اختصاص  573 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال‌ و معیشت

تسهیلات ازدواج دومین رتبه را در مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه این بانک داراست و از رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۹ به ۴۵ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ماه رسیده است. این بخش نیز رشدی ۱۲۵درصدی را تجربه کرده است. رتبه سوم مانده تسهیلات از آن بخش ودیعه مسکن است که در ۹ ماه از رقم ۲میلیارد و۶۷۷ میلیون ریال به ۴۰ میلیارد و۷۷۶ میلیون ریال رسیده است. رشد این بخش یک‌هزار و ۹۰۰درصد بوده و بر این اساس بیشترین رشد را داشته است. در حال حاضر تاکید بر بخش مسکن یکی از اهداف دولت است.

در ترکیب مانده تسهیلات اعطایی در بخش تعمیر و تکمیل مسکن با کاهش روبه‌رو بوده که از رقم حدود ۴۲میلیارد ریال به حدود ۱۷ میلیارد ریال رسید. درمان و بیماری نیز با رقم ۹۹۱ میلیون ریال کمترین مانده تسهیلات را در پایان آذر ماه به خود اختصاص داده است. این رقم در پایان سال ۹۹ نیز ۸۶۵ میلیون ریال بود.

خالص تسهیلات بانک به تفکیک جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول نشان می‌دهد مطالبات جاری بانک به ۶۱۵ هزار میلیارد ریال، سررسید گذشته به ۲هزار میلیارد ریال، معوق به ۸۶۸میلیارد ریال و مشکوک‌الوصول به ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده است. این رقم‌ها برای بخش‌های فوق در پایان سال ۹۹ به ترتیب ۳۵۸ هزار میلیارد ریال، ۲ هزار میلیارد ریال، ۴۷۰ میلیارد ریال و ۴۴میلیارد ریال بوده است.

نسبت خالص تسهیلات به مانده سپرده‌ها در پایان آذر ماه گذشته به میزان ۹۰درصد رسیده در حالی که این رقم در پایان شهریور ماه به میزان ۷۷درصد بوده است.

نسبت تسهیلات غیرجاری به مجموع خالص تسهیلات به ترتیب در پایان آذر و پایان شهریور ۵/ ۰درصد و ۷/ ۰درصد بوده است. این شاخص در پایان سال ۱۳۹۹ به میزان ۷/ ۰درصد بود. بنابراین به نظر می‌رسد وصول مطالبات روند مطلوبی دارد.

نسبت خالص تسهیلات کوتاه‌مدت به مجموع خالص تسهیلات که در هر سه مقطع زمانی ۱۰۰درصد است نیز به علت قرض‌الحسنه‌ای بودن تسهیلات است.

نسبت مانده سپرده‌های دیداری (جاری) به مانده سپرده‌ها از ۳۱ درصد در سال ۹۹ به ۲۸درصد در پایان شهریور ماه گذشته رسیده است.

نسبت کفایت سرمایه نیز در آخرین آمار حسابرسی‌نشده به ۰۸/ ۱۰درصد رسیده که رقم قابل قبولی در استانداردهای بانک مرکزی است. میزان کفایت سرمایه در کمیته بال ۲ به میزان ۱۲درصد و در بال یک رقم ۸درصد اعلام شده است.

یک میلیون و۳۶۳ هزار نفر به تعداد مشتریان  بانک  در  ۹ ماهه سال جاری اضافه شده و اکنون تعداد مشتریان بانک به حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰هزار نفر می رسد.

منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال گذشته بیش از ۵۴درصد رشد داشته است.

این بانک قرض‌الحسنه، بالغ بر ۲۷۹هزار میلیارد ریال منابع قرض‌الحسنه در ۹ ماه سال جاری جذب کرده که نسبت به پایان سال گذشته بیش از ۵۴درصد رشد داشته است. در حال حاضر منابع بانک به ۷۶۰هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در مدت یاد شده این بانک یک میلیون و ۸۶۵هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده است. مبلغ این تسهیلات به بیش از ۴۰۵هزار میلیارد ریال می‌رسد. ترکیب سپرده‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد بیشترین حجم منابع مربوط به سپرده‌های پس‌انداز و مشابه بوده که رقم ۴۹۱ هزار میلیارد ریال را در پایان آذر به ثبت رسانده است. این رقم در پایان سال ۹۹ به میزان ۲۹۶ هزار میلیارد ریال بوده که رشدی ۵۷درصدی را نشان می‌دهد.

سپرده‌های دیداری با ۳۷ درصد رشد از رقم ۱۳۵هزار میلیارد ریال در پایان سال گذشته به ۱۸۵هزار میلیارد ریال در پایان ۹ ماه امسال رسید.

سایر سپرده‌ها در سه ماه پاییز رشد خوبی را ثبت کرده و از ۶۰۱ میلیون ریال در پایان تابستان به ۲هزار و ۲۷۷میلیارد ریال رسیده است. در مجموع مانده سپرده‌ها از ۴۳۲ هزار میلیارد ریال به حدود ۶۸۰ هزار میلیارد ریال در ۹ ماه افزایش پیدا کرد.

تسهیلات پرداختی به محرومان به ۷۰هزار میلیارد ریال رسید

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور، یکی از محورهای اصلی پرداخت تسهیلات خود را توانمندسازی مددجویان نهادهای حمایتی و گره‌گشایی از کار محرومان قرار داده و بر همین اساس بخش قابل توجهی از تسهیلات خود را معطوف به این حوزه کرده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از آغاز تفاهم‌نامه با نهادهای حمایتی مختلف تا پایان آذر ماه سال‌جاری، در مجموع ۶۰۸هزار فقره تسهیلات به ارزش تقریبی ۷۰هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

از مبالغ تسهیلات پرداخت شده به نهادهای مختلف، ۴۵۳هزار فقره به مددجویان کمیته امداد به ارزش بیش از ۴۳هزار میلیارد ریال، ۱۳۰هزار فقره به ارزش ۲۲هزار میلیارد ریال به معرفی‌شدگان بنیاد برکت، ۱۳هزار فقره به ارزش ۱۳۶۰ میلیارد ریال به معرفی‌شدگان بنیاد مسکن و بیش از ۱۲هزار فقره تسهیلات به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال به مددجویان بهزیستی تخصیص یافته است.

هدف بانک مهر ایران

شمسی‌نژاد، مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به فضای محدود شعب و تعداد زیاد مشتریان گفته تنها راه‌حل این مشکل بالا بردن سطح کیفی و کمی‌ خدمات بانکداری الکترونیک است تا مشتریان بتوانند امور مالی و بانکی خود را از راه دور انجام داده و به شعب مراجعه نکنند.

وی اظهار کرده که  باید جذابیت را در بخش بانکداری الکترونیک افزایش داد تا مشتریان برای استفاده از این بستر ترغیب شوند. تخصیص امتیاز بیشتر هنگام اخذ تسهیلات برای این دسته از افراد می‌تواند یکی از روش‌های ایجاد جذابیت باشد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ادامه داد: باید برای بسیاری از امور مشتریان از جمله ارائه اسناد ضمانتی به بانک، راهکارهایی گنجانده شود تا زمینه را برای بهترین و بیشترین خدمت فراهم کنیم.

شمسی‌نژاد با اشاره به افزایش روزافزون مشتریان بانک و لزوم ارائه خدمات مناسب به آنها عنوان کرد: گسترش بخش انفورماتیک بانک با جذب نیروهای متخصص در این زمینه در دستور کار قرار دارد و امید داریم در آینده نزدیک شاهد اتفاقاتی بسیار خوب در بخش خدمات الکترونیک بانک باشیم.