این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در واحدهای کوچک و متوسط به دلیل گستردگی و سطح فناوری مختلف، رقابت‌پذیری بیشتر و انحصارگرایی کمتری را شاهدیم و حتی توجه ویژه دولت و حمایت از آنها نیز سبب انحصارگرایی، دامپینگ قیمتی و... نخواهد شد.

وی گفت: درخواست ما از مسوولان این است که در صورت گشایش‌های سیاسی، به‌جای واردات کالاهای نهایی، در قالب نوسازی خطوط و تجهیزات و انتقال دانش و فناوری به کشور به صنایع کوچک و متوسط کمک شود.

بستانچی ادامه‌ داد: این شرایط کمک خواهد کرد تا صنایع کوچک و متوسط بتوانند رشد کرده و به سطوح بالای فناوری و تولید کالاهای کیفی و به‌روز نزدیک شوند و حتی در بازارهای منطقه و همسایگان حضور بهتر و راحت‌تری داشته باشند.

مشکلات تولید؛ از تامین مواد اولیه تا کالای قاچاق

وی در ادامه درباره صنعت سیستم‌های تهویه مطبوع گفت:گردش مالی این صنعت سالانه رقمی بین ۱۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است، شرکت‌های بزرگ حاضر در این صنعت در لبه فناوری حرکت می‌کنند با این حال ضعف‌هایی در تولید برخی ادوات و تجهیزات آن وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران اظهار کرد: سالانه ۵/ ۱میلیون دستگاه کولر گازی در کشور مصرف می‌شود که دست‌کم نیمی از آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.وی خاطرنشان ‌کرد: در این صنعت در بخش‌هایی همچون ساخت چیلر تا ۷۵درصد داخلی‌سازی، هواسازها تا ۸۵درصد داخلی‌سازی ‌و کولرهای آبی تا بیش از ۹۵درصد داخلی‌سازی را شاهدیم و در جت‌فن‌ها فقط الکتروموتور از خارج کشور وارد می‌شود.بستانچی به مشکلات تامین برخی مواد اولیه نیز اشاره کرد و افزود: تامین ورق‌های فولادی یکی از این مشکلات است، به‌طوری که این ورق‌ها گاهی اوقات با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های جهانی به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف صادراتی این صنعت افزود: با این حال، ناتوانی در اخذ تاییدیه برخی استانداردهای بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها، همچنین وارد کردن عمدی این استانداردها در اسناد برخی مناقصه‌ها (تا پروژه به تولیدکننده ایرانی نرسد و واردکنندگان بتوانند به اهداف خود برسند)‌ از جمله مشکلاتی است که این صنعت را می‌آزارد.

این تولیدکننده با اشاره به برخی صنایع نظیر خودرو که با عملکرد بد خود سایر صنایع را نیز بدنام کرده‌اند، تاکید کرد: در صنعتی نظیر تهویه مطبوع، مزیت‌های نسبی و منطقه‌ای داریم و حتی می‌توانیم قطب تولید در منطقه باشیم.

وی یادآور شد: با وجود تلاش‌های انجام شده، اما تولیدکنندگانی نیز بوده‌اند که با عرضه محصولات بی‌کیفیت و بدون رعایت حداقل استانداردها، برند Made in Iran را بدنام کردند.بستانچی گفت: در مقابل، در محصولی نظیر کولر آبی نیز شاهد ابطال استاندارد آن از سوی دیوان عدالت اداری بودیم که البته هیچ‌گاه استاندارد جایگزینی برای آن تعریف نشد، این مساله سبب شد بازار عراق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی این کالا از دست برود. به گفته این مقام صنفی، در قالب این انجمن حدود ۳۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و افزون بر ۳۰۰ هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم در صنعت تهویه مطبوع ایران مشغول به فعالیت هستند.