تقاضا برای موتور سیکلت نو کاهش یافته است

اوج تولید موتورسیکلت در کشور سال ۱۳۹۰ رقم خورد و تولیدکنندگان موفق شدند ۸۱۳ هزار و ۲۰۶ موتورسیکلت تولید و به بازار عرضه کنند. تیراژ تولید در دهه ۹۰ با فرازوفرودهایی همراه بود. بر اساس گزارش‎ها امسال تولید موتورسیکلت نسبت به سال گذشته افت زیادی داشته است. سال گذشته تولیدکنندگان ۲۱۱ هزار و ۴۶۶هزار موتورسیکلت تولید و عرضه کردند و امسال بعید است نیمی از آن هم محقق شود.  معمولا فصل خرید موتورسیکلت بهار و تابستان است. با آغاز فصل سرما بازار راکد شده و دوباره بهمن بازار از خواب زمستانی بیدار می‎شود. بسیاری از کارشناسان حوزه شهری عنوان می‎کنند با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه دو سال اخیر، امسال حجم مسافرت‎ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و به همان نسبت بازار شب عید انواع محصولات پررونق‌تر از سال‎های گذشته خواهد شد. اگرچه وضعیت معاش مردم و کاهش قدرت خرید خانوارها، بازار دست دوم‎ها را بیشتر داغ کرده اما تولیدکنندگان به بازار شب عید امسال بسیار امیدوار هستند. گفت‎وگو با محسن بابالار، مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی متین خودرو درباره وضعیت بازار شب عید موتورسیکلت را در ادامه  می‎خوانید.

 بازار شب عید موتورسیکلت را چگونه می‎بینید و با توجه به تیراژ تولید پیش‎بینی شما از این بازار چیست؟

فروش موتورسیکلت با پایان فصل سرما آغاز می‎شود. بهمن ماه پلیس راهنمایی و رانندگی توزیع پلاک سال جدید را شروع می‎کند. همزمان با ایام دهه فجر مدل‎های جدید موتورسیکلت با شماره سال جدید وارد بازار می‎شوند. به طور قطع با ورود مدل‎های جدید، خریدها روند افزایشی خواهد داشت. معمولا بازار شب عید به استثنای دو سال اخیر همیشه رونق داشته است.

 با توجه به قدرت خرید مردم و اینکه عنوان می‎شود افراد ترجیح می‎دهند موتورسیکلت قدیمی را تعمیر و از همان استفاده کنند به نظر شما بازار شب عید پر‌تقاضا خواهد بود؟

استقبال از موتورسیکلت شرکت به شرکت و مدل به مدل متفاوت است. حتی بازار موتورسیکلت شهر به شهر و منطقه به منطقه هم یکسان نیست. شاید در سبد محصولات یک تولیدکننده‎۱۰ مدل وجود داشته باشد که پنج مدل در کلان‌شهری مانند تهران بازار تقاضا نداشته باشد اما برعکس در برخی استان‎ها و شهرها جزو محصولات پرفروش باشد. چون قدرت خرید در شهرهای کوچک نسبت به کلان‌شهرها کمتر است. تولیدکننده برای این مدل‎ها نمی‎تواند نرخ را خیلی بالا ببرد. در نتیجه قیمت برخی مدل‎ها برای قشر ضعیف‎تر به نسبت ثابت باقی می‎ماند. بعضی مدل‎ها هم در شهرهای بزرگ بازار خوبی دارند که مشمول افزایش قیمت می‎شوند. سبد محصولات شرکت متین خودرو با تغییر قیمت در ابتدای سال سعی می‎کند با همان پایه قیمتی سال را به پایان برساند؛ البته به شرط اینکه قیمت برابری ریال و دلار تغییر چندانی نداشته باشد. به عنوان مثال حدود ۶ ماه است که نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومان باقی مانده است و این امر سبب می‎شود تا قیمت‎ها تغییر چندانی نداشته باشند؛ علاوه‎بر اینکه تعمیر و استفاده از وسیله نقلیه قدیمی فقط مربوط به موتورسیکلت نبوده و صاحبان خودرو هم کمتر مبادرت به خرید خودروی نو می‎کنند. معمولا با تعویض قطعات همان خودرو دوباره مورد استفاده قرار می‎گیرد. حقوق و دستمزد مردم متناسب با نرخ تورم افزایش نمی‎یابد در نتیجه طبیعی است که آمار بازار تقاضا تحت‌الشعاع این موضوع قرار داشته باشد.

موضوع دیگر این است که پس از گذشت پنج سال از تولید موتورسیکلت‎های انژکتوری کسانی که با موتورسیکلت کاربراتوری تردد داشته‎اند آنها را مورد استفاده قرار می‎دهند زیرا هنوز به انژکتوری‎ها اعتماد نکرده‎اند. همچنین مردم به موتورسیکلت‎های بنزینی بیش از برقی‎ها اقبال نشان داده‎اند؛ به ویژه با گران شدن بنزین پیش‎بینی می‎شود بازار تقاضای موتورسیکلت افزایش یابد چراکه صاحبان خودرو برای کاهش هزینه‎های مصرفی ترجیح می‎دهند به جای خودرو از موتورسیکلت برای تردد داخل شهر استفاده کنند.

 آیا با افزایش قیمت بنزین این احتمال وجود دارد که بازار موتورسیکلت‎های برقی هم رونق بگیرد؟

در کشور از موتورسیکلت برقی استقبال خوبی نشد زیرا پیش از فراهم کردن زیرساخت‎ها، این وسیله نقلیه وارد بازار شد. از سوی دیگر این موتورسیکلت‎ها کارآیی و انتظاری که مصرف‎کننده دارد را برآورده نمی‎کنند. به عنوان مثال بازار موتورسیکلت‎های به اصطلاح کار یعنی CG۱۲۵ در ایران رونق زیادی دارد زیرا منبع درآمد خانواده‎های بسیاری است در حالی که موتورسیکلت برقی نمی‎تواند انتظار افراد را که از آن می‎خواهند به عنوان وسیله کار استفاده کنند برآورده کند. امروز مصرف‎کنندگان موتورسیکلت برقی افراد خاصی بوده که برای تردد مسافت کوتاه یا برای انجام برخی امور سبک روزمره از آن استفاده می‎کنند.

موتورسیکلت‎های برقی‎ نسبت به قیمت‎شان نظر مشتری را جلب نکرده و با توجه به وضعیت اقتصادی، افراد هنگام خرید کمتر به این مساله که با بحران آلودگی هوا روبه‎رو هستیم توجه دارند. فراموش نکنیم یکی از نکات بسیار مهم از نظر مشتری، برای هر کالایی اعم از موتورسیکلت یا هر کالای صنعتی کیفیت خدمات پس از فروش است. در دسترس بودن قطعات یدکی، سرویس و خدماتی که شرکت‎ها برای محصولات خود ارائه می‎دهند، سهولت دریافت خدمات، وضعیت تعمیرگاه‎های متخصص و در دسترس بودن آنها و... همه از نکات مهمی است که مشتری هنگام خرید به آن دقت دارد. کیفیت خدمات از شاخص‎هایی است که در بازار تقاضای شرکت‎ها تاثیر مستقیمی دارد. صنعتگرانی موفق هستند که در این زمینه پیشرو باشند و خدمات مناسب‎تری در اختیار خریداران محصولاتشان قرار دهند.

 یکی از گلایه‎هایی که صاحبان موتورسیکلت برقی دارند همین مساله خدمات پس از فروش به ویژه در بحث باتری است. آنها بارها عنوان کرده‎اند حتی شرکت تولیدکننده هم از محصولات برقی خود پشتیبانی نمی‎کنند. چرا این‎گونه می‌شود؟

گاهی شرکت‎ها نمی‎توانند پشتیبانی کنند زیرا یک سلسله مقررات در داخل برخی سازمان‎ها مشکل‎ساز شده‎اند. به عنوان مثال برای دوره‎ای ورود باتری موتورسیکلت ممنوع شد. شاید برای دو سال واردات باتری با این استدلال که در داخل تولید داریم ممنوع بود در حالی که تولید داخل نداشتیم. ولتاژ باتری‎ها با هم متفاوت است. ساخت یک نوع باتری به معنی خودکفایی در این حوزه نیست. در دوران تحریم به ویژه در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا تیراژ تولید در چین کاهش یافت و این امر تاثیر مستقیمی در بازار ایران داشت زیرا صنعت موتورسیکلت ایران وابسته به این کشور است. از سوی دیگر برنامه‎ها برای صنعت تدوین می‎شود، اما این برنامه‎ها انعطاف لازم را ندارند تا با تغییر شرایط بتوانند درست و به‎موقع واکنش نشان دهند. از این‎رو در خیلی از زمان‎ها صنعت و تولید از این ناحیه دچار ضرر و آسیب شده است.