افزایش هزینه‌های پتروشیمی‌ شیراز

17

استفاده از تمام ظرفیت اسمی ‌تولید

شرکت پتروشیمی ‌شیراز در بازه زمانی 9 ماه سال جاری به میزان 2 میلیون و 459 هزار تن تولید داشته که این حجم از تولید در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ( 2 میلیون و 594 هزار تن) 5‌درصد کاهش داشته است. همچنین حجم تولیدات این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش معادل 101‌درصد ظرفیت اسمی شرکت بوده است. محصولات این شرکت در این بازه زمانی بر اساس حجم تولید به ترتیب شامل اوره ، آمونیاک ، اسیدنیتریک ، نیترات آمونیوم ، متانول ، کود مایع ازته UAN  و آرگون  بوده است. شرکت در ماه‌های مهر و آبان 1400 طبق برنامه‌ریزی قبلی نسبت به انجام تعمیرات اساسی واحد‌های منطقه 2 اقدام و تعمیرات مذکور را با موفقیت به اتمام رسانده است.

کاهش حجم فروش داخلی و خارجی

پتروشیمی ‌شیراز در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری توانست 671 هزار تن از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند که این میزان فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل (756 هزار تن) به میزان 11‌درصد کاهش داشته است. درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این شرکت 34 هزار و 613 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 96‌درصد افزایش داشته است. در میان سبد فروش محصولات داخلی این شرکت، حجم فروش اوره با 24 هزار و 28 میلیارد ریال فروش، از سایر محصولات دیگر، برجسته‌تر است.

در مورد فروش صادراتی، حجم فروش صادراتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 661 هزار و 911 تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهشی 24‌درصدی داشته است. درآمد حاصل از فروش صادراتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 53 هزار و 443 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبل افزایشی 63‌درصدی داشته است. در میان محصولات صادراتی این شرکت نیز، اوره با درآمدی 51 هزار و 898 میلیارد ریالی بیشترین سهم را از فروش صادراتی به خود اختصاص داده است. شرکت در مورد اهداف خود در مورد تولید و فروش صادراتی بیان کرده که با تولید در حداکثر ظرفیت اسمی ‌درصدد است با تثبیت جایگاه خود در بازارهای قبلی و توسعه بازارهای جدید سهم بیشتری از بازارهای صادراتی را نسبت به قبل دریافت کند.

در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 88 هزار و 55 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایشی 75‌درصدی داشته است.

افزایش 20‌درصدی سود عملیاتی

 بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 45 هزار و 639 میلیارد ریال بوده است و باید اشاره کرد که هنگام مقایسه عناوین صورت‌های مالی بازه زمانی 9 ماهه سال جاری با دوره زمانی مشابه سال گذشته مشاهده می‌شود که میزان افزایش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی (121‌درصد) از میزان افزایش درآمد‌های عملیاتی (75‌درصد) بیشتر بوده است.

 سهم عمده‌ای از بهای تمام شده پتروشیمی‌ شیراز در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری به تهیه مواد مستقیم مصرفی اختصاص داده شده است و از میان مواد مستقیم مصرفی گاز سوخت و خوراک عمده‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در مورد این دو ماده شرکت بیان کرده است که مواد مذکور از شرکت گاز استان فارس تهیه شده‌اند و در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری معادل 682 میلیون مترمکعب گاز سوخت و 596 میلیون مترمکعب گاز خوراک مصرف شده که در مقایسه با ضرایب استاندارد صنعت، مصرف سوخت در حد متعادلی بوده است.

فعالیت پتروشیمی ‌شیراز در دوره 9 ماهه سال جاری با افزایش 155‌درصدی هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده و این عنوان برای بازه زمانی مورد گزارش به میزان 8 هزار و 316 میلیارد ریال بوده است. این هزینه‌ها شامل 4 هزارو 168 میلیارد ریال هزینه حمل و نقل و انتقال، یک هزار و 247 میلیارد ریال هزینه حقوق و دستمزد و 2 هزار و 900 میلیارد ریال سایر هزینه‌ها بوده است.

سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه قبلی 59‌درصد کاهش داشته و به میزان 873 میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر سایر هزینه‌های عملیاتی این شرکت با افزایش 230‌درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 822 میلیارد ریال بوده است.

در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده‌، سود عملیاتی پتروشیمی ‌شیراز در دوره مورد گزارش به میزان 34 هزار و 151 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 20‌درصدی داشته است.

هزینه‌های مالی پتروشیمی ‌شیراز در بازه زمانی مورد گزارش به میزان یک هزار و 175 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 13‌درصدی داشته است.

صورت‌های مالی پتروشیمی ‌شیراز (حسابرسی نشده)،نشان می دهد که سود خالص حاصل از فعالیت 9 ماهه این شرکت در سال جاری به میزان 27 هزار و 787 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 17‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی نسبت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌شیراز آورده شده است. اطلاعات موجود در جدول از اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است. طبق اعداد جدول‌، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های شرکت است. نسبت آنی این شرکت از سال 98 رو به افزایش بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است. همچنین با توجه به اعداد موجود در جدول، نسبت بدهی‌های این شرکت از سال 98 تا به حال روندی کاهشی داشته است.کاهش نسبت بدهی در دوره 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی گذشته در حالی رخ داده است که مجموع بدهی‌های غیرجاری به میزان 26‌درصد و بدهی‌های جاری به میزان 36‌درصد و در مجموع بدهی‌های این شرکت (جاری و غیر جاری) در بازه زمانی 9 ماهه امسال نسبت به سال مالی گذشته به میزان 33‌درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر مجموع دارایی‌های این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 38‌درصد افزایش داشته است. در نتیجه عاملی که باعث کاهش نسبت بدهی‌های شرکت شده است افزایش بیشتر جمع دارایی‌ها (38‌درصد) در مقایسه با بدهی‌ها (36‌درصد) بوده که این موضوع نشان می‌دهد سهم بدهی نسبت به دارایی‌های شرکت کاهش یافته است.