لزوم تسریع در اجرای طرح «نورد گرم 2»

محمدیاسر طیب‌نیا افزود: چنانچه  از پیمانکاران حمایت نشود، هیچ پروژه‌ای به‌درستی انجام نمی‌شود و معاونت خرید فولاد مبارکه در این راستا باید زبان گویای پیمانکاران این شرکت باشد و البته پیمانکار هم باید کار خود را به‌خوبی انجام دهد.

وی با بیان اینکه نباید میان پیمانکاران شرکت تفاوتی قائل شد، خاطرنشان کرد: نظام ایمنی شرکت به‌گونه‌ای است که هر شخصی وارد آن می‌شود، ملزم به رعایت آن است و هنگامی که در فولاد مبارکه حادثه‌ای رخ دهد، فرقی ندارد که شخص حادثه‌دیده از نیروهای رسمی یا پیمانکار باشد و مدیران نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که تفاوتی بین نیروی رسمی و پیمانی وجود ندارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به آمارهای ارائه‌شده در خصوص شاخص‌های کیفی واحدهای مختلف شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: مدیران واحدهای مختلف باید دلایل نوسانات کیفیت محصولات را اعلام کنند؛ نکته مهم در شرایط کنونی با توجه به کاهش میزان تولید، پیش‌بینی فضای انبارش مواد اولیه حتی بیش‌ازحد نیاز، تغییر جانمایی‌ها، جابه‌جایی‌ها و... است.

طیب‌نیا با اشاره به گزارش ارائه‌شده مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: در این گزارش به موارد مهمی ازجمله روند درآمد حاصل از کاهش ضایعات اشاره شد که لازم است گزارش دقیق‌تری با ریالی کردن اعداد و ارقام ارائه شود. توجه به درآمدهای ازدست‌رفته یا حتی درآمدهای ازدست‌نرفته (درآمدهایی که خارج از فرآیند یا نسبت به روند قبلی به دست آمده است) از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اجرای طرح نورد گرم ۲ نباید زمان را از دست دهیم

وی با بیان اینکه پروژه‌های توسعه نورد گرم در فولاد مبارکه بسیار مهم است، تاکید کرد: برای راه‌اندازی و اجرای طرح نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه نباید زمان را از دست دهیم و به همین منظور حداقل تا ۳ سال آینده این خط باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ همچنین فرسودگی تجهیزات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه موضوعی جدی است و پیش از وقوع هرگونه بحران باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: هنگامی که صحبت از اصلاح روندها به میان می‌آید، به هیچ عنوان پیدا کردن مقصر موضوعیت ندارد، بلکه باید به دنبال رفع موانع و مشکلات بود؛ نباید واهمه‌ای از حمایت کردن از پیمانکاران داشته باشیم، چراکه پیمانکار جزئی از ماست و قرار است با همکاری او پروژه‌ای به ثمر برسد؛ بنابراین در انتخاب پیمانکار سخت‌گیری معقول داشته باشید، پیمانکار خوب انتخاب کنید و سپس از آن حمایت کنید.

بهبود فرآیندها با ارائه پیشنهادها محقق می‌شود

وی افزود: تغییر برخی از فرآیندهای معاونت خرید شرکت فولاد مبارکه به دلیل مربوط بودن آن به شرایط بیرونی یا آیین‌نامه‌ها عملا امکان‌پذیر نیست؛ این در حالی است که گاهی می‌توانیم فرآیندها را بهبود ببخشیم که این مستلزم پیشنهاد خود همکاران است.

طیب‌نیا یادآور شد: باید به این موضوع توجه داشت که اگر به‌طور مثال روند فرآیند خریدی در فولاد مبارکه طولانی‌تر از حد معمول پیش‌بینی شد، باید این موضوع به‌صورت ماهانه به مدیر مربوطه گزارش داده شود تا مدیران بتوانند برای جلوگیری از مشکلات برنامه‌ریزی کنند.

ضرورت پیش‌بینی برای فروش و صادرات محصولات

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل ایجاد مسیر سبز گمرکی، ضمانت‌نامه کلی، بهبود تاییدات اداره استاندارد و... از گمرک پیگیری شده و قول مساعد برای رفع این مشکل اخذ شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به دغدغه‌های مرتبط با معاونت فروش این شرکت گفت: برای موضوع فروش محصولات باید سناریوهای مختلفی برای آینده در نظر بگیریم؛ وضعیت بازار صادرات با توجه به قیمت‌های جهانی مساعد نیست و به همین دلیل باید پیش‌بینی‌های لازم برای به‌کارگیری سناریوهای موردنیاز انجام گیرد.

حوزه معدن برای فولاد مبارکه حوزه استراتژیکی است

وی با اشاره به مصرف قراضه در فولاد مبارکه افزود: در قسمتی از گزارش‌های ارائه‌شده، عنوان شد که استفاده از قراضه موجب کاهش سود شرکت خواهد شد؛ در پاسخ به این موضوع باید گفت وقتی آهن اسفنجی موجود باشد، این موضوع صدق می‌کند، اما وقتی آهن اسفنجی موجود نباشد، ممکن است تا ۱۵درصد نیز از قراضه مصرف کنیم.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: البته باید این موضوع را نیز بررسی کرد که اگر آهن اسفنجی موجود نبود، به‌رغم کاهش راندمان چه میزان سود اضافه می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد؛ در مورد موضوع معدن نیز باید بگویم این حوزه نیز یکی از حوزه‌های سودآور و استراتژیک برای مجموعه فولاد مبارکه است.

ماموریت فولاد مبارکه برای تحقق انتظار بازار با تولید محصول باکیفیت

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: این جلسه به یکپارچگی ارکان سازمان کمک زیادی می‌کند، معاونانی که در جلسه ارزیابی تعالی سازمانی معیار رهبری بودند، متوجه این موضوع شدند که یکی از مواردی که ارزیاب آن را بررسی کرد این بود که رهبرهای سازمان از همه حوزه‌هایی که سازمان درگیر آن است اطلاع داشته باشند.

محمد ناظمی‌هرندی افزود: همه ما وظیفه سازمانی مشخصی داریم، ولی فراتر از آن همه ما تیمی هستیم که قرار است فولاد مبارکه را رهبری کنیم؛ در این جلسات و گزارش‌ها به برخی موضوعات مانند ایمنی، کیفیت، گزارش‌های تولید و... به‌صورت خاص توجه شده که در این بین، فرآیند گزارش‌دهی مدیران نواحی را احیا کردیم. نباید فراموش کنیم که همه ما کنار هم هستیم تا ماموریت فولاد مبارکه برای تولید محصول مورد انتظار بازار محقق شود و این فرآیند مبنای بحث‌های ماست.

تاثیر محدودیت‌های گاز و برق در فروش و بازاریابی محصولات

همچنین معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه تصریح کرد: بیشترین درخواست مشتریان فولاد مبارکه برای خرید تختال است و با توجه به اینکه نوردها طبق برنامه تولید داشته‌اند، آمار فروش هم در تختال کاهش نشان داده است. محدودیت‌های ناشی از برق نیز در آمارهای فروش تاثیرگذار بوده است. طهمورث جوانبخت ادامه داد: درآمد حاصل از فروش ۱۰ ماهه در بازار داخل ۱۰۹ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماهه ۹۹ و ۳۴ درصد رشد نسبت به برنامه ۱۴۰۰ داشته و در برنامه صادرات ۷۶ درصد نسبت به ۱۰‌ماهه ۹۹ و ۳۰ درصد نسبت به برنامه ۱۴۰۰ رشد داریم. وی افزود: در حوزه فروش داخلی رکودی در بازار داخلی وجود دارد و موضوع ارز و پیش‌بینی کاهش قیمت ارز بر این موضوع تاثیر گذاشته است؛ چالش دیگر تغییر ناگهانی برنامه‌های تولید است که ناشی از محدودیت‌های برق و گاز بوده و در نتیجه برای بازاریابی محصولات، مشکلاتی به وجود آورده است.

فولاد مبارکه مورد اقبال همه سهامداران خود بوده است

معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: هزینه‌های عملیاتی فولاد مبارکه در سال جاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های مالی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

حامدحسین ولی‌بیک افزود: فولاد مبارکه مورد اقبال همه سهامداران بوده چراکه موضوع دیگر بازده نقدی نبوده، بلکه بازده قیمتی بوده و فولاد مبارکه دچار کمترین نوسانات قیمت بوده که این موضوع به دلیل افزایش سرمایه بوده است.

تحقق بیش از ۹۶ درصدی برنامه تولید در ناحیه فولادسازی

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: براساس برنامه، باید ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تن تولید می‌شد که با تولید دی‌ماه به عدد ۵ میلیون  و۷۷۰ هزار تن رسیدیم که ۶/ ۹۶درصد تولید محقق شده است. قاسم خوشدل‌پور با اشاره به کاهش تولید فولاد مبارکه در  ماه‌های تیر و خرداد سال‌جاری به دلیل اعمال محدودیت‌های انرژی افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با محدودیت‌های تولید فولاد مبارکه در فصل زمستان دراین شرکت صورت گرفت، امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم میزان تولید را به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسانیم. وی با اشاره به ثبت ۷ رکورد در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ثبت رکورد روزانه ۱۵۰ ذوب و رکورد ماهانه ۷۱۲ هزار تن فولاد در سال‌جاری بسیار قابل‌توجه بود.

پیش‌بینی افزایش تولید ورق گرم در فولاد مبارکه

مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: تولید ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در دی‌ماه سال‌جاری به ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار تن رسید و امیدواریم تا دو ماه آینده طبق برنامه به ۵ میلیون تن برسد.علی حاجیان‌نژاد با اشاره به چالش‌های تولید در ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: میکس تولید یکی از چالش‌های ناحیه نورد گرم است؛ هرچند سفارش ضخامت‌های پایین در ماه‌های گذشته کم شده، ولی متوسط عرض کاهش پیدا کرده که این روند تولید نورد گرم را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش تولید ورق رنگی برای رفع نیاز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه تصریح کرد: برنامه تولید ۹ ماهه در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه، یک میلیون و ۳۷۶ هزار تن بوده که خوشبختانه یک میلیون و ۴۰۵ هزار تن و بیش‌ازحد انتظار محقق شده است. بهزاد بهادرانی با اشاره به برنامه تولید ۸۸ هزار تن ورق رنگی در فولاد مبارکه افزود: خوشبختانه در سال‌جاری توانستیم ۸۹ هزار تن ورق رنگی در فولاد مبارکه تولید کنیم؛ همچنین محصول قلع‌اندود را به میزان ۸۳ هزار تن تولید کنیم. مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برای رفع نیاز صنعت لوازم‌خانگی کشور، ۵ هزار و ۵۰ تن محصول موردنیاز این صنعت را تولید کردیم که با اجرای طرح‌های توسعه می‌توانیم در تیر سال آینده، تولید ماهانه ورق رنگی را به ۲ هزار تن برسانیم.

تامین مواد اولیه؛ چالش پیش روی فولاد سبا

مدیر برنامه‌ریزی خرید مجتمع فولاد سبا نیز گفت: چالش تامین مواد اولیه در فولاد سبا یکی از مشکلات و موانع تولید است؛ یکی دیگر از چالش‌های فولاد سبا موضوع آب است که امسال منبع مطمئنی نداشتیم و ورودی آب از زاینده‌رود نیز صفر بوده است. موضوع گاز و برق هم از دیگر چالش‌های پیش روی ماست. خلیلیان با بیان اینکه دو گرید جدید در دی‌ماه در مجتمع فولاد سبا تولید شده است، افزود: یکی از این گریدها، ورق کورتن با ضخامت ۲ میلی‌متر برای ساخت کانتینرهای دریایی است؛ ورق دیگر برای بویلرها و ظروف تحت‌فشار استفاده می‌شود که هر دو محصول بسیار استراتژیک هستند. به گفته وی، با رویکرد ارزیابی و توانمندسازی تامین‌کنندگان، اقداماتی در معاونت خرید انجام شده که یکی از آنها افزایش بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان است؛ فراخوان‌های عمومی در ماه گذشته در زمینه خدمت برای حدود ۷۶ دسته از خدمات انجام‌ شده و در ماه جاری نیز فراخوانی در زمینه‌های قطعات یدکی در دستور کار خواهد بود.

تامین ۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن

مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه افزود: طی ۱۸ ماه گذشته، حدود ۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای فولاد مبارکه تامین شده است؛ همچنین در حوزه فرآوری مواد معدنی از ماه‌های پایانی سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، حدود یک میلیون تن کنسانتره تبدیلی یعنی خرید سنگ‌آهن، بارگیری و تبدیل آن به کنسانتره حاصل‌شده که بهای تمام‌شده آن کمتر از ۱۵ درصد بوده است. محمدمهدی روانفر افزود: بهای تمام‌شده کنسانتره از فرآیند تبدیلی حدود ۵درصد با قیمت کنسانتره حاصل از فرآیند بازرگانی تفاضل قیمت دارد که با توجه به این حجم از خرید می‌تواند چیزی حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان تفاوت بهای تمام‌شده باشد.