مبارزه با قاچاق؛ نیازمند عزم ملی

مدیر عامل گروه صنعتی ناب استیل و رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: آخرین تورم عمومی ‌ماهانه اعلامی‌۴۲ تا ۴۳درصد بوده و تورمی‌ که تولیدکننده با آن مواجه است حدود ۸۰درصد است و هر ماه قیمت کالاها ۴ تا ۵درصد گران می‌شود. در این شرایط متهم کردن تولیدکننده یا فروشنده به گران‌فروشی چندان منطقی نیست. در همه جای دنیا به علت‌ها می‌پردازند و آنها را ریشه‌یابی و برای حل آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اقتصاد مکانیزم عرضه و تقاضا و سازو‌کارهای خود را دارد و دستورپذیر نیست.

تورم تولید دو برابر تورم عمومی

علیرضا محمدی‌‌دانیالی افزود: بارها چالش‌های مذکور را به مسوولان اعلام کرده‌ایم. آخرین بار نیز دو هفته پیش نامه‌ای را از طرف انجمن خطاب به وزیر صمت نوشته و تقاضای جلسه برای انعکاس مشکلات تولیدکنندگان داشتیم اما تا‌کنون موفق به برقراری این جلسه نشده‌ایم. متاسفانه به جای اینکه به علت گرانی پرداخته شود، معلول‌ها (گرانی) مورد توجه قرار گرفته است. در کشور حدود ۴۵درصد تورم داریم و تورم تولید دو برابر تورم عمومی ‌است، بنابراین تولید کالاها گران تمام می‌شود، نه اینکه تولید‌کننده قصد گران‌فروشی داشته باشد.

دانیالی در ادامه گفت: اگر تورم مهار شود تولیدکنندگان نیز  علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها نخواهند داشت و مصرف‌کننده نیز محصول ارزان‌تر و با‌کیفیت خریداری می‌کند و با افزایش حجم فروش می‌تواند اشتغال بیشتری ایجاد کند. در هیچ جای دنیا نمی‌شود با کنترل قیمت‌ها و برخوردهای تعزیراتی جلوی گرانی‌ها را گرفت و تجربه‌های گذشته نیز نشان می‌دهد این راه حل جوابگو نبوده است.  رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: دولت می‌تواند روی قیمت مواد اولیه نظارت بیشتری داشته باشد مثلا در بخش مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی دولت می‌تواند با نظارت جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

وی با تاکید بر مکانیزم عرضه و تقاضا در کنترل قیمت‌ها گفت: در صنعت لوازم خانگی انحصاری وجود ندارد و تولیدکنندگان در بازار برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت با یکدیگر مشغول رقابت بوده و مصرف‌کنندگان نیز مطلع  هستند و بهترین گزینه‌های موجود در بازار را برای خرید انتخاب می‌کنند. فرمول عرضه و تقاضا در تمام دنیا جواب داده اما تجربه موفقی در زمینه فرمول تعزیرات و قیمت‌گذاری سراغ نداریم. این موضوع سبب می‌شود که تولید هر روز با مشکلات بیشتری مواجه شده و کمر‌نگ شدن اشتغال و تولید را شاهد باشیم که اقتصاد کشور را نیز متضرر می‌کند. امیدواریم مسوولان دولتی از طریق اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی گفت‌وگوی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند و به راه‌حل مناسب دست پیدا کنند.

تامین ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی از طریق قاچاق

دانیالی درباره ممنوعیت واردات برندهای خارجی عنوان کرد: همه کشورها باید از تولید داخلی خود حمایت معقول و منطقی کنند، اما هیچ ممنوعیتی در دراز‌مدت منجر به نفع اقتصاد و تولید‌کنندگان نخواهد بود. این دو موضوع باید در کنار یکدیگر دیده شده و روش مناسب و منطقی مانند توجه به شرایط اقتصادی، تولید و شاخص‌های رقابت‌پذیری بین این دو موضوع موازنه ایجاد کند. با وجود اینکه واردات برندهای خارجی ممنوع بوده، اما طبق آمار رسمی۴۰درصد بازار لوازم خانگی از طریق قاچاق تامین می‌شود. این موضوع به نفع اقتصاد ملی اعم از تولید‌کننده و مصرف‌کننده نیست. وی افزود: نهادهای حاکمیتی و دولتی باید با پدیده قاچاق مبارزه کنند که مستلزم ایجاد یک عزم ملی برای مبارزه با این پدیده است. باید جلوی منافذ ورودی قاچاق گرفته شود و نباید مسوولان به صورت جزیره‌ای به این موضوع نگاه کنند. رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به سایر مشکلات تولیدکنندگان اظهار کرد: مشکلاتی مانند تحریم‌ها و عدم تصویب FATF که هزینه‌های تولید را به شدت بالا می‌برد. ۱۰تا ۱۵درصد هزینه‌های واردات مواد اولیه صرف این ریسک‌ها می‌شود و همین امر موجب شده تولیدکنندگان مجبور شوند گردش نقدینگی بزرگی را به این چالش اختصاص دهند.

وی افزود: شاخص سهولت کسب و کار کشور در میان ۱۷۸ کشور، عدد ۱۲۷  بوده و در کنار آن  شاخص رقابت‌پذیری بالایی نیز نداریم به گونه‌ای که در میان ۱۴۱ کشور در دنیا، رتبه ما ۹۹ بوده که نشان می‌دهد قادر به رقابت در سطح دنیا نیستیم. همچنین تورم بالا نیز به تولیدکننده تحمیل شده و سبب می‌شود کالاهای تولیدی گران تمام شده و تولیدکننده نتواند کالاها را با قیمت رقابتی در بازار عرضه کند.

تولیدکنندگان نیازمند بازارهای صادراتی هستند

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به روند تولید لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در این صنعت رشد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید را شاهد بوده‌ایم. امسال نیز تقریبا رشد مثبتی را در شش ماه اول سال‌جاری داشتیم. به هر حال نیاز است یا بازارهای داخلی بزرگ‌تر شده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان افزایش یابد و بتوانند کالاهای تولیدی لوازم خانگی داخلی را خریداری کنند یا برای بازارهای صادراتی اقدام شود که با توجه به مشکلات تحریم و  چالش FATF بعید است به این آسانی امکان‌پذیر باشد. امیدواریم با رفع مشکل تحریم‌ها و تصویب برجام رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.