17شرکت‌ در راه بازار سرمایه

کارگزاری رضوی پیشرو در عرضه خدمات و محصولات

مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این زمینه ضمن اشاره به مسائل بازار سهام، به مشکلات کارگزاری‌ها و تشریح اقدامات این کارگزاری پرداخت و گفت: کارگزاری رضوی متعلق به آستان قدس رضوی درحالی فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز کرد که توانست طی این مدت دستاوردها و موفقیت‌های زیادی را کسب کند  و در حوزه بازار سرمایه جایگاه خوبی را به دست آورد که بهره‌مندی افراد به ویژه مشتریان خرد از خدمات این کارگزاری موید این امر است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد فعالیت و خدماتی که کارگزاری رضوی ارائه می‌دهد به عموم مردم است و ۵ درصد آن مربوط به شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی است  یادآور شد: این کارگزاری با توجه به وابستگی که به آستان قدس رضوی دارد، تلاش کرده تا همواره فراتر از وظایف طبیعی یک کارگزاری، به ارزش‌های بنیادی مشتریان و ذی‌نفعان پایبند باشند و در این راستا مردم‌داری و امانت‌داری را ملاک فعالیت خود قرار دهد.

به گفته وی ترکیب مشتریان ما نشان از مردمی ‌بودن این کارگزاری دارد، به طوری که  بخش زیادی از درآمد ما از محل کارمزدی است که از مشتریان خرد برای کارگزاری ایجاد می‌شود که در تلاش هستیم آن را حفظ کنیم و توسعه دهیم.

محمدی با بیان اینکه یکی از اهداف کارگزاری رضوی پیشرو بودن آن در عرضه خدمات و محصولات باکیفیت به مشتریان است یادآور شد: شاید نتوانسته‌ایم در بازار رقابتی فعلی، نوآوری ویژه‌ای داشته باشیم، اما همواره تلاش‌‌مان این بوده، در ارائه خدمات و محصولات باکیفیت، پیشرو باشیم و به توسعه بازار سهام کمک کنیم.

مدیرعامل کارگزاری رضوی دراین رابطه به برخی اقدامات این کارگزاری در حوزه ارائه خدمات و محصولات جدید اشاره کرد و گفت: ایده صندوق «وقف» از جمله اقدامات این کارگزاری بوده که در کمیته فقهی سازمان بورس مطرح شد و مورد تایید قرار گرفته است و در حال حاضر با جدیت پیگیر راه‌اندازی آن هستیم تا به عنوان یک نهاد مالی جدید در بازار سرمایه، کار خود را به زودی شروع کند.

وی در راستای فلسفه ایجاد این صندوق توضیح داد:  از آنجا که با وقف یک دارایی، آن دارایی از چرخه اقتصادی حذف می‌شود، این ایده مطرح شد تا با پول کمتر هم بتوان عمل وقف را انجام داد و هم اینکه پولی که وقف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی شود و برای اقتصاد نیز منفعت ایجاد کند و نیت وقف‌کننده را نیز پوشش دهد.

محمدی با بیان اینکه چنین صندوقی تاکنون در بازار سرمایه فعالیت نکرده و صندوق «وقف» نخستین صندوقی است که با این ماموریت قرار است در این بازار فعالیت کند، یاد‌آور شد: قطعا فعالیت صندوق به ثبات و توسعه بازار سرمایه کمک قابل توجهی خواهد کرد و  این امر یک حالت برد- برد برای خیرین، بخش اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود.

گام‌های اساسی برای تسهیل ارائه خدمات به مشتریان

وی  در ادامه، آنلاین کردن خدمات کارگزاری برای سهولت در ارائه خدمات به مشتریان را یکی از اولویت‌های مهم عنوان کرد که در دوره کرونا، تلاش شد این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد و افزود: تلاش کردیم حضور فیزیکی افراد را دراین دوران به شدت کاهش دهیم و در فرآیند کار‌، کاغذ را حذف کنیم. همچنین با هدف رعایت مشتری‌مداری و پاسخگویی مناسب به مشتریان و برای اینکه بتوانیم نیاز افراد را به خوبی پاسخ دهیم، مرکز تماسی را برای کارگزاری ایجاد کردیم تا مشتریان هر پرسش و ابهامی ‌که دارند با ما در میان بگذارند تا کارشناسان ما آن را مرتفع کنند.

وی افزود: علاوه بر این برای بحث آموزش، مجوز این کار را از سازمان بورس دریافت کردیم و با برگزاری چند دوره آموزشی سعی کردیم گامی‌ در راستای آگاهی و آموزش حوزه سهامداری برداریم.

محمدی در ادامه، انجام این اقدامات را در فضای رقابتی موجود یک مزیت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برخی از کارگزاری‌ها هستند که متاسفانه برای جذب مشتری و به دست آوردن سهم بیشتر بازار در یک رقابت مخرب، توصیه‌هایی را به مشتریان برای خرید سهام می‌کنند یا جذابیت‌هایی را برای مشتریان ایجاد می‌کنند که این اصلا حرفه‌ای نیست و می‌‌تواند در شرایط سخت بازار، هم کارگزاری‌ها و هم مشتریان را دچار چالش کند.

وی با تاکید بر این موضوع که ما تلاش کرده‌ایم در کارگزاری رضوی از هر گونه ر‌فتارغیر‌حرفه‌ای اجتناب کنیم و برای جذب مشتری بر عملکرد و ارائه خدمات مطلوب‌تر تمرکز داشته باشیم گفت: در کنار سایر اقدامات، توسعه و گسترش شعب‌مان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم چون این مهم می‌تواند دسترسی مردم به خدمات کارگزاری را تسهیل کند.

مدیرعامل کارگزاری رضوی همچنین از راه‌اندازی صندوق بازارگردانی «فخر رضوی» خبر داد و گفت: ایجاد صندوق  بازارگردانی  را در دستور کار قرار دادیم  و  مجوز‌های آن را دریافت کرده‌ایم  که امیدواریم به زودی شاهد فعالیت این صندوق باشیم. علاوه براین توسعه فعالیتمان و ایجاد یک گروه مالی از برنامه‌های این کارگزاری است.

۱۷ شرکت‌ آستان قدس رضوی در راه بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید براینکه یکی از برنامه‌های کارگزاری این است که در آینده نزدیک تعداد بیشتری از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی وارد بازار سرمایه شوند گفت: در راستای اجرای سیاست‌های آستان قدس رضوی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، ورود شرکت‌های تابعه به بازار سرمایه، در نزدیک به دوسال گذشته کلید خورده است .

وی با بیان اینکه این اقدام اهداف و دستاوردهای مهمی ‌خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به شفافیت بیشتر، مردمی‌سازی اقتصاد و شریک شدن آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی اشاره کرد افزود: طی این مدت از مجموع شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی، حدود ۱۷ شرکت به صورت منتخب بررسی و جلساتی را برای ورود آنها به بازار سرمایه برگزار کردیم که دراین راستا مقرر شد این شرکت‌ها به ترتیب و براساس اولویت به فرابورس و بورس معرفی شوند و با تکمیل پرونده عرضه آنها انجام شود.

مدیرعامل کارگزاری رضوی، درهمین راستا به شرکت خمیر مایه رضوی و شرکت نخ‌ریسی خراسان اشاره کرد و گفت: پذیرش این دو شرکت در بازار سرمایه انجام شده و مراحل نهایی را طی می‌کنند که امیدواریم تا پایان سال یا ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۱ عرضه آنها به شکل کامل انجام شود. به گفته وی، این دوشرکت جزو شرکت‌های جذاب و پرپتانسیل بازار هستند و قطعا در شرایط رکودی بازار می‌توانند جذابیت لازم را ایجاد کند.

محمدی در ادامه تاکید کرد: همچنین، شهریور‌ماه امسال نماد شرکت قند تربت حیدریه نیز در بازار پایه فرابورس درج شد و در حال حاضر مردم می‌توانند سهام آن را خرید و فروش کنند. این شرکت طی ماه‌های آینده به کمیته پذیرش معرفی خواهد شد و بعد از پذیرش نماد، قرار است از بازار پایه، وارد بازار دوم فرابورس شود.

به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌های دیگری هم درحال انجام فرآیند ورود به بازار سرمایه هستند که از جمله آنها می‌توان به داروسازی ثامن اشاره کرد که قطب تولید داروهای دیالیزی در کشور محسوب می‌شود. این شرکت نیز جزو شرکت‌ها و داروسازی‌های بزرگ کشور به شمار می‌آید که پذیرش آن در حال انجام است. همچنین دامپروری رضوی، شرکت کشاورزی رضوی، فرش رضوی و صنایع غذایی رضوی که به نان قدس رضوی معروف است، مجموعه‌ای از شرکت‌های قدیمی ‌و معتبر استان خراسان رضوی هستند که در صف قرار دارند تا پذیرش آنها انجام شود و امیدواریم به زودی نماد این شرکت‌ها قابل معامله شود تا مردم بتوانند از عرضه سهام آنها نفع ببرند و جزو سهامداران این شرکت‌ها شوند.

وی همچنین عنوان کرد: ‌بخش عمده سرمایه جذب شده از محل عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها، به طرح‌های توسعه مولد و پربازده هر شرکت اختصاص داده می‌شود که این کار نه تنها موجب رشد و بالندگی بیشتر شرکت‌ها می‌شود، بلکه منفعت سهامداران، گسترش صنایع، اشتغال جوانان و پویاتر شدن اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.  محمدی خاطرنشان کرد: مسیری که آغاز شده، با شتاب در حال طی شدن است و سعی داریم تا در آینده نزدیک تعداد بیشتری از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی وارد بازار سرمایه شوند.

فکری برای چالش‌های صنعت کارگزاری شود

وی درادامه به چالش‌های صنعت کارگزاری اشاره کرد و یکی از موضوعات مهم را تغییر مکرر قوانین و مقررات عنوان کرد و گفت: قانون‌گذار باید دراین زمینه  با ایجاد شفافیت در وضع قوانین و با نظارت درست، شرایطی را به وجود آورد که اجرای قوانین دست و پای کارگزاران را نبندد و برای آنها مانع ایجاد نکند. اگر‌چه قانون‌گذار به دنبال این است که با وضع قوانین، این حوزه را قانونمند کند، اما باید دراین مسیر از اعمال قوانین به شکل سلیقه‌ای اجتناب کند. به گفته وی یکی از قوانین آسیب‌زا، تغییر قوانین مربوط به کارمزدها بود که هنوز اثرات منفی آن براین حوزه وجود دارد.

مدیرعامل کارگزاری رضوی، چالش دیگر این حوزه را بحث آی‌تی دانست و گفت: باید ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد رفع شود. ما هنوز نیاز به کار در این بخش داریم تا حوزه آی‌تی و آی‌تی‌سی باهم هماهنگ‌تر پیش بروند تا ضعف‌ها و مشکلات این حوزه رفع شود. باید قبول کنیم در چند سال آینده بازار سرمایه کاملا هوشمند و الکترونیکی خواهد شد و ضروری است تا کارگزاری‌ها با این فرآیند خودشان را پیش ببرند. تحقق این هدف نیازمند حمایت است. به گفته وی، بحث نیروی انسانی مساله دیگری است. ما نتوانسته‌ایم در این بخش، نیروی انسانی خبره و توانمندی پرورش دهیم، بنابراین این صنعت به شدت با کمبود نیروی کار ماهر و متخصص روبه‌رو است.

سیگنال مثبت از بازار

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص وضعیت فعلی و پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سرمایه نیز گفت: بورس ایران، بازار جوانی است که هنوز به بلوغ و گستردگی مناسبی نرسیده است. اما در دو، سه دهه اخیر؛ با  وجود تلاطم‌های زیاد اقتصادی  توانسته در مسیر رشد گام‌های خوبی بردارد که تعداد شرکت‌هایی که در بازار پذیرفته شده‌اند گواه این موضوع است.

مدیرعامل کارگزاری رضوی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰۰شرکت در بازار پذیرش شده که همچنان در حال افزایش است یادآور شد: به هرحال با توجه به این شرایط، می‌توان گفت چشم‌انداز بازار مثبت است و ما باید به سمت اقتصاد بازا‌رمحور برویم و منابع و سرمایه‌هایی را که وارد این بازار می‌شوند مدیریت کنیم تا به نفع اقتصاد تمام شود.

 به گفته وی درحال حاضر آنچه باعث جذابیت بازار می‌شود، سودآوری شرکت‌های فعال در بورس است که این مهم می‌تواند سیگنال مثبتی برای آینده بازار به شمار آید، اگرچه قیمت سهام در این مدت افزایش نیافته که این موضوع هم به پایین بودن حجم خریداران در بازار برمی‌گردد.

وی در دلایل پایین بودن حجم خریداران، تقویت سایر بازارها مثل بازار بین‌بانکی، بازار رمز ارزها و بخش‌های غیر‌مولد را عامل این امر دانست و افزود: علاوه براین باید این موضوع را نیز بپذیریم که آینده بورس به رفع ابهاماتی که در پارامترهای اقتصادی و بحث برجام وجود دارد وابسته است و سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری دست به عصا کرده است. به گفته وی هر تصمیم و اقدامی ‌که باعث نگرانی و ابهام در ذهن سرمایه‌گذار شود به فرار پول از بخش مولد کمک می‌کند و دراین راستا باید وضعیت اقتصادی به سمت ثبات بیشتر پیش برود تا بورس جان دوباره بگیرد.

محمدی به ریزش‌های سال ۹۹ در بازار سهام اشاره کرد و یادآور شد: در این سال درحالی از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت شد که برای آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته بود و زیرساخت لازم فراهم نشده بود که فعالان این عرصه بتوانند جوابگوی نیاز افراد باشند. ضمن اینکه با وجود حجم بالای پول که وارد این بازار شد، شرکت‌های جدیدی باید وارد بورس می‌شد که این اتفاق به شکل مناسب  هم رخ نداد.  این پول‌ها فقط بازار ثانویه را تقویت کرد، که درنهایت زمینه ریزش‌های شدید را فراهم آورد که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند. به هرحال این اتفاق رخ داد و افراد زیادی هم دراین بازار متضرر شدند و باعث دلزدگی بخش زیادی از سهامداران شد.

به گفته وی، اگر برای این موضوع قبل از دعوت، تدبیر درستی اندیشیده می‌شد، قطعا این مشکلات به وجود نمی‌آمد. اینک هم برای اینکه این اعتماد دوباره جلب شود و بدبینی‌های ایجاد شده از بین برود، باید شرایط بازار را به سمت ثبات و مثبت شدن حرکت داد تا دوباره پول‌ها به این سمت برگردد. به گفته محمدی، اعتقاد من این است که اگر زمینه را درست فراهم کنیم و پارامتر‌های اقتصادی را برای فعالان این حوزه پیش‌بینی‌پذیرتر کنیم، قطعا بورس بار دیگر به سمت رونق حرکت خواهد کرد.