16

افزایش درآمد‌ها به همراه افزایش هزینه‌ها

پتروشیمی مارون در 9 ماه نخست سال جاری توانسته حدود یک میلیون و 246هزار تن از محصولات خود را در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش برساند و از این میزان فروش 231 هزار و 64 میلیارد ریال درآمد کسب کند. حدود 74 درصد از حجم فروش این شرکت (928هزار تن) شامل فروش داخلی و بقیه (317هزار تن) فروش صادراتی بوده که به لحاظ ریالی نیز حدودا 74 درصد از درآمدها (169 هزار و 954 میلیارد ریال) از محل فروش داخلی و 26 درصد (61 هزار و 109 میلیارد ریال) از محل فروش صادراتی حاصل شده است.

با توجه به موارد بیان شده، درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی مارون در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 231 هزار و 64 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (128 هزار و 321 میلیارد ریال) افزایشی 80 درصدی داشته و این افزایش عمدتا به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین نرخ فروش محصولات بوده است.  از سوی دیگر بهای تمام شده این درآمد‌ها در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی

124 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 129 هزار و 420 میلیارد ریال بوده است. شرکت دلایل اصلی این میزان افزایش در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی را افزایش نرخ ارز، هزینه‌های خرید مواد اولیه و لوازم و قطعات اعلام کرده است.

افزایش سود عملیاتی

فعالیت پتروشیمی مارون در 9 ماه سال جاری با 6 هزار و 715 میلیارد ریال هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى همراه بوده که بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها به هزینه‌های حمل و نقل و انتقال اختصاص داده شده است. همچنین سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با کاهشی 81 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 219 میلیارد ریال بوده است. علت کاهش در سایر درآمدهای عملیاتی این است که شرکت در بازه زمانی مشابه سال گذشته از محل سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی درآمد قابل توجهی داشته که این مورد در بازه زمانی مورد گزارش موضوعیت نداشته و حتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 330 میلیارد ریال متحمل هزینه زیان ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شده است. این مورد به همراه 286 میلیارد‌ریال هزینه‌های جذب نشده در تولید، 910 میلیارد ریال هزینه ضایعات عادی و غیرعادی و 33 میلیارد ریال سایر هزینه‌های مرتبط با عملیات شرکت، عناوین تشکیل‌دهنده سایر هزینه‌های عملیاتی هستند که در مجموع سایر هزینه‌های عملیاتی هزار و 551 میلیاردی این شرکت را تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه در مورد این هزینه‌ها افزایش 141 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.  با توجه به موارد ذکرشده، سود عملیاتی پتروشیمی مارون در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 93 هزار و 596 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش 44 درصدی داشته است.

افزایش قابل توجه سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی پتروشیمی مارون در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری شامل 91 میلیارد ریال درآمد سرمایه‌گذاری، 9 هزار و 445 میلیارد ریال درآمد سود حاصل از سپرده‌ها و 250 میلیارد ریال هزینه متفرقه بوده که مجموع این موارد تشکیل دهنده 9 هزار و 194 میلیارد ریال سایر درآمد‌های غیر عملیاتی این شرکت است. این میزان از سایر درآمد‌های

غیر عملیاتی در حالی کسب شده است که این عنوان در سال گذشته به میزان 2 هزار و 79 میلیارد ریال بوده و در بازه زمانی مورد گزارش 346 درصد افزایش را به همراه داشته است. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و در نظر گرفتن 76 میلیارد ریال هزینه‌های مالی و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده 9 ماه منتهی به آذر ماه سال 1400 باید بیان کرد که حاصل فعالیت پتروشیمی مارون در این بازه زمانی سود خالص 102 هزار و 806 میلیارد ریالی بوده که این عنوان افزایشی 55 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

افزایش بدهی‌های پتروشیمی مارون

 در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی مارون آورده شده است. لازم به ذکر است اطلاعات موجود در جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. با توجه به اطلاعات موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی (درصد) در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های این شرکت است. همچنین دوره وصول مطالبات این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 1399 از حدود 109 روز به 82 روز رسیده است. در نهایت در مورد میزان بدهی‌های پتروشیمی مارون باید بیان کرد که بدهی‌های این شرکت در بازه زمانی مورد نظر نسبت به دوره 12 ماهه سال گذشته به میزان 208 درصد افزایش یافته است. افزایش 208 درصدی در بدهی‌های این شرکت عمدتا ناشی از افزایش 163 درصدی پرداختنی‌های تجاری و سایر پرداختنی‌ها و افزایش سود سهام پرداختنی در بازه زمانی مورد گزارش بوده است. همچنین لازم به ذکر است که در بازه زمانی مورد گزارش مجموع دارایی‌های شرکت نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی گذشته 42 درصد افزایش داشته است. در نتیجه با توجه به افزایش بیشتر بدهی‌های شرکت نسبت به مجموع دارایی‌های آن، نسبت بدهی‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره 12 ماهه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.