ریو گفت: رینکن یک پروژه بزرگ آب نمک لیتیومی ‌توسعه‌نیافته است که از یک فناوری استخراج مستقیم و کم‌هزینه استفاده می‌کند که پتانسیل افزایش قابل توجه بازیافت لیتیوم را در مقایسه با حوضچه‌های تبخیر خورشیدی دارد و افزود که یک کارخانه آزمایشی در حال حاضر در این سایت در حال اجرا است. این پروژه بزرگ در قلب مثلث لیتیوم در استان سالتا آرژانتین، مرکز نوظهور پروژه‌های گرینفیلد واقع شده است. این پروژه یک ذخیره معدنی با عمر طولانی و مقیاس‌پذیر است که قادر به تولید کربنات لیتیوم عیار باتری است و این پتانسیل را دارد که کمترین ردپای کربن را در صنعت داشته باشد که می‌تواند به تعهد ریوتینتو برای کربن‌زدایی مجموعه خود کمک شایانی کند. طبق اظهارات رینکن ماینینگ که این پروژه و فناوری را از سال ۲۰۰۹ توسعه داده است، روش استخراج جدید اجازه می‌دهد تا فلز مورد استفاده در باتری را از آب نمک خام در کمتر از ۲۴ ساعت استخراج کنند. این شرکت می‌گوید مبانی بازار برای کربنات لیتیوم عیار باتری قوی است و پیش‌بینی می‌شود تقاضای لیتیوم در دهه آینده ۲۵ تا ۳۵درصد در سال رشد کند. فروش خودروهای الکتریکی در مسیر رسیدن به ۵۵درصد از کل فروش خودروهای سبک جهان در اوایل سال ۲۰۳۰ قرار دارد و به حدود ۶۵ میلیون دستگاه بالغ می‌شود.  ریو ادعا می‌کند این به‌آن معناست که تولیدکنندگان به حدود سه میلیون تن لیتیوم در مقایسه با ۳۵۰ هزار تنی که امروزه مصرف می‌کنند، نیاز دارند. این معدنکار خاطرنشان کرد، با این حال، عملیات و پروژه‌های موجود در مجموع تنها توانایی تامین یک میلیون تن لیتیوم را دارند.

   پر کردن جای خالی

ریوتینتو تخمین می‌زند افزایش عرضه و ظرفیت موجود تنها به حدود ۱۵درصد از رشد تقاضا در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ پاسخ خواهد داد و ۸۵درصد باقی‌مانده باید از پروژه‌های جدید تامین شود. ویوک تولپول، رئیس بخش اقتصادی این شرکت در ماه اکتبر خاطرنشان کرد: پر کردن شکاف عرضه به بیش از ۶۰ پروژه جدید مانند پروژه یادار نیاز دارد. جاکوب استاشولم، مدیر اجرایی ریوتینتو، در این بیانیه گفت: این خرید به شدت با استراتژی ما برای اولویت‌بندی سرمایه رشد در کالاهایی که از کربن‌زدایی حمایت می‌کنند، همسو است. پروژه رینکن پتانسیل ارائه یک منبع جدید قابل توجه از کربنات لیتیوم با عیار مناسب را دارد تا از فرصت ارائه شده توسط تقاضای فزاینده ناشی از انتقال انرژی جهانی استفاده کند.

ریو در ماه ژوئیه ۴/ ۲ میلیارد دلار به پروژه لیتیوم یادار خود در صربستان اختصاص داد، که اعتراض طرفداران محیط زیست را برانگیخت که ادعا می‌کنند این معدن باعث آلودگی آب و زمین در این منطقه می‌شود. طبق گزارش‌ها، این غول معدنی در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا سهام ۵ میلیارد دلاری در انجمن شیمی ‌و معدنی شیلی (SQM)، دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان، خریداری کند. اس‌کیوام شرکت هلدینگ صنایع شیمیایی شیلیایی است که در زمینه تولید مواد شیمیایی، استخراج معدن، همچنین تولید لیتیوم، لیتیوم کربنات، ید و نیز ارائه خدمات لجستیک و انتقال مواد اولیه معدنی و شیمیایی، از طریق شبکه راه‌آهن صنعتی، فعالیت می‌کند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند جای پای ریوتینتو را در بخش پررونق فلزات باتری‌ها مستحکم کند، اگرچه این غول معدنی پروژه‌های کلیدی مس را در اختیار دارد که این فلز قرمز نیز در خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود.

   تعطیلی معدن لیتیوم صربستان

یک خبرگزاری به نقل از مدیر عامل شاخه صربستان ریو اعلام کرد ریوتینتو پروژه جنجالی لیتیوم صربستان غربی خود را متوقف خواهد کرد. این گروه معدنی می‌خواهد پروژه‌ای را در نزدیکی لوزنیکا در دره رودخانه یادار غربی توسعه دهد تا لیتیوم مورد استفاده در باتری‌های خودروهای الکتریکی و سدیم متابورات یا بورات‌های مورد استفاده در پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی را استخراج کند.

در هفته‌های اخیر معترضان در صربستان به خیابان‌ها ریخته‌اند و جاده‌ها را مسدود کرده‌اند و از مقامات خواسته‌اند فعالیت‌های این پروژه را پایان دهند. این واکنش باعث مشکلات سیاسی برای ائتلاف حاکم وفادار به رئیس جمهور الکساندر ووچیچ در آستانه انتخابات آوریل شده است. پروژه ۴/ ۲ میلیارد دلاری این شرکت بخشی از تلاش‌های دولت صربستان برای سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد رشد اقتصادی است. از طرف دیگر مجمع شهرداری لوزنیکا هفته گذشته تخصیص زمین برای این معدن را لغو کرد. گزارشی از بتا نیوز به نقل از وسنا پرودانوویچ، مدیر اجرایی اکتشاف ریو ساوا، می‌گوید: ریو نیز آن را متوقف خواهد کرد. ما می‌خواهیم برای یک گفت‌وگوی عمومی‌ دعوت کنیم تا ساکنان این منطقه را با تمام جنبه‌های پروژه خود آشنا کنیم. در چنین شرایط ضد معدن و منفی، بحث معقول در مورد هر موضوعی بسیار دشوار است. به گفته کارشناسان، گذشته ریوتینتو بر امید صربستان به انقلاب لیتیوم سایه افکنده است. پرودانوویچ گفت ریو قصد دارد راه‌حل‌های فنی مورد نظر خود را برای این معدن به کار گیرد، در آنها بازنگری کرده و احتمالا بهبود دهد. در اوایل سال جاری، ریو گفت هر گونه توسعه با تمام استانداردهای زیست محیطی داخلی و اتحادیه اروپا مطابقت خواهد داشت. اما مخالفان می‌گویند این کار صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد. ووچیچ بارها گفته است که افتتاح این معدن به نتیجه یک مطالعه زیست محیطی و همه‌پرسی در مورد آن بستگی دارد.  یادار که توسط زمین‌شناسان ریوتینتو در سال ۲۰۰۴ کشف شد، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های لیتیوم گرینفیلد است که در حال حاضر در حال توسعه است. این پروژه پتانسیل تولید حدود ۵۸ هزار تن کربنات لیتیوم باتری در سال را دارد.