به گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت آشفته اقتصاد بر کمتر کسی پوشیده است. از کوچک‌ترین واحد اقتصادی یعنی خانواده تا سندیکاهای بزرگ، کارخانه‌های عظیم‌الجثه و شرکت‌های وارداتی و صادراتی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما در عصری که دنیا در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین است استارت‌آپ‌ها در ایران بیش از هر بخش دیگری مظلوم واقع شده‌اند و با چالش مواجهند.

بی‌اشتهایی سرمایه‌گذاران به حوزه استارت‌آپ

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این باره گفت: مهم‌ترین چالش استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی در ایران امروز جذب سرمایه است. اشتهایی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها وجود ندارد. لازمه سرمایه‌گذاری جسورانه امکان تصور چندبرابر شدن سرمایه است. متاسفانه با ترمزی که جلوی ورود پرچمداران استارت‌آپی مثل اسنپ و دیجی‌کالا به بورس گذاشتند علاقه و هیجان را در ورود به این حوزه کشته‌اند.

علیرضا کلاهی صمدی ادامه داد: طبق برآورد ما ارزش‌گذاری شرکت‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا امروز در محدوده ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است. ورود این شرکت‌ها به بورس باعث می‌شود دوباره مثل هشت سال پیش سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی به این قسمت جذب شوند. اما متاسفانه در حال حاضر کل اکوسیستم استارت‌آپی ایران اندازه یک برج دوقلو در الهیه تهران ارزش ندارد.

مهاجرت؛ آسیب جدی استارت‌آپ‌ها

این فعال و سرمایه‌گذار حوزه استارت‌آپ عنوان کرد: عدم برقراری ارتباط با دنیای بیرون نیز مشکلات زیادی برای استارت‌آپ‌ها ایجاد کرده است. مشکل بعدی نیز مساله نیروی انسانی است. الان موضوع مهاجرت و فرار مغزها یک آسیب خیلی جدی برای استارت‌آپ‌هاست.

رئیس سندیکای صنعت برق اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و تامین مالی خرد امروزه اصلی‌ترین موتور محرک تجاری‌سازی ایده‌های جدید هستند. آمریکا بیش از ۲۰۰میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاری اروپا و چین نیز قابل توجه است. ترکیب کارآفرین، ایده ناب، افراد نخبه و باانگیزه و سرمایه برای تبدیل ایده به ابزار کاربردی نیاز است. وقتی ما سرمایه را نداریم در گام اول به مشکل می‌خوریم.

کلاهی تصریح کرد: از طرف دیگر مشکل تیم‌سازی به شدت در استارت‌آپ‌ها وجود دارد. اوج هیجان اکوسیستم استارت‌آپی کشور را در دوران برجام شاهد بودیم. در آن زمان بسیاری از ایرانی‌های نخبه خارج از کشور که تجربه کار در آمازون، مایکروسافت و... را داشتند یا به ایران برمی‌گشتند یا با داخل همکاری می‌کردند. الان برعکس شده و کسی از خارج علاقه ندارد بیاید و شاهد از هم پاشیدن بسیاری از استارت‌آپ‌ها به خاطر مهاجرت نیروهای کلیدی هستیم.