معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این زمینه اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان سهم ۱۰درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به‌عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است، اما با وجود این‌، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

محمدجعفر صالحی گفت: از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ‌آهن چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ‌آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسوولی به گفت‌وگو نشستیم، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: اکنون با یک رکود مواجه هستیم، حمل و نقل باری نداریم، واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی نداریم.

صالحی با اشاره به اینکه بهمن‌ سال گذشته از طریق بورس قادر به خرید مواد اولیه شدیم، ادامه داد: اکنون از گندله و نرمه گندله برای تولید استفاده می‌کنیم و ذخایر سنگ آهن و زغال‌سنگ در حال اتمام است.

وی تصریح کرد: در صورتی که مواد اولیه تامین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم خسارات چند هزار میلیاردی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تامین‌کننده زغال‌سنگ ذوب‌آهن هستند نیز تعطیل شده و باعث بیکاری ۱۷هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

وی گفت: امروز تصمیم‌گیران و سیاستگذاران روش کوره بلند را برای ساخت فولاد قبول ندارند و به استفاده از گندله، کنسانتره و آهن‌اسفنجی توصیه می‌کنند که باید دانست در روش کوره بلند ما نه تنها از گاز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنیم، بلکه با سوزاندن کک و بازگشت گاز فرآیندی به نیروگاه، برق مصرفی مورد نیاز را تولید می‌کنیم. به عبارت دیگر، در روش غیر کوره‌بلند، عملا گاز و برق یارانه‌ای را به جای فولاد صادر می‌کنیم.