با وجود این، این چالش‌ها در نوع خود سبک جدیدی از زندگی را رقم زده است که مملو از فرصت‌ها و الگوهای نوین کسب و کار به حساب می‌آیند. با گسترش شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌ها و اکوسیستم‌های استارت‌آپی در سال‌های اخیر، علاوه بر توجه به حوزه‌هایی که بازگشت سریع اقتصادی داشته‌اند و با مدل‌های کسب‌وکار جدید توانسته‌اند خدمات و ارزش‌های جدیدی را با بهره‌وری بالاتر و با قیمت پایین‌تر به مشتریان عرضه کنند، روند روبه رشدی ازاستارت‌آپ‌هایی دیده می‌شود که با تمرکز بر حل مسائل و چالش‌های کلیدی زندگی امروزی، علاوه بر ارائه راه‌حل‌های خلاقانه مبتنی بر مدل‌های کسب وکار جدید، به حل این مسائل و چالش‌ها کمک‌های بزرگی کرده‌اند.

استارت‌آپ‌ها یا سامانه‌های فروش آنلاین بیمه، نوید دولت الکترونیک در صنعت بیمه هستند که در نوع خود توانسته‌اند زندگی را برای انسان تسهیل کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه‌ای، تکنیک و نوآوری در بستر آنلاین را به عنوان شیوه سولوشن‌محور برای رشد صنعت بیمه سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. این امر می‌تواند نوید حرکت‌های امیدوارانه به سوی دولت الکترونیک در حوزه بیمه تلقی شود. توجه به استارت‌آپ‌های نوپا و بهره‌گیری از نوآوری‌های آنها در چارچوب منافع ملی بیمه، گام‌های رشد و تعالی اقتصاد دولت الکترونیک هستند. خلق اندیشه، کارآفرینی، رشد صنعت بیمه، کسب و کارهای متنوع جدید، فناوری‌های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی است که حمایت‌های بیمه مرکزی،  پنجره جدیدی به روی آنها در کشور باز می‌کند. به این ترتیب،  بهره‌‌مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش‌‌بنیان بیمه حاصل می‌شود.

فرصت‌های ایجاد شده توسط استارت‌آپ‌های بیمه‌ای

در این بین استارت‌آپ‌های بیمه‌ای نیز مانند سایر کسب و کارهای آنلاین با چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای و ارائه خدمات یکسان عمومی از سوی آنها و عدم حرکت به سمت ارائه خدمات متنوع و نوین بیمه‌ای و همچنین عدم شفافیت در خدمات تخصصی اولین چالش‌ این حوزه به حساب می‌آید. استفاده از داده‌های مشتریان به منظور رفتارسنجی و اعتبارسنجی هر فرد در راستای ارائه بسته‌های خدمات بیمه‌ای متناسب و حرکت به سمت شخصی‌سازی خدمات اولین فرصت ایجاد شده در صنعت بیمه آنلاین است.