12

کاهش سهم صادرات از فروش کل

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در دوره 9 ماهه سال‌جاری، فروش داخلی پتروشیمی‌ تندگویان به میزان 437هزار  و501 تن  بوده که درآمدی معادل 121 هزار و 690 میلیارد ریال برای این شرکت ایجاد کرده است. در میان محصولات فروخته شده در داخل کشور (‌گرید بطری، گرید الیاف، اسید ترفتالیک خالص و نخ POY ) سهم درآمد حاصله از دو محصول گرید بطری  و گرید الیاف بسیار بالاتر از دو محصول دیگر است به طوری که مجموع درآمد حاصل از فروش این دو محصول حدود 93 درصد از درآمد حاصل از فروش داخلی شرکت را شامل می‌شود. در مورد میزان و حجم فروش داخلی پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش در مقایسه با میزان و حجم فروش داخلی دوره مشابه قبل باید اشاره کرد که در بازه زمانی مورد گزارش حجم فروش داخلی شرکت به میزان 11هزار و 922تن  (8/ 2درصد) و میزان درآمدهای فروش داخلی این شرکت به میزان 60 هزار و 9936 میلیارد ریال (حدود 100درصد) نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است. فروش صادراتی پتروشیمی‌ تندگویان در دوره 9 ماهه سال جاری تنها به فروش دو محصول گرید الیاف و نخ POY محدود بوده و این در حالی است که سبد فروش صادراتی دوره مشابه سال گذشته این شرکت شامل  گرید الیاف و گرید بطری بوده است. یکی از نکات قابل توجه در مورد عملکرد پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش، کاهش حجم صادرات این شرکت در این بازه زمانی است به گونه‌ای که در بازه زمانی مورد گزارش،  حجم صادرات به میزان 3هزار و 425 تن  بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 16 هزار تن (82 درصد)  کاهش یافته است. همچنین درآمد حاصل از فروش صادراتی در دوره زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 785 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (3 هزار و 245 میلیارد ریال) به میزان 75 درصد کاهش داشته است. در نهایت باید اشاره کرد در دوره 9 ماهه سال گذشته درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی حدود 5 درصد از درآمد کل فروش محصولات این شرکت را تشکیل داده بود، اما در بازه زمانی مورد گزارش درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی تنها حدود یک‌درصد از کل درآمدهای فروش محصولات این شرکت را شامل می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 122 هزار و 475 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (63 هزار و 999 میلیارد ریال) رشدی 91 درصدی داشته و دلیل اصلی این افزایش،  افزایش 93 درصدی نرخ فروش میانگین کل محصولات بوده است.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی 97 درصد افزایش یافته است

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 86 هزار و 136 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (43 هزار و 659 میلیارد ریال) با افزایش 97 درصدی همراه شده است. افزایش مذکور عمدتا ناشی از افزایش مواد مصرفی (خوراک) به میزان 109 درصد، افزایش مواد غیر مستقیم (مواد شیمیایی) به میزان 79 درصد، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به میزان 79 درصد، افزایش یوتیلیتی به میزان 38 درصد و سایر هزینه‌ها به میزان 74 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده است. همچنین از لحاظ سهم هر یک از عوامل تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده باید اشاره کرد که در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری عمده عوامل بهای تمام شده مربوط به مصرف مواد اولیه معادل 79 درصد، سربار تولید (یوتیلیتی، مواد شیمیایی و کاتالیست و بسته‌بندی و خدمات پیمانکاری) معادل 10 درصد، استمهال دارایی‌ها و تاسیسات معادل یک درصد، حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم معادل 4 درصد و سایر هزینه‌ها معادل 6 درصد بوده است.  در میان موارد ذکر شده، به دلیل سهم قابل توجه مواد اولیه، این عنوان تاثیر بسزایی در افزایش97 درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی داشته است. مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات پتروشیمی ‌تندگویان شامل پارازایلین، اسید استیک و منواتیلن گلایکول هیدروژن بوده که در بازه زمانی مورد گزارش، این مواد از پتروشیمی ‌نوری، فن‌آوران، مارون و امیر‌کبیر خریداری شده است.

شرکت در مورد تاثیر نوسانات ارز بر بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی و در نتیجه آن تاثیر بر سود خالص بیان کرده است که  هرگونه افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت ارز به‌جز در موارد تامین قطعات یدکی از خارج، تاثیر مستقیمی ‌بر بهای تمام شده نخواهد داشت اما به صورت غیر مستقیم از طریق هزینه‌های تسعیر ارز بدهی‌های ارزی‌، هزینه‌های غیر عملیاتی به صورت فزاینده، از افزایش نرخ ارز متاثر خواهد بود و در نهایت سودخالص و مورد انتظار را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

افزایش 93 درصدی درآمد‌های عملیاتی

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌پتروشیمی ‌تندگویان در دوره 9 ماهه سال جاری به میزان 2 هزار و 438 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 50 درصدی روبه‌رو شده است. در مورد سایر درآمد‌های عملیاتی، این عنوان در بازه زمانی مورد گزارش با 3 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان یک هزار و 595 میلیارد ریال بوده که 52 درصد از این درآمدها (835 میلیارد ریال)  از محل سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی، 36 درصد (589 میلیارد ریال) از محل فروش ضایعات و 10 درصد از این درآمد‌ها (170 میلیارد ریال) از  محل کارمزد فروش اعتباری حاصل شده است.  همچنین در دوره 9 ماهه امسال، فعالیت این شرکت با 3 هزار و 441 میلیارد ریال هزینه‌های غیرعملیاتی روبه‌رو بوده و این عنوان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 8 درصد بهبود یافته است. مهم‌ترین عناوین تشکیل‌دهنده این عنوان عبارتند از یک هزار و 224 میلیارد ریال عوارض آلایندگی، 997 میلیارد ریال هزینه‌های محیط زیست (پساب صنعتی) و 961 میلیارد ریال  هزینه‌های جذب نشده در تولید. با توجه به موارد ذکر شده‌، سود عملیاتی پتروشیمی‌ تندگویان در بازه زمانی9 ماهه سال جاری با افزایش 93 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 32 هزار و 55 میلیارد ریال روبه‌رو بوده است.

افزایش 314 درصدی سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

پیش از پرداختن به سایر درآمد‌های غیر عملیاتی باید بیان کرد به علت عدم دریافت تسهیلات بانکی از سوی پتروشیمی‌ تندگویان در سال‌جاری، در این باب شرکت هزینه‌ای برای باز‌پرداخت اصل و سود تسهیلات در بازه زمانی مورد گزارش نداشته و همچنین شرکت بیان کرده است در حال حاضر مدیریت تصمیمی ‌در خصوص تامین مالی در سال جاری ندارد . در مورد سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی، سایر درآمد‌های غیر عملیاتی شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری با افزایش چشمگیر 314 درصدی از 521 میلیارد ریال در دوره مشابه سال گذشته به 2 هزار و 158 میلیارد ریال رسیده است. بخش عمده این درآمد‌ها (93 درصد) به میزان 2 هزار و 10 میلیارد ریال از محل سود سپرده‌های بانکی حاصل شده است. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی 9 ماهه پتروشیمی ‌تندگویان (حسابرسی نشده)، سود خالص این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری با افزایش 114 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 29 هزار و 643 میلیارد ریال بوده است.

عملکرد مالی مناسب پتروشیمی ‌تندگویان

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌تندگویان آورده شده که اطلاعات موجود در آن از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. در این جدول سعی شده است از هر یک از نسبت‌های سودآوری، نقدینگی، فعالیت و اهرمی‌، یک عنوان به منظور ارزیابی عملکرد پتروشیمی ‌تندگویان در بازه زمانی مورد گزارش انتخاب و مورد بررسی قرار گیرد.

طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره 12 ماهه سال گذشته افزایش یافته است و این موضوع نشان‌دهنده سود‌دهی بیشتر فعالیت‌های شرکت است. اغلب نسبت‌های مالی دیگر سودآوری این شرکت نیز (مانند سود ناخالص به فروش، حاشیه سود عملیاتی، بازده دارایی‌ها ROA و ...) نمایانگر افزایش سودآوری فعالیت این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی گذشته هستند.

نسبت آنی پتروشیمی ‌تندگویان از سال 98 تا کنون در حال افزایش بوده و با توجه به میزان این عنوان در بازه زمانی مورد گزارش، به نظر نمی‌رسد شرکت از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو شود. همچنین در مورد دوره وصول مطالبات این شرکت، این عنوان از سال 98 تا‌کنون در حال بهبود بوده و در دوره زمانی 9 ماهه سال جاری دوره وصول مطالبات پتروشیمی ‌تندگویان در حدود 23 روز بوده است. کاهش دوره وصول مطالبات می‌تواند منجر به کاهش ریسک نقدینگی و ریسک اعتباری شرکت شود، از این رو مدیران همواره به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی در جهت کاهش هرچه بیشتر دوره وصول مطالبات هستند. در نهایت نسبت بدهی‌های این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی گذشته افزایش داشته است. باید بیان کرد در دوره مذکور میزان بدهی‌های شرکت ( 52 هزار و 13 میلیارد ریال)  و مجموع دارایی‌ها (104 هزار و 208 میلیارد ریال) بوده که  نسبت به سال مالی گذشته به ترتیب با افزایش 54 و 36 درصدی روبه‌رو بوده‌اند. از عناوین مهم تشکیل‌دهنده بدهی‌های این شرکت می‌توان به پرداختنی‌های تجاری و سایر پرداختنی‌ها (21 هزار و 581 میلیارد ریال)، مالیات پرداختنی (11 هزار و 872 میلیارد ریال)، پیش‌دریافت‌ها (8هزار و 897 میلیارد ریال‌) و سود سهام پرداختنی (7 هزار و 679 میلیارد ریال) اشاره کرد.