ناچار به واردات اجناس بی‌کیفیت چینی هستم

 تولیدکننده سیستم‌های برودتی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطلب افزود: تولید سیستم‌های برودتی به عنوان یکی از سیستم‌های صنعتی به سرمایه کلانی نیاز دارد. ما خط تولید شیرآلات را باید از کشورهای اروپایی وارد کنیم که چون تسهیلاتی در این زمینه به ما نمی‌دهند، از این رو ناچار به واردات اجناس بی‌کیفیت چینی می‌شویم.

محمدرضا کرمی‌  ادامه داد: انتظار داریم در این زمینه تسهیلات بهتری را در اختیار ما قرار دهند؛ چون صنعت سیستم‌های برودتی ارتباط مستقیمی با سلامتی مواد غذایی و دارو و سایر کالاهای فاسدشدنی و درنهایت سلامت عموم جامعه دارد و حتی در دوران کرونا که اکثر حرفه‌ها تعطیل بودند ما به فعالیت ادامه دادیم؛ چرا که کار ما با سلامتی شهروندان ارتباط دارد.

کرمی ‌همچنین با اشاره به تبعات منفی نوسان نرخ ارز بر بخش تولید تصریح کرد: جهش و نوسان نرخ ارز و دلار تاثیرات بسیار مخربی را بر کار ما به دنبال داشته و موجب گرانی زیادی در بازار شده است. سهامدار شرکت تبادل گستر بوران همچنین درباره انتظارات خود از دولت بیان کرد: انتظارات ما مشخص است. افزایش قیمت‌ها شرایط را بسیار دشوار کرده است. اگر ما چند سال قبل با ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه امکان راه‌اندازی یک سردخانه را داشتیم، در حال حاضر برای این منظور باید ۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی ما مجبوریم اجناس و کالاهای بی‌کیفیت هند یا چین را وارد کنیم که واقعا ارزشی ندارند. یا مجبوریم قطعات دست دوم قدیمی ‌را که در سال‌های قبل از انقلاب وارد ایران شده بود، اورهال (تعمیر کامل) کرده و استفاده کنیم.

چون ما تنها قطعاتی از سیستم‌های برودتی را تولید می‌کنیم و قطعات اصلی از قبیل موتور از کشورهای خارجی وارد می‌شود.