وی ادامه داد: صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات نیازهای ۲۱ صنعت عمده کشور را تامین می‌کند. ۱۲ تشکل حرفه‌ای در قالب ۳۵۰۰ بنگاه صنعتی، با ظرفیت فروش بالغ بر ۷ میلیارد دلار، با وسعتی بیش از هزار و ۶۰۰ هکتار کارخانه و اشتغال بیش از ۲۵۰ هزار نفر میدان‌دار این صنعت در کشور هستند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی با اشاره به اینکه میزان فروش فعلی کشور در این صنعت ۳/ ۲ میلیارد دلار و متوسط میزان  واردات کشور ۸ میلیارد دلار است، تصریح کرد: ظرفیت فعال بنگاه‌های صنعتی ایران ۴۴درصد است که با مهار واردات می‌توان کل ظرفیت این بنگاه‌ها را فعال کرد و ارزش این صنعت را به ۷/ ۳ میلیارد دلار رساند.

وی خاطرنشان کرد: ارزش دهه‌های آتی و در دست اجرای کشور در این صنعت ۲۷میلیارد دلار است و این ضرورت توسعه و افزایش ظرفیت این صنعت را معنی می‌دهد. همچنین نیازهای کشورهای همسایه خود پتانسیلی عظیم و مازاد بر نیاز فعلی و آتی کشور است. لذا درخواست ما ایجاد کارگروهی ویژه برای فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی و توسعه این صنعت صنعت‌ساز است.

اختراعی به تشریح دستاورد‌ها و عمق ساخت داخل تجهیزات در صنایع استراتژیک پرداخت و ادامه داد: این عمق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ۷۲درصد، در صنایع معدنی کانی و فلزی ۶۵درصد، در صنعت نیروگاهی و انرژی‌های نو ۶۸درصد و در صنعت غذایی و دارویی ۷۰درصد است. وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات ماشین‌سازی در کشور گفت: به‌رغم پتانسیل‌های خوب قانون استفاده حداکثری از تولید داخل و دقت هیات نظارت آن، مشکل موجود ضعف باور و اعتماد مدیران طرح‌های بزرگ، از جمله وزارتخانه‌های پروژه‌محور به توان داخلی و بعضا عدم تبعیت بنیادها، ستادها و قرارگاه‌ها از این قانون است. مشکل دیگر این است که تحریم‌ها ضمن ایجاد فرصت خوداتکایی، مشکلاتی در تامین مواد اولیه و تجهیزات تخصصی این صنعت به همراه داشته است که امیدواریم مرتفع شود. رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی افزود: مشکلات دیگر صنعت شامل نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در بخش‌های حاکمیتی به ویژه در حوزه معافیت گمرکی و ارزش افزوده ماشین‌آلات وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فلزات و پتروشیمی به‌رغم سود سرشار آنها، رویه‌های فراقانونی سازمان تامین اجتماعی، سیاست‌های تسهیلاتی بانک‌ها، عملکرد نظام مالیاتی با هدف افزایش درآمد صرف و بخشنامه‌های خلق‌الساعه از ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ترخیص کالا است. رئیس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی در ادامه به ارائه بسته پیشنهادی این انجمن برای توسعه ماشین‌سازی پرداخت و گفت: این صنعت استراتژیک  به برنامه بلندمدت و استراتژیک نیاز دارد که لزوما با عمر دولت‌ها و تغییرات اولویت‌های آنها منطبق نیست. بنابراین پیشنهاد ما تدوین سازوکاری ویژه در قالب برنامه ملی در هدایت و حمایت از این صنعت است که محورهای آن شامل مهار و ضابطه‌مندی واردات و الزام انتقال فناوری توام با واردات، تدوین برنامه بلندمدت با تمرکز بر نیازهای گلوگاهی، انتشار گزارش‌های سالانه اجرای برنامه‌ها و میزان انطباق تولید داخل با نیازها و جرم‌انگاری و برخورد قاطعانه، سریع و صریح با موارد عدم اجرای این برنامه است.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار وزارت صمت و ارتقای جایگاه این صنعت به معاونت، ماشین‌سازی کشور را به عملیاتی شدن این ایده امیدوارتر کرده است، افزود: اطمینان داریم که دستورات مقامات ارشد نظام برای تصویب و اجرای این برنامه تحول‌آفرین خواهد بود.