رشد درآمدهای عملیاتی «پتروشیمی خراسان»

پتروشیمی خراسان این درآمد را از دوبخش فروش داخلی به مبلغ ۱۶ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال و فروش صادراتی به مبلغ ۲۴هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال کسب کرد. این ارقام در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶ هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال در فروش داخلی و ۸ هزار و ۷۹۵میلیارد ریال در فروش صادراتی بوده است.

شرکت پیش‌بینی کرده  در ۳ ماه پایانی سال بیش از ۵ هزار و ۲۹۶میلیارد ریال درآمد از فروش داخلی و ۹ هزار میلیارد ریال درآمد از فروش صادراتی کسب کند. همچنین بر اساس پیش‌بینی، کل فروش داخلی و صادراتی شرکت بیش از ۴۹ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال خواهد بود که ۳۱ هزار و ۹۷ میلیارد آن حاصل از فروش صادراتی است.

درآمد شرکت از فروش سه محصول اوره، آمونیاک و کریستال ملامین کسب می‌شود و در دوره مزبور بیشترین درآمد شرکت از فروش اوره بوده است به طوری که ۱۰ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال از فروش اوره در داخل و ۲۰ هزار و ۳۶۲ میلیارد ریال که حدود دو برابر مبلغ فروش داخلی آن است از این محصول درآمد داشته است.

بنابراین گزارش بهای تمام شده پتروشیمی خراسان نیز با افزایش ۱۶۷درصدی از ۴ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال در دوره مشابه سال قبل به ۱۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال در مدت ۹ ماه اول امسال رسیده است.

بر این اساس سود ناخالص شرکت با ۱۶۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل  به بیش از ۲۸هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال رسید. سود عملیاتی آن نیز ۲۷ هزار و ۳۵۱میلیارد ریال بود که با افزایش ۱۶۹درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه است. برهمین اساس سود خالص شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال بود که افزایشی ۱۵۸ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. شرکت در دوره مزبور ۱۴ هزار و ۸۹۸ ریال سود به ازای هر سهم خود محقق کرده است.

شرکت درباره تغییرات قیمت محصولات در  سه ماه پایانی سال اعلام کرده است: «در خصوص محصول اوره با توجه به عبور از پیک قیمت در سه ماه سوم و اتمام خریدهای سالانه هند به عنوان بازار موثر برمنطقه، انتظار کاهش قیمت‌های سه ماه چهارم نسبت به قیمت‌های سه ماه سوم می‌رود (برآورد با درنظر گرفتن فصل مصرف در اکثر بازارها در سه ماه منتهی سال است). در خصوص محصول ملامین در سه ماه پیش رو به دلیل محدود بودن موجودی بازار (با در نظر گرفتن ریسک قطع خوراک پتروشیمی‌ها) انتظار قوی بودن قیمت ملامین می‌رود. در خصوص محصول آمونیاک با توجه به افزایش قیمت گاز خوراک در اروپا و کاهش تولید انتظار قوی بودن قیمت آمونیاک می‌رود.»

شرکت سهامی پتروشیمی خراسان، بزرگ‌ترین مرکز تولید محصولات شیمیایی شمال و شمال شرق کشـور، در اردیبهشـت سال ۱۳۷۱ در بجنورد، مرکز استان خراسـان شمالی تاسیس شد و از خرداد ۱۳۷۵ با آغـاز فعالیت‌های بهره‌برداری در لیست بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور قرار گرفت.