عملیات اجرایی ۴ طرح فولاد هرمزگان آغاز می‌شود

معروفخانی با اشاره به پروژه افزایش ۵۰۰ هزار تنی زیرسقف تختال که هم اکنون در حال انجام است؛ افزود: با بهره‌برداری از مدول سوم احیا در فولاد هرمزگان، ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی در این شرکت به ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید و نیاز این شرکت به اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید ۲میلیون تن تختال در سال مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: پروژه فوق  به صورت کامل با استفاده از توان پیمانکاران داخلی انجام خواهد شد و سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه با استفاده از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به  پروژه دیگری که عملیات احداث آن آغاز خواهد شد تصریح کرد: همزمان با احداث مدول سوم احیای مستقیم، مخازن ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰هزار تن نیز احداث خواهد شد. این پروژه شامل احداث چهار مخزن ۷۵۰۰ تنی و جمعا با ظرفیت ۳۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری حدود ۳۵۰ میلیارد تومان و طی ۲۴ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. با بهره‌برداری از این پروژه دغدغه فولاد هرمزگان برای ذخیره‌سازی مناسب آهن‌اسفنجی برطرف خواهد شد و میزان کشش تولید فولادسازی به ویژه در زمان‌های قطع گاز واحد احیای مستقیم، به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. وی سرمایه‌گذاری در این پروژه را نیز با استفاده از منابع داخلی شرکت و انجام آن را با پیمانکاران داخلی خواند.

معروفخانی پروژه سوم را احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن عنوان و خاطرنشان کرد: این واحد  با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی و طی ۳۰ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت تولید اکسیژن گازی در فولاد هرمزگان به ۱۷هزار نرمال مترمکعب بر ساعت خواهد رسید گفت: با بهره‌برداری از این پروژه نیاز واحد فولادسازی به اکسیژن برای تولید ۲ میلیون تن اسلب در سال مرتفع خواهد شد. وی همچنین گفت: این پروژه نیز مانند دو پروژه قبلی با سرمایه‌گذاری از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان و استفاده از حداکثر ساخت داخل و با پیمانکاران داخلی ساخته خواهد شد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان به طرح فولاد سیمین هرمز با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی کشور اشاره کرد و افزود: فولاد هرمزگان در راستای ایفای نقش حداکثری در توسعه استان هرمزگان و تبدیل شدن این استان به قطب اصلی فولاد کشور به عنوان یکی از شرکای بزرگ طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در شرکت ستاره سیمین هرمز مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده است و با خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام شرکت ۱۰ میلیون تنی ستاره سیمین در مهر سال‌جاری، با بیش از ۵۱ درصد، سهامدار اصلی این شرکت تازه‌تاسیس شده است که با راه‌اندازی آن استان هرمزگان به یکی از قطب‌های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال‌زایی چند هزار نفری را به همراه دارد.

وی از آغاز عملیات احداث فاز اول این طرح با ساخت مگامدول احیای مستقیم با تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال خبر داد که همزمان با پروژه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان، کلنگ‌زنی خواهد شد.

معروفخانی از بهره‌برداری قریب الوقوع از پروژه‌های نصب لنس‌های ساید وال کوره‌های قوس الکتریکی تا پایان سال‌جاری در فولاد هرمزگان خبر داد که با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی انجام گرفته و افزایش ۱۲۰هزار تنی تولید را در پی خواهد داشت.