رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ارزش بومی‌سازی قطعات با راهبری ایمیدرو به یک‌میلیارد دلار رسید، گفت: باید به دنبال توسعه ساخت قطعات و تجهیزات نمونه‌های خارجی باشیم و این موضوع در شمار برنامه‌های ما قرار دارد و ساختار آن را طراحی کرده‌ایم.

وجیه الله جعفری افزود: در این زمینه ایمیدرو با تشکیل کارگروه‌های مختلف، در حال هدایت این مهم است.

وی حمایت و پشتیبانی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در اجرای برنامه‌های بومی‌سازی را حیاتی خواند و عنوان کرد: اگر از این حرکت حمایت نشود، دانش توسعه نمی‌یابد. این در حالی است که ایمیدرو در کنار ماموریت‌های خود همچون اکتشاف؛ حوزه پژوهش و فناوری را در برنامه‌های خود قرار داده است و در ادامه به آن سرعت خواهد داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: برگزاری جشنواره و همایش فولاد می‌تواند در توازن و توسعه زنجیره فولاد موثر باشد. روندی که به آن نیاز داریم این است که توسعه بومی‌سازی از همه ابعاد باشد. به این صورت که با توسعه بهره‌وری، به دنبال کاهش قیمت تمام شده و تولید کیفی محصول باشیم و بدون وابستگی اقدام به تولید قطعات کنیم‌‌‌.

وی تاکید کرد: پیوند زنجیره تامین و مصرف در تحقق برنامه‌ها الزامی است.  جعفری خاطرنشان کرد: پیش از این در حوزه آهن اسفنجی به صورت نامتوازن برنامه‌ها انجام می‌شد اما امروزه با اجرای سیاست‌های توسعه ای، دهمین فولادساز دنیا هستیم و سهم ۶۲‌درصدی تولید در خاورمیانه داریم.

وی افزود: بیش از۵/ ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات این صنعت است و از سوی دیگر ۳۰‌میلیون تن شمش، ۲۲‌میلیون تن محصولات فولادی و بیش از ۱۰۰‌میلیون تن سنگ آهن در بخش تولید رقم خورده است.

معاون وزیر صمت گفت: اکنون با همت و همگرایی مجموعه‌ها، دست اندرکاران، مصرف‌کنندگان و همچنین با ارتقای سطح اطلاعات، زنجیره نظم بهتری دارد اما با آنچه مطلوب است، فاصله داریم‌‌‌.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره فولاد، تصریح کرد: امروز ارتقای تکنولوژی در بومی‌سازی باید مدنظر باشد. در سفر اخیر به استان فارس، از یک شرکت دانش‌بنیان متشکل از متخصصان جوان و خوشفکر ایرانی دیدن کردیم که اقدام به ساخت قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد می‌کنند.  جعفری با طرح این پرسش که چرا با وجود توان تخصصی لازم در این‌گونه شرکت‌ها، موضوع ساخت داخل زمان‌برشده و به خوبی اتفاق نیفتاده است، خاطرنشان کرد: این سوال با عارضه‌‌‌یابی پاسخ داده خواهد شد اما بدیهی است متخصصان این بخش، باید مورد حمایت شرکت‌ها قرار بگیرند.  به گفته وی، : در حال حاضر یکی از مجموعه‌های فولادی اقدام به حمایت از این شرکت کرده است و این امر موجب شده تا تولید قطعات و تجهیزات با ۵۰‌درصد قیمت انجام شود.  رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه ساخت الکترود گرافیتی در داخل طی دوره‌ای کلید خورد اما به خوبی حمایت نشد، گفت: خروجی جشنواره فولاد باید متمرکز بر حمایت از بومی‌سازی و ساخت داخل باشد و این استراتژی را تقویت و جدی دنبال کنیم‌‌‌.

وی اعلام کرد: ایمیدرو با راه‌اندازی دفتر بومی‌سازی در این سازمان، ساختاری را برای توسعه این امر طراحی کرد که با مشارکت شرکت‌ها، بومی‌سازی یک‌میلیارد دلار قطعه و تجهیز حاصل شده است.

جعفری با بیان اینکه باید توسعه دانش‌بنیان‌ها را مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: همکاری با دانشگاه تهران با تشکیل موسسه یونیدرو و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مرکز دانش‌بنیان ایمینو، خبرگان حوزه بومی‌سازی در حال هدایت و حمایت هستند.