با خروج از همه‌گیری کووید-۱۹، فروشگاه فیزیکی مجدد محوریت پیدا می‌کند. ۷۶درصد از خرده‌فروشان می‌گویند که فروشگاه در سفر خرید مشتری اهمیت بیشتری می‌یابد. برای ۶۳درصد از خرده‌فروشان، فروشگاه در حال تبدیل شدن به یک قطب تجربی است جایی که خریداران می‌توانند از محصولات دیدن کنند و به گفته ۴۴درصد از خرده‌فروشان، مرکز تحقق فروش آنلاین است.

در مفهوم نقش فروشگاه در بخش‌های فرعی خرده‌فروشی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. در مقایسه با آمار ۶۷درصد خرده‌فروشان مواد غذایی، ۸۰درصد از خرده‌فروشان صنعت مد و پوشاک از اهمیت روزافزون فروشگاه در زمان اپیدمی یاد می‌کنند.

تفاوت‌های جغرافیایی بین خرده‌فروشان از دیگر عوامل به شمار می‌رود. ۸۲درصد از خرده‌فروشان در اسپانیا و ۸۰درصد از خرده‌فروشان در ایتالیا از افزایش اهمیت فروشگاه در سفر خرید مشتریان یاد می‌کنند که این میزان در بریتانیا ۶۷درصد و در فرانسه به ۷۲درصد می‌رسد.

تغییر اماکن فیزیکی به منظور سازگاری با نقش جدید و پیشرفته فروشگاه از موارد اتخاذ شده توسط خرده‌فروشان اروپایی است. با افزودن خدمات و قابلیت‌های جدید به سطح فروشگاه، خرید فیزیکی و دیجیتالی در راستای همگرایی است. اندازه فروشگاه‌ها و موقعیت جغرافیایی نیز از دیگر موارد در دست بررسی هستند. در پاسخ به همه‌گیری، ۷۱درصد از خرده‌فروشان در اروپا طرح فروشگاه را تغییر داده‌اند تا از قابلیت‌هایی مانند کلیک و جمع‌آوری، فناوری بدون تماس و سلف سرویس بهره گیرند.

به‌گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی گسترش نقش فروشگاه در عملیات خرده‌فروشی مستلزم فرآیند ادغام اماکن فیزیکی با زیرساخت‌های همه‌جانبه است. به این منظور، خرده‌فروشان اروپایی باید با پیچیدگی روزافزون عملیات خرده‌فروشی مقابله کنند. ۷۴درصد از خرده‌فروشان اروپایی اطمینان از یکپارچگی تجربه خرید در نقاط تماس متعدد را به عنوان یک چالش اصلی معرفی کردند، در حالی که ۷۲درصد افزایش دید موجودی در شبکه فروشگاه را یک چالش بزرگ می‌دانند.