عمده معضلات حوزه تلکام به خودتحریمی‌ها و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها برمی‌گردد و اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به اینترنت با قیمت ثابت اما بی‌کیفیت دسترسی داریم. وی در رابطه با کیفیت خدمات‌رسانی شاتل خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص‌های تعریف شده در این حوزه می‌توان گفت شرکت شاتل با همان وضعیت سابق فعالیت خود را پیش می‌برد، اما در شرایط فعلی از کیفیت خدمات‌رسانی خود راضی نیستیم و می‌دانیم که در سطح استانداردهای جهانی نیست و بر این باور هستیم که دو موضوع سرعت و قیمت اینترنت نیاز  به بازنگری و اصلاح اساسی دارد و افزایش قیمت در گرو ارتقای کیفیت است.

 در مسیر اصلاح زیرساخت‌ها

رئیس هیات مدیره شاتل در ادامه به طرح صیانت اشاره کرد و گفت: طرح ابتدایی صیانت از واقعیت بسیار دور بود و عملا بن‌بستی برای تمام کسب و کارهای آنلاین به حساب می‌آمد اما در این راستا گزارش و نکات مرکز پژوهش‌های مجلس منطقی‌تر به نظر می‌رسید. دولت فعلی در این حوزه بسیار آهسته و دست به عصا حرکت می‌کند، اما با کارشناسی بهتری پیش می‌رود، اگر با همین روند ادامه دهند و برنامه‌های مد نظر خود را عملی کنند ما به عنوان فعالان حوزه تلکام به بهبود شرایط فعلی امیدوار هستیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی روی اصلاح زیرساخت‌ها تمرکز ویژه دارد و در صورت ادامه این مسیر قطعا شاهد انقلابی بزرگ در این عرصه خواهیم بود و وزیر جدید نام خود را در تاریخ ایران ثبت خواهد کرد.

وی آینده صنعت ICT را این چنین متصور شد: صنعت ICT نیز همچون سایر فعالیت‌ها در دو سال اخیر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بود و شکل و مسیر بسیاری از کسب و کارها تغییر کرد، به گونه‌ای که برخی از فعالیت‌ها به صورت دورکار ادامه دادند و این نوع فعالیت موجب کاهش هزینه‌های تردد، ترافیک و آلودگی هوا می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی به حداقل رسید. در نهایت با این نوع شیوه فعالیت علاوه بر کاهش قیمت تمام شده در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود که با کمرنگ شدن کرونا می‌توان با توسعه برنامه‌های زیرساختی شرایط دورکاری و حضور فیزیکی حداقلی را در صنعت ICT بسط داد.

 متاورس، به یک نیاز اساسی بدل خواهد شد

شانه‌ساززاده ادامه داد: موضوعاتی همچون متاورس و VR در حال رشد هستند و ازجمله بحث‌های بسیار جدی بوده که تا چند سال آینده به یکی از نیازهای پایه مردم بدل خواهند شد و پیش‌بینی جهانی می‌گوید طی یکی، دو سال آینده پهنای باند 10 تا 12 برابر خواهد شد. امیدوار هستیم با اجرایی شدن برنامه‌های دولت جدید در ایران نیز شاهد این رشدها باشیم. اهداف وزیر ارتباطات جدید متعالی است که اگر 50درصد آن نیز محقق شود قطعا دستاورد بزرگی برای صنعت ICT کشور خواهد بود و تعیین شده که تا یک سال قبل از پایان دوره دولت سیزدهم این برنامه‌ها به نتیجه رسیده باشند.

وی با اشاره به چالش‌های شرکت شاتل یادآور شد: شرکت شاتل از چهار سال گذشته برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اساسی در حوزه VDSL انجام داده و دو میلیون پورت خریداری کرد که اینترنت خانگی 6 یا 7 مگی به 100 مگ افزایش می‌یابد و نیاز کشور را برای هفت تا هشت سال آینده مرتفع می‌کند. این طرحی است که باید مخابرات همکاری کند و در صورت وقوع این اتفاق ظرف مدت یکی، دو ماه تغییرات مثبتی را در وضعیت اینترنت ملاحظه خواهیم کرد، اما اکنون این پروژه به حال خود رها شده است.