ارزندگی سهم‌های گروه ساختمانی در دوران رکود

در این میان برخی دیگر هم عملکرد خوبی داشته‌اند؛  «ثالوند» یکی از همین سهم‌هاست ‌که سال مالی را با رشد ۱۲۰درصدی سود خالص و تحقق بیش از ۶۲میلیارد تومان سود به پایان رسانده است.

این سهم که یک افزایش سرمایه ۶۰درصدی از محل سود انباشته نیز در دست انجام دارد، در ۳ماه اخیر هم ۷۶میلیارد تومان فروش داشته است. حال آنکه این سهم هم همچون بسیاری دیگر از سهم‌های بازار سرمایه، افت قیمت چشم‌گیری داشته است. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مسیر سهم های خوب و بد از هم جدا شود.

ابوالفضل محمودی، مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند درخصوص روند سودآوری شرکت‌های ساختمانی بیان کرد: سودآوری شرکت‌های ساختمانی بستگی به این دارد که این شرکت‌ها در دوران رونق و رکود بازار مسکن، چه میزان موجودی برای عرضه داشته باشند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: یکی از نقاط ضعف برخی انبوه‌سازان این است که وقتی بازار مسکن رونق می‌گیرد، محصولی برای عرضه در بازار ندارند و همین نقطه ضعف، روند اجرای پروژه‌های جدید را در این شرکت‌ها مختل می‌کند‌.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، محاسبه سود ساختمانی‌ها بر مبنای استاندارد ۲۹ حسابداری صورت می‌گیرد و اگر شرکتی پروژه در دست اجرا نداشته باشد، سود شناسایی‌شده به‌شدت افت خواهد کرد.

محمودی با اشاره به وضعیت عملکردی «ثالوند» درباره دلایل روند صعودی سودآوری شرکت در این سال‌ها تاکید کرد: این شرکت در این سال‌ها تلاش کرده است با واگذاری پروژه‌ها، پروژه جدیدی را شروع کند تا تحت هر شرایطی، پروژه‌های آماده واگذاری داشته باشد و روند صعودی سودآوری شرکت، ادامه داشته باشد.

مدیرمالی «ثالوند» ضمن تاکید بر ارزندگی بسیاری از سهم‌های گروه ساختمانی اظهار کرد: با در نظر گرفتن ارزش  NAV، به نظر می‌رسد بسیاری از سهم‌های گروه ساختمانی در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند و کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند.

وی اضافه کرد: اما مشکل اینجا است که بازار سرمایه دچار لوپ به‌شدت نزولی شده و همان‌طور که رشد بازار سرمایه اوایل سال ۹۹، هیجانی بود، این ریزش سنگین قیمت سهام و منفی های بیش از یک‌ساله بازار هم طبیعی نیست و توجیه ندارد. امیدواریم هم سیاستگذاران شرایطی فراهم کنند که بازار سرمایه جایگاه واقعی خود را پیدا کند و روند عادی داشته باشد و سرمایه‌های مردم، سر از بازار رمزارزها و... که هیچ منفعتی هم برای اقتصاد کشور ندارد، درنیاورد و هم سهامداران نگاه بلندمدت‌تر و تحلیلی تری به بازار داشته باشند.

محمودی در پایان گفت: البته معتقدم در بلندمدت بازارها متناسب با هم رشد خواهند کرد و اگر شرکت‌های ساختمانی، عملکرد مناسبی داشته باشند، می‌توانند در دوره‌های رونق بازار مسکن، هم با عرضه محصول خود (پروژه‌های ساختمانی) در بازار سود خوبی شناسایی و هم نقدینگی لازم برای اجرای پروژه‌های جدید را تامین کنند.