انجماد قیمت یخچال وفریزرداخلی در 15 ماه گذشته

در همین راستا قائم مقام شرکت گل‌آسای سرما (برند دیپوینت) در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره انتظار از مسوولان درباره رفع مشکلات تولیدکنندگان گفت: بسیاری از حمایت‌ها به جای اینکه در دراز‌مدت به تولید کمک کند، باعث تضعیف تولید می‌شود. افکار عمومی نیز نسبت به این صنعت حساس شده و تلقی عمومی این است که در غیاب برندهای خارجی، شرکت‌های تولیدکننده از این فرصت برای افزایش قیمت استفاده کرده‌اند، در صورتی که موضوع اصلا به این صورت نیست. از ۱۵ ماه گذشته، قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش نداده‌­ایم. به عنوان تولیدکننده، کاملا به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور واقف هستیم و به هیچ وجه راضی به وارد آوردن فشار به مصرف‌کنندگان نیستیم.

حسین رمضان‌زاده گفت: با توجه به قیمت تمام شده باید بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت روی محصولات تولیدی اعمال می‌شد. هزینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، حمل و نقل، انرژی و مواد اولیه افزایش پیدا کرده و تولید‌کننده با وجود مشکلات موجود حاشیه سود مشخصی را برای خود متصور است.

موافق انحصار در صنعت لوازم خانگی نیستیم

قائم‌مقام شرکت گل‌آسای سرما درباره ممنوعیت واردات برندهای خارجی گفت: این تصمیم به علت جلوگیری از خروج ارز از کشور و برای حمایت از تولید‌کنندگان گرفته شده است. در دنیا همیشه این  تجربه وجود دارد که اگر حمایت‌ها به صورت یک‌جانبه و طولانی‌مدت باشد، شاید در دراز‌مدت به ضرر آن صنعت باشد. مشابه این موضوع را در برخی صنایع بعد از سال‌ها حمایت، شاهد هستیم که محصول قابل رقابتی تولید نمی‌شود. مناسب این است که یک برنامه بلندمدت برای حمایت از این صنعت وجود داشته باشد. مثلا در قالب یک برنامه پنج‌ساله ممنوعیت ورود برندهای خارجی لوازم خانگی ایجاد شده و بعد از این مدت، بازار باز شود تا در این مدت تولید‌کنندگان فرصتی برای اجرایی کردن برنامه‌هایی مانند انتقال تکنولوژی، توسعه دانش فنی و توسعه زیرساخت‌های خود داشته باشند و بعد از باز شدن بازارها بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.

وی افزود: اگر این ممنوعیت برای همیشه باشد، باعث انحصار شده و به مرور تولیدکنندگان تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه از دست داده که منجر به افت کیفیت و کند شدن بخش‌های نوآوری شرکت‌ها می‌شود. شرکت‌ها برای توسعه بخش نوآوری خود باید رقبای قدرتمند خارجی داشته باشند.

نظر تولیدکنندگان در مصوبه اخیر سازمان حمایت اعمال شود

رمضان‌زاده درباره مصوبه اخیر سازمان حمایت مبنی بر اجباری شدن درج قیمت تولیدکننده روی محصولات لوازم خانگی گفت: این طرح دارای ابهام‌هایی است که بهتر بود این ابهام‌ها طی جلساتی با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان رفع شود. درج قیمت تولید‌کننده (درب کارخانه) روی محصولات، می‌تواند باعث ابهام بیشتر و سر‌درگمی مصرف‌کننده ‌شود. امیدوارم با دقت نظری که مسوولان دارند، این طرح به خوبی اجرا شود.

وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات شبکه توزیع به مثابه واسطه و دلال در نظر گرفته می‌شود که این اشتباه است. تولیدکنندگان بدون شبکه توزیع نمی‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و در همه جای دنیا نیز این موضوع به رسمیت شناخته شده است. اگر زیرساخت‌های بهتر و جریان اطلاعاتی شفاف‌تری بین تولیدکننده، توزیع‌کننده و ارگان‌های ذی‌ربط برقرار باشد، شاید نیاز نباشد تا مصرف‌کننده را با درج قیمت تولیدکننده روی کالا، درگیر ابهام بیشتر کنیم.

افزایش ۳ تا ۴ برابری هزینه حمل و نقل دریایی

حسین رمضان‌زاده درباره مشکلات تامین مواد اولیه گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که در بخش واردات مواد اولیه با آنها مواجه هستیم، افزایش هزینه‌های حمل بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است. برای مثال هزینه حمل یک کانتینر ۲۰ فوت از چین که سال گذشته کمتر از ۲هزار دلار بود در حال حاضر تا حدود ۸ هزار دلار افزایش یافته است. از طرف دیگر کمبود کانتینر یکی از مشکلاتی است که در سطح جهانی وجود داشته و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. این موضوع هزینه‌های واردات ما را افزایش می‌دهد. از طرفی به علت انجماد قیمت‌ها، این افزایش هزینه‌ها را نمی‌توانیم از مصرف‌کننده جبران کنیم.

وی افزود: در خصوص محصولات جدید در ابتدا مجبور هستیم بخشی از قطعات را وارد کنیم، اما به مرور با حفظ کیفیت و مشخصات فنی عمق داخلی‌سازی را افزایش می‌دهیم. به علت دانش فنی که در محصولات تولیدی وجود دارد، امکان تامین بخشی از قطعات و مواد اولیه را از داخل نداشته و در خصوص محصولات جدید این اتفاق بسیار رخ می‌دهد. به مرور، عمق داخلی‌سازی محصولات را بیشتر کرده و با شرکت‌های قطعه‌ساز معتبر در داخل کشور مذاکره و در حال حاضر، بخشی از قطعات تولیدی را از داخل تامین می‌کنیم که نسبت به وارداتی‌ها دارای کیفیت بهتری است.

رمضان‌زاده در ادامه گفت: امکان داخلی‌سازی بعضی از قطعات مانند کمپرسور و مواد فوم در کشور هنوز میسر نشده و به اجبار آنها را وارد می‌کنیم. واردات قطعات مشکلات خاص خود را داشته و واردات برخی از قطعات زمان‌بر است. امکان باز کردنLC  وجود نداشته و به علت تحریم‌ها، امکان کار کردن با شرکت‌های قطعه‌ساز تراز اول جهانی را نداریم. در نتیجه باید از واسطه‌ها خریداری کنیم که این موضوع هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مواد پتروشیمی مورد نیاز برای تولید مانند ABS به اندازه نیاز تامین نمی‌شود. البته اخیرا مقداری بهتر شده اما سال گذشته برای تامین بخشی از آن مجبور به واردات شدیم، زیرا قیمت ABS پتروشیمی داخلی از قیمت وارداتی آن بیشتر بود. درباره فولاد نیز از ورق‌های رنگ شده (pre-paint) استفاده کرده که آن را از شرکت‌های چینی و کره‌ای به صورت واردات تامین می‌کنیم. متاسفانه شرکت‌های داخلی هنوز نتوانسته‌اند این ورق‌ها را با کیفیت مورد نظر تولید کنند. در صورت تولید این ورق‌ها در کشور تمایل داریم، واردات در این زمینه را  متوقف و از شرکت‌های داخلی تامین کنیم.

 به عنوان مرکز نوآوری و شتاب‌دهی طرح‌های نوآور فعالیت داریم

قائم مقام شرکت گل‌آسای سرما درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه گفت: به لطف کارهایی که در بخش تحقیق و توسعه شده، سال گذشته توانستیم عنوان شرکت دانش‌بنیان را دریافت و امسال نیز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان مرکز نوآوری و شتاب‌دهی طرح‌های نوآورانه در صنعت لوازم خانگی  و تولید یخچال فریزر فعالیت داریم. این شرکت در حال حاضر دو ثبت اختراع داشته و محصولات آن کاملا دانش‌بنیان بوده و روی اینترنت اشیا و تعامل انسان و ماشین کار کردیم. همچنین چند قرارداد با دانشگاه‌های معتبر کشور داریم. طرح‌های نوآورانه از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دانشگاه‌های معتبر کشور دعوت شده و در صورت کاربردی بودن با آنها قرارداد می‌بندیم.  

وی افزود: بعضی اوقات تحقیق و توسعه با ساخت قالب برای تولید محصول اشتباه گرفته می‌شود. تکوین محصول با کار تحقیقاتی بسیار متفاوت است. به همین منظور بخش تحقیق و توسعه ما دو بال دارد؛ یکی از آنها بخش طراحی و توسعه بوده که هدف آن طراحی محصولات جدید و ساخت قالب برای محصول است. بخش دوم تحقیق و نو‌آوری است که در این بخش هسته اصلی محصولات و پروژه‌ها شکل می‌گیرد. بر اساس نیازهایی که از بخش بازاریابی آمده یا تکنولوژی‌هایی که امکان ورود در آنها را نداشته، کار تحقیقاتی انجام می‌دهیم. شاید در یک پروژه بیش از یک سال کار تحقیقاتی انجام دهیم و شاید برخی پروژه‌ها نیز هیچ گاه به تولید نرسیده و اجرایی نشود. در این بخش با دانشگاه‌های معتبر فعالیت کرده و مطالعات امکان‌سنجی طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفته و برای بخش‌های اجرایی و ساخت می‌رود.

سرمایه‌گذاری ارزی ۵/ ۳میلیون دلاری در تولید یک مدل یخچال و فریزر

رمضان‌زاده درباره جدیدترین محصول تولیدی گفت: این محصول یک مدل یخچال و فریزر دو‌قلو بوده که به زودی به تولید انبوه می‌رسد و تمامی مولفه‌های یک یخچال ساید بای ساید به روز برندهای خارجی را دارد. با این تفاوت که ۳۰ درصد هم در عرض بزرگ‌تر بوده و فریزر بزرگ‌تری دارد. یکی از ایرادهای محصولات ساید بای ساید خارجی فریزر کوچک بوده که آن را برطرف کردیم. با تحقیقات بازار متوجه شدیم مصرف‌کننده ایرانی تمایل دارد مواد غذایی را داخل کشوهای فریزر قرار دهد که این بخش‌ها را به محصول تولیدی اضافه کردیم. روی تولید این محصول بیش از ۵/ ۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی شده و بیش از ۳ سال به طول انجامیده ضمن اینکه قیمت آن نیز به مراتب از مشابه خارجی آن کمتر است که باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.  خصوصا اینکه محصولات ما مجهز به کمپرسور اینورتر بوده و تقریبا جزو معدود شرکت‌های در حوزه تولید یخچال  فریزر خانگی هستیم که از این کمپرسورها استفاده می‌کنیم. این محصولات از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه بوده و با گرید انرژی A++ تولید شده که بسیار کم‌صدا و کم‌مصرف بوده و با ۶۰ ماه گارانتی عرضه می‌شوند.

وی با تاکید بر شباهت ظاهری و کیفیت این محصولات با نمونه‌های خارجی گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو، در بعضی از شهرهای مرزی، برند درج شده روی محصولات تولیدی این شرکت را جدا و لوگوی محصولات خارجی مانند ال‌جی، سامسونگ و بوش را به جای آن درج کرده و با قیمت بالایی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. البته به این گونه محصولات نیز خدمات پس از فروش کامل ارائه می‌کنیم.

تولید ۱۲ مدل محصول یخچال و فریزر

قائم‌مقام شرکت گل آسای سرما درباره تاریخچه شکل‌گیری این شرکت گفت: این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۷۶ در قالب یک کارخانه در منطقه پاکدشت در زمینه محصولات یخچال و فریزر خانگی آغاز کرده است. سطح دسترسی این کارخانه به تکنولوژی و دانش فنی مانند سایر کارخانه‌های فعال در دهه ۷۰ در آن زمان محدود بود و محصولات عمومی و مشابه سایر محصولات یخچال و فریزر در بازار تولید می‌کرد. در آن زمان، ماشین‌آلات و دانش فنی تنها در اختیار چند شرکت بود. سایر شرکت‌های خصوصی که در دهه ۷۰ شکل گرفته بودند، تکنولوژی خاصی نداشتند. این شرکت به مرور چند محصول را تولید و رفته رفته مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت و میزان تولید محصولات افزایش یافت که منتج به ساخت کارخانه جدید در شهرک صنعتی ایوانکی شد که فاز جدید آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید. برای اولین  بار از سال ۸۵ بخش طراحی شرکت شروع به فعالیت و تولید نسل دوم محصولات کرد. در حدود سال‌های ۸۶ و ۸۷ میزان تولید محصولات افزایش یافت و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه محصول در یک شیفت کاری تولید می‌شد.

وی افزود: سال ۸۸ با یک تصمیم استراتژیک رو به رو بودیم. متوجه شدیم محصولات تولیدی ما مزیت رقابتی خاصی نسبت به رقبا نداشته و اکثر محصولات مشابه هم  بودند و برای مصرف‌کننده ارزش پیشنهادی ویژه‌ای را ارائه نمی‌کردند. در این سال  تصمیم گرفتیم یک محصول خارجی را مهندسی معکوس کنیم که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز داشت.

 این محصول باید کاملا طراحی و قالب‌سازی و ماشین‌آلاتی برای ساخت آن ساخته می‌شد. زیرا خطوط تولید ما برای این محصول جدید آماده نبود و نیاز بود تا خطوط تولید هم تغییرات قابل توجه و محسوسی داشته باشد. بر این اساس سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام شد و تمام قطعات این محصول را طراحی و قالب‌سازی کردیم. تولید آزمایشی این محصول را از نیمه دوم سال ۹۰ آغاز کردیم و ابتدای سال ۹۱ به تولید انبوه رساندیم که با استقبال مخاطبان مواجه شد. این محصول از نظر کیفیت و ظاهر با نمونه خارجی آن بسیار قابل رقابت بود و به سرعت تولید آن افزایش یافت. قیمت این محصول بین ۳۰ تا ۵۰درصد از مشابه خارجی خود کمتر بود و خروج ارز را در این حوزه کمتر کردیم.

وی در ادامه گفت: از سال ۹۴ بعد از استقبال محصولات تولیدی متوجه شدیم بخشی از مزیت رقابتی در نوآوری است. بنابراین روی بخش تحقیق و توسعه فعالیت و چون پاسخ مناسبی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه گرفتیم آن را توسعه دادیم. پس از آن هر سال یک محصول جدید را در بخش تحقیق و توسعه طراحی کرده و به تولید رسانده‌ایم. بعد از آن نیز محصولات جدیدتری را به شیوه مهندسی معکوس طراحی کردیم و مدت پنج سال طول کشید تا تیم تحقیق و توسعه شرکت قوام یافته و توانست محصولات جدید را طراحی کند.

وی افزود: از سال ۹۵ نیز دوباره یک تغییر ساختار عمده دادیم و طراحی و توسعه فاز جدید کارخانه را آغاز کردیم. این فاز در مرداد امسال به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید ۱۵۰۰ دستگاه محصول را در یک شیفت کاری در قالب ۱۲ مدل محصول یخچال و فریزر دارد. این شرکت امروز بیش از ۶۰۰ نفر پرسنل دارد که حدود ۲۰۰ نفر آن امسال به مجموعه اضافه شده‌اند و مسیر ما در جهت توسعه است.

27-02