پتروشیمی‌بوعلی سینا به‌دنبال رفع موانع تولید

علیرضا عباسی‌راد در مورد هدف از تشکیل این کارگروه‌ها نیز گفت: ما در این زمینه دو هدف کلان را دنبال می‌کردیم؛ اول اینکه تنگناها و موانع تولید را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم. دومین عامل هم مشارکت نیروی انسانی و توانمند‌سازی آنها بوده است.

وی با اشاره به راه‌های رفع تنگناهای پیش‌روی این شرکت نیز گفت: در کارگروه‌های تشکیل شده از ابتدای سال بر این اساس مشکلات را بررسی کرده و برای آن راهکار تعیین می‌کنند. ضمن اینکه سایر مسائل و موانع در کارگروه‌هایی که اشاره کردم مورد بررسی قرار می‌گیرند و با استفاده از مدل‌های علمی‌ در نهایت به رفع مشکلات می‌رسیم.

عباسی‌راد با تاکید بر نقش مهم و حیاتی کارکنان این مجتمع در موفقیت‌های حاصل شده تاکید کرد: برای ادامه پایداری سود و افزایش تولید باید جایگاه ویژه‌ای برای نیروی انسانی تبیین می‌کردیم که خوشبختانه این اتفاق در مجتمع پتروشیمی ‌بوعلی سینا افتاده و برای رشد منابع انسانی برنامه‌های مختلفی را در کارگروه منابع انسانی تدارک دیدیم که در بخش‌های مختلف مدیریتی و کارکنان عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: در مجموعه پتروشیمی ‌بوعلی سینا با چابک‌سازی و رفع تنگناهای تولید موفق شدیم به توانمندی مدیران شرکت دست پیدا کنیم و بر این اساس شاهد سرمایه انسانی کارآمد و موفقی باشیم که ماحصل آن افزایش سود و سرمایه مجتمع و دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده و استراتژیک شرکت است.

وی با اشاره به وابستگی به پتروشیمی ‌امیرکبیر که از تنگناهای تولید بوده تصریح کرد: با راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی که ابتدای سال جاری با توان متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید این مانع تولید مجتمع نیز رفع شد و محصول برش سبک نفتا که تا پیش از این تنها به شرکت پتروشیمی ‌امیرکبیر داده می‌شد اکنون علاوه بر تامین نیاز مجتمع‌های داخلی به محصولات با ارزش افزوده رفینیت و LPG تبدیل می‌کنیم و با صادرات آن ارزآوری قابل توجهی عاید کشور می‌کنیم.

عباسی‌راد ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در کارگروه‌های حوزه تولید برنامه‌ریزی شده است راه‌اندازی واحد تولیدی پارازایلین است. برج پارازایلین بلندترین برج پتروشیمی ‌ایران است که ۱۰۰ متر ارتفاع و ۱۲۰۰ تن وزن دارد که به دست متخصصان داخلی ساخته شده و مراحل نصب آن در شرکت انجام شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد پارازایلین که بیش از ۶۰ میلیون دلار افزایش سودآوری در سال آینده دارد گفت: با تولید پارازایلین و ارتوزایلین باعث تکمیل چرخه اصلی تولید PET در منطقه خواهیم شد و همچنین باعث افزایش سودآوری پتروشیمی ‌تندگویان و کاهش هزینه‌های لجستیک آن می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: رفع تنگناهای تولید در کارگروه‌های تولید باعث تحقق ۱۱۷درصدی برنامه تولید و ۱۱۲درصدی ظرفیت اسمی ‌پتروشیمی ‌بوعلی سینا شده است.

عباسی‌راد ادامه داد: در حوزه بازرگانی شرکت نیز دو کارگروه فعال هستند که عبارتند از مارکتینگ و کارگروه خوراک. با توجه به اقدامات انجام شده در کارگروه مارکتینگ افزایش فروش محصولات چشمگیر بوده است.

وی به افزایش ۱۶۵درصدی محصولات در ۱۰ ماه امسال نسبت به سال گذشته و صادرات ۶۰درصدی محصولات و همچنین به ارز‌آوری شرکت پتروشیمی ‌بوعلی سینا اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل افزایش فروش امکان بارگیری و فروش زمینی محصولات است که با اقدامات انجام شده امکان فروش زمینی محصولات هم در رینگ خارجی و هم در رینگ داخلی فراهم شده که توانسته است منجر به کاهش هزینه حمل و نقل این شرکت شود. این شرکت ظرفیت بارگیری ۲۰۰ تانکر در روز را دارا است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ سود ۴ برابری نسبت به سال ۱۳۹۷ و در سال ۱۳۹۹ افزایش سود ۳ برابری نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته‌ایم و سود دو برابری نماد بوعلی نسبت به سال گذشته برای سهامداران بوعلی پیش‌بینی می‌شود و ارزآوری پتروشیمی ‌بوعلی سینا  به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید. قابل ذکر است که سود شرکت پتروشیمی‌ بوعلی سینا طی ۳ سال ۲۰ برابر شده است.

عباسی‌راد ادامه داد: کارگروه پروژه‌ها و کارگروه‌ بازرسی فنی در حوزه خدمات فنی مشغول فعالیت هستند که موانع پروژه‌های واحد شیرین‌سازی و واحد پارازایلین را در این حوزه رفع می‌کنند.

مدیر برنامه‌ریزی و اطلاعات مدیریت پتروشیمی‌ بوعلی‌سینا همچنین به اجرای وظایف مسوولیت اجتماعی این مجموعه در منطقه ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: برای حفظ محیط زیست منطقه اقدامات ارزشمندی در کارگروه محیط زیست انجام شده و در این زمینه مراقبت از پساب‌ها و دورریزها را داشته‌ایم و آنها را تصفیه می‌کنیم تا آلودگی را در محیط زیست شاهد نباشیم.

وی در پایان گفت: در مدارس منطقه ماهشهر نیز برنامه‌های فرهنگی فراوانی در کارگروه روابط عمومی ‌تدارک دیده شده که با اجرای آن دانش‌آموزان ضمن آشنایی با این مجتمع از فعالیت‌های حوزه مسوولیت اجتماعی آن نیز آگاه شوند.