بازگشت هیوندای موتور و کیا به بازار ژاپن و چین

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از کره تایمز، جانگ جائه هون، مدیر عامل هیوندای موتور در یک بیانیه تصویری در خصوص بازگشت به ژاپن اظهار کرد: پس از خروج از بازار خودروهای سواری ژاپن، هیوندای موتور در ۱۲ سال گذشته به اشکال مختلف در حال بررسی ورود مجدد به این کشور بوده است. اما اکنون، ما تصمیم گرفته‌ایم به نقطه اول برگردیم و دوباره به مشتریان ژاپنی خود خدمات ارائه دهیم.

این شرکت اعلام کرد: با توجه به ورود مجدد، فقط فروش آنلاین برای مشتریان در دسترس خواهد بود. هیوندای موتور در ادامه خاطرنشان کرد که مشتریان ژاپنی می‌توانند برای خرید خودرو، خدمات بیمه و همچنین انتخاب امکانات خودروی مدنظر خود، به صورت آنلاین سفارش دهند و مبلغ را پرداخت کنند و مواردی از قبیل پشتیبانی خرید، تعمیر و نگهداری و آموزش را نیز به صورت آفلاین می‌توانند دریافت کنند.

هیوندای موتور همچنین نام شرکت زیرمجموعه ژاپنی خود را از هیوندای موتور ژاپن به هیوندای موبیلیتی ژاپن تغییر داد. این تغییر نام برای انعکاس بهتر هدف هیوندای موتور برای تبدیل شدن به یک ارائه‌دهنده راه‌حل‌های هوشمند در حمل و نقل در این کشور صورت پذیرفت. همچنین گروه هیوندای موتور با جدیدترین مجموعه خودروهای برقی خود  به دنبال گسترش حضورش در بازارهای خودروی ژاپن و چین است.

شرکت هیوندای موتور قصد دارد با ارائه خودروی IONIQ ۵ و خودروی الکتریکی هیدروژنی Nexo خود، بازار ژاپن را جذب کند و همزمان با آن شرکت کیا نیز خودروهای برقی خود را به مشتریان چینی عرضه می‌کند، علاوه بر این، هر ساله مدل‌های جدید خودروهای برقی را در این کشورها عرضه خواهند کرد. این در حالی ا‌ست که در بازار خودروی ژاپن، خودروهای وارداتی تنها ۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا برندهای محلی مانند تویوتا و هوندا به خودروهای خارجی ترجیح داده می‌شوند. اکثر خودروهای وارداتی برندهای آلمانی مانند مرسدس بنز، بی ام و آئودی هستند، اما شرکت هیوندای در تلاش است که بتواند این شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

هیوندای موتور در سال ۲۰۰۱ وارد بازار ژاپن شد، اما تا سال ۲۰۰۹ عملکرد ضعیفی را در این کشور به نمایش گذاشت و مجموع فروش آن تنها ۱۵ هزار دستگاه بود و در نهایت از این بازار خارج شد. با این حال، از آنجاکه اخیرا گرایش به سمت خودروهای الکتریکی شتاب گرفته است، به نظر می‌رسد گروه هیوندای موتور تصمیم گرفته با تکیه بر خط تولید خودروهای برقی به عنوان نیروی اصلی رقابتی خود، دوباره وارد بازار ژاپن شود. علاوه بر این، شرکت کیا که حجم فروش آن در چین در سال گذشته به نصف کاهش یافته بود، قصد دارد فروش خود را از طریق ارائه خودروهای برقی جدید در این کشور بازیابی کند. دومین خودروساز بزرگ کره از نظر فروش، روز دوشنبه اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۷ شش خودروی الکتریکی (EV) را در چین عرضه خواهد کرد زیرا قصد دارد سهم خود را در بازار خودروهای برقی چین افزایش دهد.

پس از استقرار یک سیستم دفاع موشکی ایالات متحده، پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا (THAAD)، در شبه جزیره کره در سال ۲۰۱۷، کیا با احساسات ضد کره ای رو به رشد در چین دست و پنجه نرم می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۶۵۰‌ هزار دستگاه خودرو در چین فروخت، اما بعد از این اتفاق فروش آن به شدت کاهش یافت و به ۲۲۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ و ۱۲۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسید.

کیا در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد سال آینده سدان تمام الکتریکی EV۶ خود را در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان عرضه کند. این شرکت جزئیاتی در مورد سایر مدل‌های خودروهای برقی برنامه‌ریزی شده ارائه نکرده است. کیا همچنین قصد دارد فروش خود را در چین از طریق یک شرکت مشترک محلی که اخیرا سازماندهی شده است، افزایش دهد. کیا EV۶ بر مبنای پلت‌فرم جدید هیوندای، یعنی E-GMP ساخته می‌شود و ۴۶۸۰ میلی متر طول، ۱۸۸۰ میلی متر عرض و ۱۵۵۰ میلی متر ارتفاع دارد و فاصله محوری در این خودرو ۲۹۰۰ میلی متر است. کمپانی کیا تولید EV۶ را در کره جنوبی انجام می‌دهد و انتظار می‌رود این خودرو در نیمه نخست سال جاری روانه بازارهای هدف شود. در برخی بازارها از حالا امکان رزرو آنلاین این خودرو فراهم شده و مشتریان می‌توانند از همین حالا خودروی خود را خریداری کنند. در سال ۲۰۰۲، کیا برای ورود به بازار چین شرکت دانگ‌فنگ یوئدا کیا را تاسیس کرد که یک سرمایه‌گذاری مشترک با درصدهای ۵۰:۲۵:۲۵ با شرکت دانگ‌فنگ موتور و گروه جیانگسو یوئدا بود. جیانگسو یوئدا اخیرا ۲۵ درصد سهام دانگ‌فنگ موتور را که در این شرکت مشترک کماکان حفظ شده بود، خریداری کرده و بعد از این خرید این سرمایه‌گذاری مشترک به یک شرکت مشترک ۵۰:۵۰ بین کیا و جیانگسو یوئدا تبدیل شده است. شرکت دانگ‌فنگ یوئدا کیا در خط تولید واقع در یانچنگ جیانگ‌سو چین خودروهایی با برند کیا را تولید کرده و به بازار چین عرضه می‌کند. این خط تولید همچنین از سال ۲۰۲۱ تولید انبوه HiPhi را در خود جای داد.

شرکت کیا در این خصوص اظهار کرد: این شرکت مشترک که سازماندهی مجدد شده است، امکان فرآیند تصمیم‌گیری سریع و موثر را برای انتخاب مدل‌های متنوع برای مصرف‌کنندگان محلی و افزایش فروش را فراهم می‌آورد. سازنده خودروهای سدان K۵ و شاسی بلند سورنتو به دلیل تاثیر طولانی مناقشه دیپلماتیک بین سئول و پکن بر سر استقرار سامانه ضد موشکی تاد، با فروش ضعیف دست و پنجه نرم می‌کند.