پرویز کلباسی، مدیر عامل «سیماران» به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: از سال ۱۳۷۰ فعالیت‌مان را با صنعت الکترونیک آغاز کردیم و در مجموع حدود ۷۰۰ نفر در این شرکت اشتغال دائم دارند. امروز در بخش آیفون تصویری و درهای اتوماتیک بیش از ۴۰ درصد بازار را در اختیار داریم  و از نظر کیفیت و قیمت به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که واردات برندهای خارجی فاقد توجیه اقتصادی برای واردکننده‌ها و همچنین خریداران است. زمانی برندهای کره‌ای مانند کومکس ۹۰ درصد بازار را در اختیار داشتند، اما امروز از این برندها خبری نیست. در ادامه فعالیت‌ها با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی بزرگ‌ترین صنعت ایران است و بیش از ۶ میلیارد دلار صرفا در سال مصرف داخلی دارد، تصمیم گرفتیم به این عرصه ورود کنیم.

وی می‌افزاید: قبل از تحریم‌ها قطعات صنعت لوازم خانگی را از خارج  وارد و در کشور مونتاژ می‌کردیم، اما بعد از سال ۹۷ شروع به قالب‌سازی برای تولید کردیم. در این مسیر هم با مشکلاتی مواجه شدیم. به طور نمونه شرکت‌های خارجی در بدو فعالیت  ما در صنعت لوازم خانگی به صورت اعتباری مواد اولیه را در اختیار ما قرار می‌دادند، اما امروزه بعد از تحریم‌ها و قطع ارتباط با این شرکت‌ها، اوضاع برای ما سخت‌تر شده است. به این معنا که شرکت‌های داخلی فقط به صورت نقد همکاری کرده و حتی یک ماه بعد مواد اولیه را تحویل می‌دهند. حتی وضعیت به گونه‌ای شده که باید از واسطه‌ها مواد اولیه مانند ورق را خریداری کنیم که این امر باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. جالب اینکه فولاد داخلی از فولاد وارداتی به مراتب گران‌تر تمام می‌شود. البته بر خلاف فولادی‌ها شرکت‌های پتروشیمی‌ وضعیت بهتری برای صنعت لوازم داخلی ایجاد کرده‌اند، چرا که پتروشیمی‌های کوچک وارد بازار شده‌اند و شرایط رقابتی ایجاد کرده‌اند.

مدیر عامل «سیماران»  ادامه می‌دهد: هم اکنون این شرکت، لوازمی مانند جاروبرقی، پنکه، آبمیوه‌گیری، گوشت‌کوب، همزن، چرخ گوشت، اتو و به طور کلی، لوازم خانگی کوچک را تولید می‌کند و به سرعت مورد استقبال قرار گرفته است.

کلباسی با اشاره به تولید ۳۵۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ عنوان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میزان تولید محصولات ما به حدود ۷۰۰ هزار دستگاه برسد چون تمامی ‌زمینه‌ها برای این رشد فراهم است. البته برخی از محصولات در بازار داخلی به حد اشباع رسیده و تولید را در این بخش اضافه نمی‌کنیم، اما برخی محصولات مانند چرخ گوشت کماکان نیاز به تولید بیشتری دارد.

مدیر عامل سیماران با انتقاد از ورود کالاهای قاچاق تصریح می‌کند: واردکنندگان کالاهای قاچاق هزینه‌های گمرکی و مالیات نمی‌پردازند و از طرفی دولت به دنبال قیمت‌های دستوری است. در چنین شرایطی داخلی‌ها توانایی رقابت را از دست می‌دهند. در مواقعی که بازار با کمبود تولید مواجه باشد طبیعی است که قیمت‌ها روند افزایشی شدیدی داشته باشند، اما بر اساس آمارها سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا نسبت به سال ۹۸ تولید داخلی در کل کشور ۸۰درصد افزایش یافته است.  بنابراین از این نظر جای نگرانی نیست.

وی در مورد درج قیمت روی محصولات لوازم خانگی عنوان می‌کند: این پیشنهاد به هیچ وجه برای مصرف‌کننده، توزیع‌کننده و تولیدکننده عملی نیست، زیرا با توجه به تورم حدود ۵۰ درصدی نمی‌توان قیمت ثابتی را برای محصولات تعیین کرد. امروز به دلیل اینکه تولیدکنندگان داخلی افزایش پیدا کرده‌اند، در رقابت کامل هستند و نیازی به سازمان دولتی برای کنترل بازار نیست. شرکت‌ها حتی در بخش لباسشویی پودر لباسشویی را هم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند چون می‌دانند ظرفیت بازار نسبت به حجم تولیدات کم بوده و از طرفی شاهد قاچاق هم هستیم. بنابراین من معتقدم این طرح اجرایی نخواهد بود. امروز حاشیه سود ۷ تا ۱۰درصد داریم و هیچ کدام از شرکت‌ها به ۱۵درصد سودی که سازمان حمایت اعلام کرده، نمی‌رسند. اگر با درج قیمت‌ها همین ۷درصد را هم از بین ببرند، دیگر تولید توجیهی ندارد. دولت اگر واقعا می‌خواهد با کاهش قیمت‌ها از مصرف‌کننده حمایت کند، می‌تواند ورق را با قیمت متعادل‌تر در اختیار تولیدکننده قرار دهد تا تولید ارزان‌تر شود. از طرفی معتقدم ممنوعیت واردات به طور کامل، درست نبوده اما اگر به صورت موقتی این اتفاق بیفتد، می‌تواند فرصتی برای رشد صنعت فراهم کند و وضعیت به نفع کیفیت‌گرایی تغییر کند، اما چنانچه واردات با روش‌های ناسالم مانند حال حاضر انجام شود، تولیدکننده هم ترجیح می‌دهد برای سودآوری بیشتر کالاهای قاچاق وارد کند.

مدیر عامل سیماران می‌گوید: اداره استاندارد باید دقت بیشتری در کنترل تولیدات قطعه‌سازان و محصولات نهایی با همکاری انجمن لوازم خانگی داشته باشد. در غیر این صورت آفتی که در خودروسازی می‌بینیم در صنعت لوازم خانگی هم اتفاق خواهد افتاد. متاسفانه سیاست‌های نادرست دولت و قیمت‌های دستوری باعث ایجاد رقابت ناسالم و در نتیجه کاهش کیفیت برای کاهش هزینه‌ها می‌شود.  

وی در پایان تصریح می‌کند: لوازم خانگی ۳۰درصد کل تولیدات مجموعه سیماران است اما امروزه تمامی ‌انرژی شرکت را به این صنعت اختصاص داده‌ایم. باید به بازار منطقه‌ای ۴۰۰میلیون نفری خاورمیانه نگاه صادراتی داشته باشیم. زیرا فقط کشور ما و ترکیه لوازم خانگی تولید می‌کنند و حتی کشورهای حوزه CIS  هم این تولید را ندارند. البته تحقق این مهم مشروط به بهبود روابط سیاسی با کشورهای مذکور است. به طور کلی من چشم‌انداز  مثبتی برای سال آتی این صنعت می‌بینم.