توسعه همکاری صنعت بیمه با دانش‌بنیان‌ها

  لزوم ورود دانش‌بنیان‌ها‌ به زمینه‌‌های بکر صنعت بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی  دراین رویداد، ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به صنعت بیمه را شروع مبارکی دانست و افزود: صنعت بیمه به ظاهر صنعت آرامی ‌است، ولی در عین حال صنعتی فنی، با پیچیدگی های زیادی است و افرادی که با این صنعت آشنایی ندارند، تصور می‌کنند که ماهانه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند و در نهایت با مشکلاتی می‌توانند، بخشی از خسارت خود را دریافت ‌کنند.

غلامرضا سلیمانی ادامه داد: این تصور در حالی در جامعه وجود دارد که تا پایان سال  ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه نامه صادر خواهیم کرد و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان نیز پرداخت خسارت خواهیم داشت.

بازگشت سرمایه این صنعت در کشور ۲۰۰ میلیارد تومان است که باید حداقل ۳ برابر این میزان باشد. یعنی هدف ما در صنعت بیمه باید روی ۶۰۰ میلیارد تومان باشد تا باعث شود شرکت های دانش بنیان و نوآور علاقه‌مند برای حضور دراین صنعت باشند.

سیلمانی، صنعت بیمه را زمینه مناسبی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان و خاطر‌نشان کرد: در صنعت بیمه حوزه‌های بکری وجود دارد که تاکنون کسی به آن ورود نکرده که باید برای این مهم تلاش شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به زمینه‌های بکر صنعت بیمه وارد شوند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه برای دیجیتالی کردن خدمات بیمه شرکت‌هایی ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر ۳۳‌شرکت فعال داریم و ۶۴ شرکت نیز در فهرست انتظار دریافت مجوزها قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه این صنعت در حال گسترده و بزرگ شدن است و همچنان ظرفیت‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: امروز صنعت بیمه از بیمه سلامت و شخص ثالث فراتر رفته است.

وی با اشاره به تحولات ایجاد شده در صنعت بیمه به دلیل شیوع کرونا، یادآور شد: با شیوع کووید-۱۹ بیمه‌ها در دنیا با شتاب بیشتری در زمینه نوآوری و فناوری با کمک استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سلیمانی با تاکید بر اینکه امروز بیمه از حالت شخص ثالث فراتر رفته است، گفت: بر این اساس یکی از وظایف ما توسعه محصولات جدید بیمه‌ای است. یکی از محصولات جدید ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی است.

سلیمانی با اشاره به برخی از چالش‌های صنعت بیمه برای برآورد میزان خسارت و پرداخت آن، گفت: به عنوان نمونه در حوادث آتش‌سوزی موضوع عمدی بودن یا نبودن حادثه بحث روز بیمه‌های دنیا است که به آن پرداخته‌اند تا خسارت غیرواقعی به بیمه‌گذار پرداخت نشود که بررسی آن زمانبر خواهد بود که  رفع این چالش می‌تواند از سوی فناوران صورت گیرد تا ارزیابی ریسک از حالت سنتی خارج شود. ضمن اینکه ما باید شبکه فروش، ارزیابان خسارت و نمایندگان بیمه  را ماهر و توانمند کنیم تا این نگرانی که با ورود دانش‌بنیان‌ها این بخش‌ها حذف خواهند شد، از بین برود.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، ما دنبال این هستیم که بخشی از کارها را برون سپاری کنیم و درحال حاضر این فضا باز است. باید تاکید کنم برای توسعه بیمه در کشور راهی جز این نداریم که به سمت به کارگیری فناوری حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: طراحی و توسعه محصولات  بیمه‌ای جدید از وظایف بیمه مرکزی است، اما درخواست داریم تا برای سرعت بخشی به این مهم شرکت‌های فناور ما را یاری دهند تا به نتایج خوبی در این زمینه برسیم و مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

 تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه

دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز در این رویداد طی سخنانی، با بیان اینکه چهار وظیفه برای نقش مدیران تعریف شده است که   شامل «هدایت و راهبری»، «برنامه‌ریزی»، «سازماندهی» و «نظارت» می‌شود گفت: اما در مدیریت نوین، وظیفه جدید دیگری با عنوان  «نوآوری و خلاقیت» تعریف شده است.

سید‌محمد کریمی با تاکید بر اینکه  ‌نوآوری عامل مهمی است که انسان با بهره‌گیری از امکانات می‌تواند راهکارهایی را برای توسعه ارائه دهد، گفت: جوانان و شرکت‌های دانش‌‌بنیان از این ویژگی برخوردار هستند و بر این اساس  با تشکیل معاونت فناوری در نهاد ریاست جمهوری اقدام به استعدادیابی و پرورش جوانان شده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش ابزارهای ‌مالی برای حمایت از توانمندی شرکت‌های فناور و جوانان نوآور، خاطر‌نشان کرد: صنعت بیمه در کشور سابقه ۸۰ ساله دارد و در سال‌های اخیر قوانین مترقی برای این صنعت تدوین و تصویب شده است و در هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در این صنعت قرار است ضریب نفوذ بیمه از ۶/ ۲درصد به ۷درصد برسد.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران عدد ۷ درصد برای ضریب نفوذ بیمه در کشور را میانگین ضریب بیمه در دنیا دانست و با تاکید براینکه باید تلاش کنیم تا این عدد محقق شود و سازوکار این مهم باید فراهم شود یادآور شد: دراین مسیر و در تحقق این هدف‌گذاری، استفاده از اینشورتک‌ها، سیستم‌های دیجیتالی، اینترنت اشیا و در راس آن بحث هوشمندسازی و استفاده از سامانه‌های هوشمندی بسیار موثر خواهد بود که صنعت بیمه کشور باید به این سمت حرکت کند.

کریمی  در عین حال بلاک‌چین را از جمله فناوری‌های قابل کاربرد در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار نماینده در کشور داریم که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود و همگرایی میان آنها ایجاد شود که مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان موجب بروز اختلال در این صنعت نشود که در این زمینه از شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست داریم تا پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

 کمک دانش‌بنیان‌ها به توسعه بازار بیمه

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه در هر جایی که درها باز بود و محدودیت کمتر، شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را عرضه کردند، شروع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ را مربوط به سال ۸۹ و تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: بعد از گذشت ۱۱ سال ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور پا گرفته و اکوسیستم نوآوری از این شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های تامین مالی در کشور را شکل داده‌اند.

علی وحدت با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف یادآور شد: این شرکت‌ها در حوزه‌هایی توانستند توانمندی بیشتری پیدا کنند که برای آنها درخواست بیشتری بوده است. به عنوان مثال در دوسال گذشته در حوزه بانکی اتفاقات خوبی رخ داده و ظرفیت‌های مهمی‌ برای سرمایه‌گذاری مشترک بین بانک‌ها و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه صنعت بیمه توسط صندوق آغاز شده است گفت: در حال ‌حاضر مشکلات و چالش‌هایی در صنعت بیمه وجود دارد که می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای رفع آن بهره برد، درحالی که حداکثر استفاده صنعت بیمه از ظرفیت این شرکت‌ها، در بخش کوچک فروش بیمه است.

وحدت با بیان اینکه در صنعت بیمه دعوا بر سر این است که کیک کوچک را چه کسی بردارد، خاطرنشان کرد: درحالی که این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌های بیشتری به صنعت بیمه خدمات ارائه دهند تا این امر به کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان این بخش کمک کند.

وی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای که درها باز بود، دانش‌بنیان‌ها توانسته‌اند نقش‌آفرینی بهتری داشته باشند، دراین راستا بر ضرورت توجه صنعت بیمه به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم ضریب بیمه از ۶/ ۲ به ۷ درصد برسد، نیاز است تا بیمه‌های جدیدی تعریف شود و این امر بدون برون‌سپاری قابل حل نخواهد بود. به عبارتی مسیر موفقیت صنعت بیمه چه در حوزه کاهش هزینه‌ها و چه در بحث توسعه بازار از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای سیاستگذار عبور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما اصراری نداریم که این شرکت‌ها در حوزه فروش بیمه وارد شوند، خاطر‌نشان کرد: حوزه‌های علم و فناوری زمینه‌ای است که می‌تواند در توسعه بیمه موثر باشد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دستیابی سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در GDP به میزان ۵ درصد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در چهارسال آینده باید سهم این شرکت‌ها از GDP به ۵درصد برسد.

وی معتقد است: این شرکت‌ها برای گردش مالی خود نیاز به ابزاری به نام بیمه دارند تا بتوانند محصولات خود را در صنایع مختلف ارائه دهند. این آمادگی در شرکت‌ها وجود دارد و آسان‌ترین مسیر در این حوزه استفاده از نیروهای خوش‌فکر و آماده به کار جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان است. وحدت ابراز امیدواری کرد «رویداد تبادل فناوری صنعت بیمه» نقطه آغازی برای نفوذ فناوری در صنعت بیمه باشد.

 آمادگی برای رفع چالش‌های بیمه

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این رویداد با بیان اینکه با همکاری بیمه مرکزی توانستیم نیازهای صنعت بیمه  را استخراج  کنیم که با اعلام فراخوان، ۷۰ شرکت آمادگی خود را برای رفع چالش‌های این صنعت اعلام کردند گفت: این صندوق مولود تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و وظیفه آن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در حال حاضر ۶۵۰۰ شرکت در کشور راه‌اندازی شده است.

سیاوش ملکی‌فر خدمات این صندوق به شرکت‌ها را شامل چهار دسته «تسهیلات مالی»، «ضمانت‌نامه»، «سرمایه‌گذاری» و «توانمند‌سازی (کمک بلاعوض)» عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۹۸ تلاش کردیم با برگزاری رویدادهای تبادل فناوری به نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت کمک کنیم؛ چرا که این شرکت‌ها توانمندی رفع نیازهای صنایع را دارند. ملکی‌فر خاطرنشان کرد: با برگزاری رویدادهای تبادل فناوری در حوزه‌های مختلف، ۵۵ قرارداد فناورانه به‌ارزش بیش از ۶۹۰ میلیارد تومان منعقد شده است، ضمن آنکه ۲۰۳۲ نیاز فناورانه به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری با اشاره به برگزاری رویداد تبادل فناوری صنعت بیمه خاطر‌نشان کرد: در این رویداد ما با همکاری بیمه مرکزی و ۷ شرکت بیمه، ۱۷ نیاز فناورانه در این حوزه را شناسایی و استخراج کردیم و از سوی دیگر ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان توانمند در این حوزه‌ها شناسایی شدند.

ملکی‌فر ادامه داد: برای اطلاع‌رسانی عمومی‌ برای همه شرکت‌ها اقدام به انتشار فراخوانی کردیم و در نهایت ۱۸۱ درخواست مذاکره از سوی ۷۰ شرکت به ما ارسال شد و این عدد یعنی ۷۰ شرکت توانمند در کشور وجود دارد که می‌توانند نیازهای صنعت بیمه را مرتفع کنند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: در این نمایشگاه ۳۱ شرکت محصولات خود را که مرتبط با صنعت بیمه است، عرضه کردند.

بر اساس این گزارش، در حاشیه این رویداد، سه قرارداد، دریافت سرویس api در جهت ارائه سرویس تعیین مقصر حادثه بیمه شخص ثالت بین شرکت سنهاب بیمه مرکزی با یک شرکت دانش‌بنیان، استفاده از سرویس کارشناسی مجازی بازدید اولیه در فضای ابری بین بیمه معلم و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و انتفاع از محصول نرم‌افزاری سامانه هوشمند مدیریت دفتر کار نمایندگان بین شرکت بیمه ما و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و دو تفاهم‌نامه با موضوع تولید، طراحی و پیاده‌سازی خدمات و محصولات نوین مبتنی بر فناوری و شرایط اختصاصی پیوست بین شرکت بیمه ما و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، و کشف تقلب در حوزه بیمه‌های اتومبیل و درمان بین شرکت بیمه تجارت نو و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، بین شرکت‌های بیمه و دانش‌بنیان‌ در صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسید.