سرمایه‌گذاری 3/ 1میلیارد دلاری ملی مس در طرح «پیشگامان پیشرفت ایران»

اردشیر سعدمحمدی خاطرنشان کرد: نخستین طرح شرکت ملی مس، تولید مس کاتدی سونگون در استان آذربایجان‌شرقی است و برای نخستین‌بار تولید مس کاتد در این استان با فعال شدن پنج کارخانه زیرمجموعه شکل می‌گیرد. سرمایه‌گذاری این طرح ۲۷۷ میلیون یورو و ۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان است که می‌تواند بازار و رونق خوبی در منطقه ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: طرح دوم، فاز سوم تغلیظ سرچشمه در استان کرمان است که طی آن کارخانه ۳۰۰ هزار تنی طراحی و عملیاتی خواهد شد. این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۰۶ میلیون یورویی و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح سوم، فاز ۳ تغلیظ سونگون به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیون یورویی و یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای آن انجام شده است.

سعدمحمدی خاطرنشان ‌کرد: طرح چهارم، فاز ۲ میدوک در شهر بابک استان کرمان است که در پی آن کارخانه کنسانتره طراحی و اجرا خواهد شد. این کارخانه با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۱۱۲میلیون یورویی و یک‌هزار و ۵۱ میلیارد تومانی احداث خواهد شد.

وی اظهار کرد: پنجمین طرح، تولید اسیدفسفریک است؛ با توجه به تولید اسیدسولفوریک در مجتمع‌های مس سرچشمه و خاتون‌آباد آنها را به اسیدفسفریک تبدیل خواهیم کرد که قابلیت تولید کودهای فسفاته را امکان‌پذیر خواهند کرد. این طرح نیز با سرمایه‌گذاری ۷۶ میلیون یورویی و ۶۰ میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: طرح ششم، ساخت کارخانه فلوتاسیون از سرباره‌های خاتون‌آباد است؛ این سرباره‌ها از سالیان پیش روی زمین رها شده بود و برای نخستین‌بار به کنسانتره مس تبدیل خواهد شد. این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی و ۴۶۰ میلیارد تومانی اجرایی خواهد شد و در خرداد سال آینده نخستین کارخانه آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

سعدمحمدی اظهار کرد: طرح هفتم، ساخت کارخانه آهک خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۷۷۴ میلیارد تومانی است‌.

وی تصریح ‌کرد: در مجموع این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۹۱۱ میلیون یورویی و هشت‌هزار و ۳۱۶ میلیارد تومانی (و به عبارتی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری) اجرایی خواهد شد.

خیز به سمت تبدیل شدن به ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به سایر طرح‌های شرکت ملی مس اظهار کرد: با اکتشافاتی که تاکنون عملیاتی و اجرایی شده چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذخیره جدید به ذخایر مس کشور اضافه شده و علاوه بر آن با اکتشاف معدن «سریدون» واقع در ۴۵ کیلومتری غربی مجتمع مس سرچشمه که عملیات تکمیلی اکتشافی آن در حال انجام است، یک کارخانه ۳۰۰ هزار تنی دیگر طراحی و اجرا می‌شود که جزو ۷ طرح یادشده نیست.

سعدمحمدی بیان‌ کرد: با توجه به فناوری‌های علمی روز جهان، همچنین افزایش حفاری‌های اکتشافی از ۷۰ هزار متر در سال ۹۸ به ۱۰۰ هزار متر در سال ۹۹ و ۱۳۰ هزار متر در سال‌جاری، امیدواریم با دستگاه‌های جدیدی که وارد می‌شود (شامل ۱۵ دستگاه جدید حفاری و همچنین بهره‌مندی از تکنیک‌های جدید)، سرعت اکتشافات و همچنین ذخایر مس افزایش ‌‌یابد.

وی گفت: در سال‌های گذشته ایران در رتبه نهم جهان در زمینه ذخایر مس قرار داشت و اکنون به رتبه هفتم جهان ارتقا پیدا کرده و امید می‌رود با اکتشافات جدید مکزیک را پشت‌سر گذاشته و به رتبه پنجم دست یابیم. میزان ذخایر فعلی ما ۴۴ میلیون تن مس خالص است و در صدر این جدول شیلی با ۲۰۰میلیون تن ذخیره خالص قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد:‌ این شرکت خرداد سال آینده سه طرح را افتتاح خواهد کرد که شامل معدن و کارخانه کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی «دره آلو» در سیرجان، معدن و کارخانه کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی «دره‌زار» در کرمان و کارخانه حاصل از تغلیظ سرباره‌های ذوب سرچشمه است.

وی خاطرنشان‌کرد: افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش ۳۵۰ هزار تنی تولید کنسانتره مس را به‌دنبال خواهد داشت و معادل ۷۰۰ میلیون دلار به درآمد این مجموعه خواهد افزود.

سعدمحمدی گفت: با ۱۳ میلیارد دلار طرحی که در دست اجرا و برنامه‌ریزی داریم، در ۵ سال آینده ملی صنایع مس ایران جزو ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس خواهد شد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران امسال برای نخستین‌بار از سه میلیارد دلار درآمد عبور خواهد کرد و امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این درآمد به سالانه  ۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

به‌تازگی توسعه ۴۸ طرح صنعتی در کشور کلید خورد و دولت با طرح پیشگامان پیشرفت ایران قصد دارد با استفاده از منابع شرکت‌های بزرگ صنعتی، ۴۸ پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن را اجرایی کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با اجرای این طرح‌ها رشد اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

در این طرح قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سودده داخلی، اجرایی شود. در این راستا مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مربوط به اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور توسط مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم، از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.