غول‌های معدنی؛ پیشرانان پیشرفت ایران

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سیدمهدی سدیدی عضو و دبیر گروه پیشرانان پیشرفت ایران در یک برنامه تلویزیونی درباره این گروه عنوان کرد: کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران ترکیبی از دولت و شرکت‌های بزرگ است. در یک سو دولت قرار دارد که مانع‌زدایی و تسهیل‌گری برای این طرح‌های توسعه‌ای را برعهده دارد؛ در آن سو نیز شرکت‌های بزرگ حضور دارند. هدف این کارگروه این بوده است که شرکت‌های بزرگ بازوی پیشرفت و توسعه کشور باشند، از همین‌رو این شرکت‌ها در مسیر بوروکراتیک دچار وقفه نشوند. این میان‌بر را دولت برای پروژه‌های راهبردی در کشور ایجاد کرده است.

سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در این برنامه در راستای تعهد این شرکت به برنامه‌های توسعه‌ای و در پاسخ به این پرسش که حجم سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در این طرح‌ها به چه میزان است، عنوان کرد: امروز فاز اول از سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری فولاد مبارکه آغاز شد و در این راستا در مجموع ۶ طرح اعلام شد که شامل احداث واحد تولید آهن‌اسفنجی در فولاد هرمزگان به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان، احداث خطوط نهایی نورد در فولاد امیرکبیر کاشان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان، احداث خط محصولات  کیفی نورد گرم به ظرفیت بیش از ۴ میلیون تن با اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان، احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب ۶ شهر جدید (تا پیش از این جمع‌آوری پساب ۹ شهر را انجام داده بود) با اعتبار هزار میلیارد تومان، احداث نیروگاه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان و قرارداد خرید ساخت داخل ۵۰ دستگاه لکوموتیو باری در حوزه حمل و نقل با ارزش ۲ هزار میلیارد تومان که در مجموع نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای فاز اول توسعه فولاد مبارکه می‌شود.

محمدیاسر طیب‌نیا در ادامه با اشاره به الگویی که در فولاد مبارکه برای توسعه تعریف شده، گفت: الگوی فولاد مبارکه دو محور اساسی دارد، نخستین الگوی ما در زمینه توسعه با عنوان «فولاد مبارکه به وسعت ایران» است. یکی از اهداف فولاد مبارکه،‌ آن است که از منطقه جغرافیایی مبارکه فراتر برود و در مسیر محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال‌زایی کشور گام بردارد. در پروژه‌هایی که در فازهای بعدی تعریف شده‌اند، وارد استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، شرق اصفهان و مرزهای جغرافیایی کشور می‌شود. علاوه بر این ورود فولاد مبارکه به استان‌هایی مانند کرمان و یزد به‌واسطه سهامداری این شرکت در شرکت‌های بزرگی مانند گل‌گهر و چادرملو و توسعه معادن است. وی افزود: نکته دوم در محورهای توسعه ما، در راستای توسعه کمی، کیفی و متوازن است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که با اجرای طرح‌های فولاد مبارکه به چه میزان به درآمدهای ریالی و ارزی این شرکت اضافه می‌شود، عنوان کرد:‌ میزان اشتغال‌زایی این طرح‌ها که امروز شاهد آغاز عملیاتی شدن آنها بودیم و همچنین پیمانکارانی که درگیر ساخت می‌شوند، حدود ۱۲ هزار نفر است. درآمد حاصل از بهره‌برداری آنها حدود ۱۱۰هزار میلیارد تومان در سال به نرخ امروز خواهد بود.

طیب‌نیا همچنین در پاسخ به این پرسش که سهم مردم از بهره‌برداری این طرح‌ها چه خواهد بود، عنوان کرد: فولاد مبارکه مولد انقلاب است. طی چند دهه گذشته کشور به توسعه این شرکت همت گذاشته و هم‌اکنون زمان آن است که ما به توسعه کشور کمک کنیم. در آستانه قرن جدید و به فرموده مقام معظم رهبری، می‌خواهیم گام دوم انقلاب را برداریم و ما شرکت‌ها نیز باید گام دوم خود را بلندتر برداریم. تا‌کنون تمرکز بر توسعه کمی در پروژه‌ها بوده است و گام دوم ما ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی و حرکت به سمت نوآوری و فناوری است. زمانی که آبادانی کشور انجام شود، مردم ثمره آن را سر سفره‌های خودشان خواهند دید.

وی ادامه داد: صرف‌نظر از اشتغال‌زایی این طرح‌ها، برخی پروژه‌ها منافعی دارند، مانند شبکه‌ جمع‌آوری و تصفیه ۶ شهر که پیش از این در ۹ شهر اجرا کرده‌ایم، در کشور کم‌نظیر است. اگر دولت می‌خواست چنین کاری انجام دهد، ۹۰ سال طول می‌کشید که با سرمایه‌گذاری  فولاد مبارکه این کار در سه تا چهار سال انجام شد. با سرمایه‌گذاری مصرف آب تمیز را به نصف رسانده‌ایم. یا در زمینه محصولات گرم نورد با اجرای  پروژه نورد، تمامی نیاز ورق صنعتی کشور برای خودروسازی، لوازم خانگی و لوله و پروفیل را پاسخگو خواهیم بود.

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی گل‌گهر

همچنین مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در پاسخ به این پرسش که نقش مجموعه شما در این ۴۸ طرح چه بوده است، گفت: شرکت گل‌گهر حدود ۳۰درصد مواد اولیه صنایع فولاد کشور را تامین می‌کند، از این رو در چهار حوزه پروژه‌های خود را تعریف کرده است. برای اجرای این  پروژه یک  تیم حرفه‌ای سرمایه‌گذاری در این شرکت تشکیل شده است؛ پروژه‌های زیرساختی، پروژه‌هایی که سهمی از فروش را در بازار قائل می‌شوند، پروژه‌های بهبود کیفیت و پروژه‌های پشتیبانی، از ابتدای زنجیره تا تکمیل زنجیره در دستورکار این شرکت قرار گرفته‌اند که برای این پروژه‌ها حدود ۵میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است که بیش از ۵/ ۱میلیارد یورو آن در حال اجراست و برای ۲ میلیارد یورو آن ظرف یک سال آینده با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مذاکره هستیم که این میزان  را در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم که هم برای کشور و هم برای سهامداران همراه با خیر و برکت باشد.

ایمان عتیقی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد هزار مگاوات برق را در برنامه داریم که در راستای پشتیبانی‌های تولید در شرکت گل‌گهر است. به علاوه خط لوله‌گذاری گاز از دو مسیر به منطقه گل‌گهر را خواهیم داشت تا اگر یک خط را از دست دادیم، خط دوم را در دستورکار داشته باشیم.  همچنین پروژه‌های کیفی را مد نظر داریم. شرکت‌های بزرگی همانند گل‌گهر باید به‌گونه‌ای عمل کنند تا بتوانند در بازار جهانی نیز سهمی داشته باشند، بنابراین بهبود کیفیت محصولات جزو یکی از اقدامات ما به‌شمار می‌رود. پروژه کارخانه گندله‌سازی و افزایش تولید آن نیز در دستورکار قرار دارد که با توجه به این بهبود کیفیت در زمینه گندله می‌توانیم سهم خوبی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود:‌ همچنین در حوزه اکتشافات و حفاری که جزو زنجیره نخست تولید فولاد به‌شمار می‌رود، ماموریت خود می‌دانیم که خدمتی به کشور داشته باشیم که در این راستا در ۱۰ حوزه در کشور در حال حفاری هستیم و مجوز پنج قسمت را دریافت کرده‌ و در حال مجوز گرفتن  برای پنج قسمت دیگر هستیم و برای این موضوع قرار است ۱۰ دستگاه حفاری تهیه کنیم که پنج دستگاه را خریداری کرده‌ و پنج دستگاه را نیز با توجه به شرایط آب و هوای ایران سفارش ساخت داده‌ایم که با این اتفاق می‌توانیم سهم خوبی در اکتشاف داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در پاسخ به این پرسش که طرح‌های توسعه‌ای این شرکت چه میزان درآمد به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: ظرف دو، سه آینده و با اجرایی شدن این پروژه‌ها سالانه حدود ۲ میلیارد یورو، سود این طرح‌ها خواهد بود. البته ناگفته نماند که چند پروژه ما به معنی سوخت محسوب می‌شوند که اگر نباشند، موتور کل شرکت را دچار وقفه خواهند کرد. در زمینه بحث‌های اکتشاف، تداوم پایداری سنگ را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم خدماتی به آیندگان نیز بدهیم و تا ۳۰ تا ۴۰ سال آینده شرکت گل‌گهر را تضمین کنیم.

عتیقی همچنین در پاسخ به این پرسش که ثمره این سرمایه‌گذاری برای مردم منطقه چه خواهد بود، گفت: این جزو وظایف شرکت است که سهم مردم در این آورده‌ها دیده شود. در پروژه‌های زیرساختی مانند ایجاد نیروگاه به چرخه تولید برق در استان کرمان و شهرستان سیرجان کمک می‌کنیم. وی ادامه داد:‌ این پروژه‌ها همچنین به نوبه خود سبب اشتغال‌زایی می‌شود و علاوه بر آن صنایع پایین‌دستی را فعال می‌کند. همچنین در زمینه اکتشاف می‌تواند حقوق دولتی را اضافه کند و موضوع برگشت مالیاتی به استان کرمان را نیز در برنامه داریم. علاوه بر این در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی شرکت گل‌گهر اقدامات بسیار مهمی انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر افزود: گل‌گهر تنها نقطه‌ای است که اکتشاف، استخراج، سنگ‌‌آهن، کنسانتره، آهن اسفنجی، شمش و ظرف دو سال آینده تولید ورق را در یک منطقه در اختیار خود دارد.

غول‌های پیشران ۲۵ درصد بازار سرمایه را دارند

همچنین در این برنامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: از این ۷ شرکت، ۶ شرکت بورسی هستند که ۲۵درصد بازار بورس را تشکیل می‌دهند و سهامداران بسیاری در کشور، افزون بر ۵۰ میلیون نفر به واسطه اینکه بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها سهام عدالت دارند، سهامدار این ۶ شرکت هستند. این شرکت‌ها به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام داده‌اند، در سال‌های اخیر و به‌واسطه تحولات ارزی، بخشی از تامین ارز مورد نیاز کشور را برعهده داشتند.

مجید عشقی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ با انجام این سرمایه‌گذاری‌ها روند رو به رشد تولید و سودآوری این شرکت‌ها ادامه پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند آینده بازار سرمایه را تامین کند. امیدواریم با حمایت دولت، تسهیل سرمایه‌گذاری برای سایر شرکت‌ها در کشور نیز انجام گیرد که سبب تضمین سودآوری این شرکت‌ها در سال‌های آتی شود.

وی در پایان تصریح کرد: موضوعی که سبب شد این شرکت‌ها، چنین طرح‌های توسعه‌ای را برای خود تعریف کنند، قدرت سودآوری آنها بوده است. برای اینکه اقتصاد ما رشد کند، باید این شرکت‌ها سودآور باشند که از چند جهت به اقتصاد کشور کمک می‌کند و سبب رشد اقتصادی و اشتغال می‌شود. از سوی دیگر سهامداران این شرکت‌ها نیز بهره خواهند گرفت.

Untitled-1