بازاریابی درون‌فروشگاهی راهی برای رونق فروشگاه‌های فیزیکی

اقدامات بازاریابی تولیدکنندگان و خرده‌فروشی‌ها، تحت دو  حوزه   خارج از فروشگاه مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبوردها و...  بازاریابی درون‌فروشگاهی قابل بررسی است.

در حوزه بازاریابی خارج از فروشگاه مانند انواع روش‌های تبلیغات در رسانه‌های مختلف مانند رادیو، تلویزیون، بیلبوردها و... دانش زیادی از گذشته ایجاد و به‌کار گرفته شده است، ولی بازاریابی درون‌فروشگاهی حوزه‌ای جدید در فضای خرده‌فروشی دنیا و ایران است که هر روز اهمیت آن نسبت به قبل بیشتر می‌شود.

افراد شاغل در حوزه خرده‌فروشی، نیازمند درک جامعی از ابزارهایی هستند که بازاریابی درون‌فروشگاهی (ISM) را تشکیل می‌دهند، همچنین نیاز  دارند تاکتیک‌هایی  را که موجب ایجاد ترافیک سودده برای فروشگاه می‌شوند، بشناسند و به‌کار گیرند. مخصوصا، برای مدیران مهم است که بدانند چگونه تلاش‌های آنها برای ابزارهای مختلف ISM به طور مستقیم رفتارهای خرید را داخل فروشگاه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی درون‌فروشگاهی را این‌گونه تعریف کرده است: «دلارهای بازاریابی که درون فروشگاه به وسیله طراحی فروشگاه، مرچندایزینگ، نمایش‌های بصری و پروموشن‌های فروش درون فروشگاهی هزینه می‌شوند.» به عبارت دیگر بازاریابی درون‌فروشگاهی شامل تمام فعالیت‌هایی  است که تولیدکنندگان و خرده‌فروشان برای تاثیرگذاشتن  بر مصرف‌کننده در داخل فروشگاه انجام می‌دهند.

بازاریابی درون‌فروشگاهی نقش مهمی ‌در خرده‌فروشی روز دنیا دارد به نحوی که بسیاری از شرکت‌های غربی ۸درصد از فروش خود را برای بازاریابی درون‌فروشگاهی هزینه می‌کنند. رشد هزینه‌های ISM را می‌توان این‌گونه توضیح داد که ISM قابل ردگیری است- این رویکرد به دنبال خریدار است. در واقع، سرمایه‌گذاری بر ISM تنها بر اینکه چگونه درک خریدار از برند را تغییر دهد تمرکز ندارد، بلکه بر اینکه چطور به‌طور عملی رفتارهای خریدار درون فروشگاه را تغییر دهد، تمرکز دارد.

عناصر بازاریابی درون‌فروشگاهی  شامل   نمایش کالاها (Displays)، مرچندایزینگ، رسانه‌های درون فروشگاه مانند تلویزیون‌های نصب شده در فروشگاه، پروموشن‌ها، سمپلینگ، کوپن‌ها و تکنولوژی خرده‌فروشی است.

عوامل بازاریابی درون‌فروشگاهی باعث توجه و ارزیابی برندها و تاثیرگذاری بر رفتار در نقطه خرید می‌شوند. از سوی دیگر این ابزارها بر تجربه کلی مشتریان از خرید و فروشگاه نیز تاثیرگذار است. شناسایی نقاط تماس حیاتی (لحظه مواجهه با حقیقت) در سراسر سفر مشتری که بیشترین تاثیر را بر نتایج کلیدی مشتری دارد، بسیار مهم است. تولیدکنندگان و خرده‌فروشان با به‌کارگیری ابزارهای متنوع ISM می‌توانند مزایای مختلفی را به‌دست آورند. بازاریابی درون‌فروشگاهی به معرفی محصولات و ایجاد یک تجربه عالی برای مشتریان کمک می‌کند. تولیدکنندگان و خرده‌فروشان با به‌کارگیری صحیح ابزارهای درون‌فروشگاهی و ایجاد یکپارچگی و هم‌افزایی در آنها می‌توانند باعث رشد فروش خود در فروشگاه شوند.

در کشور ما برخی از ابزارهای گوناگون بازاریابی فروشگاهی توسط خرده‌فروشان و تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به‌کارگیری این عناصر به‌صورت یکپارچه و هماهنگ و با توجه به تاثیرات متفاوت آنها کمتر مورد توجه بوده است. انتظار می‌رود با توجه به رشد خرده‌فروشی مدرن در کشور ما، دانش مربوط  به این حوزه نیز که در کشورهای صنعتی سابقه زیادی دارد، بهتر از گذشته به کار گرفته شود.