آینده خرده‌فروشی «گره خورده» با فناوری‌ها

فرشاد پرویزیان، نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران با مقایسه وضعیت صنعت خرده‌فروشی در ایران و کشورهای دیگر، ضمن بیان مطلب بالا گفت: در کشورهای دنیا سال‌ها‌ست که خرده‌فروشان سنتی و مغازه‌های محلی به دلیل  نبود صرفه اقتصادی جمع‌آوری شده‌اند،  این در حالی است که در کشورهای پیشرفته  صنعت خرده‌فروشی، از جنس فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند تا بتوانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

پرویزیان ادامه داد: بنابراین به دلیل صرفه‌جویی فراوانی که در هزینه‌های آنها می‌شود، این فروشگاه‌ها همواره می‌توانند تخفیفاتی را به مشتریان خود ارائه کنند، اما سوپرمارکت‌های محلی به دلیل هزینه‌های بالایی که دارند این امکان را ندارند. بنابراین در کشور ما آینده خرده‌فروشان سنتی باید به سمت مال‌های بزرگی مثل ‌هایپراستار و... برود.

رواج فروش آنلاین محصولات خرده‌فروشی در دنیا

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در دنیا حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کم‌کم در حال برچیده شدن هستند؛ توضیح داد: به این معنا که بسیاری از مردم به فروش آنلاین روی آورده‌اند و بسیاری از محصولات موردنیاز خود را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند و با این روش کالاهای خود را با قیمت ارزان‌تری درب منزل تحویل می‌گیرند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در مناطق مختلف اروپا حتی بسیاری از کالاهای ارزشمند مانند جواهرات به صورت مجازی به دست خریدار می‌رسد و این روش در دنیا جا افتاده است.

وی تاکید کرد: دنیا به این سمت رفته که حتی محصولات خرده‌فروشی را به صورت آنلاین به دست مردم برساند و این موضوع باعث شده که مردم کشور ما نیز این روش را تجربه کنند و پی ببرند که این امر شدنی است.

ظهور پدیده «متاورس» در صنعت خرده‌فروشی

پرویزیان در پاسخ به اینکه آیا روش خرید حضوری با توجه به اینکه مصرف‌کننده می‌تواند از نزدیک کالا را لمس کند، ببیند و بخرد، مناسب‌تر نیست، گفت: برای پاسخ به این پرسش، شما را به جدیدترین پدیده به اسم «متاورس» ارجاع می‌دهم که ترکیبی از متا و یونی‌ورس و به معنی فراجهان یعنی ترکیب جهان مجازی و جهان واقعی است.

وی ادامه داد: شما در عصر متاورس می‌توانید با عینکی که شما را به واقعیت فضای مجازی می‌برد، وارد فروشگاهی شوید که می‌خواهید از آن خرید کنید و حتی فردی از جانب شما آن کالا را می‌بیند و لمس و انتخاب می‌کند و شما آن را سفارش می‌دهید. حتی با رمز ارز و در محیط دیجیتال این امکان وجود دارد که یک کالا در دنیای واقعی توسط خودروی بدون راننده یا هواپیمای بدون خلبان به دست شما برسد و آینده خرده‌فروشی به این سمت و سو پیش می‌رود.

استفاده از فن‌آوری‌های نوین و کاهش هزینه‌ها

پرویزیان با تاکید بر اینکه صنایع خرده‌فروشی ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های روز دنیا بروند، گفت: استفاده از فناوری‌های روز منجر به کاهش استفاده از نیروی انسانی، کاهش هزینه‌ها و حرکت به سمت زنجیره تامین خواهد شد. وی ادامه داد: فروشگاه‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و با استفاده از اصول زنجیره تامین، همه هزینه‌های اداری و سربار و انبارداری را کاهش بدهند. حتی قرار نیست در جایی مغازه و فروشگاهی داشته باشند و می‌توانند به صورت کاملا مجازی فعالیت کنند. به این صورت که بدون داشتن فروشگاه صرفا کالاهای خود را در انبار حمل کنند و از انبار به دست مشتری برسانند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این رویکرد به معنی استفاده از فناوری‌های نوین است که کاهش شدید هزینه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در وقت مردم را به همراه دارد و دیگر نیازی نیست که مردم به صورت حضوری برای خرید مراجعه کنند و آینده صنعت خرده‌فروشی به این سمت و سو می‌رود.

جایگاه فناوری‌های نوین در صنعت خرده‌فروشی ایران

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران همچنین در پاسخ به اینکه کشور ما در زمینه استفاده از فناوری در صنعت خرده‌فروشی تا چه اندازه در این مسیر گام برمی‌دارد، گفت: ما در کشور حداقل تا مرحله فروش آنلاین رفته‌ایم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ مثل ‌هایپراستار را داریم و همه فروشگاه‌ها مثل دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ مارکت و... فروش آنلاین دارند تا برسیم به این عصر که بتوانیم فروشگاه مجازی را نیز با واقعیت افزوده به مشتری نشان بدهند و کالاهای خود را به این طریق نیز بفروشند.

لزوم پیوستن به حلقه زنجیره تامین

وی درخصوص راهکار پیشنهادی برای توسعه صنعت خرده‌فروشی مدرن در کشور بیان کرد: امروزه دنیا به سمت زنجیره تامین در جهان رفته است. یعنی لزوما یک کالا در یک کشور تولید نمی‌شود. هزاران قطعه برای یک کالا در صدها کشور تولید می‌شود، که این زنجیره تامین است، سپس این قطعات پس از حمل در یک جایی سرهم‌بندی می‌شود و با  ارزان‌ترین قیمت ساخته می‌شود که نمونه بزرگ و بارز آن هواپیمای ایرباس است.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر‌نشان کرد: لزومی ‌ندارد که همه کالاها را تولید و حمل کنیم، ما می‌توانیم بسیاری از کالاها را از مکان‌های دیگر  براساس مزیت‌های نسبی تهیه کنیم و با استفاده از سود زنجیره تامین و کاهش هزینه‌های حمل، انبارداری و فروشگاهی و با استفاده از فناوری روز و دیجیتال سوددهی را بالا ببریم.

وی یادآور شد: این همان سمت و سویی است که دنیا در پیش گرفته و ما نیز چاره‌ای جز گام نهادن در این مسیر نداریم.

p27- (8)