تهدید شرکت زغال‌سنگ هند به کاهش تولید

بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ جهان با فشارهای هزینه‌‌ای ناشی از افزایش قریب‌الوقوع حقوق‌ها و رشد قیمت سوخت دیزل مورد استفاده برای تامین انرژی تجهیزات معدنی مواجه است. پرامود آگراوال، رئیس هیات مدیره این شرکت در تماسی با تحلیلگران اظهار کرد برخی از واحدهای شرکت زغال‌سنگ هند بقای خود را بدون افزایش قیمت، بسیار دشوار می‌بینند. این در حالی است که افزایش قیمت زغال‌سنگ که در قراردادهای عرضه بلندمدت گنجانده شده است به حمایت دولت نیاز دارد که باید تاثیر نرخ‌های بالاتر زغال‌سنگ را روی تورم و اقتصاد این کشور بسنجد و در این خصوص تصمیم‌گیری کند.  

هشدار آگراوال در حالی است که شرکت زغال‌سنگ هند همچنان تحت فشار دولت برای حفظ منابع سوخت فسیلی است که حدود ۷۰ درصد از برق تولیدی این کشور به آن متکی است. ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند اواخر سال گذشته با افت تولید معادن کاهش یافت که این امر باعث قطعی برق و کاهش عرضه شد. با اینکه ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند در ماه سپتامبر از پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته بالاتر رفت، اما هنوز حدود یک‌سوم میزان اوج خود در آوریل ۲۰۲۰ است و با نزدیک شدن به تابستان، تقاضای برق در این کشور افزایش خواهد یافت.

آگراوال در یک تماس تلفنی روز پنج‌شنبه‌ گذشته تاکید کرد: افزایش قیمت باید فورا انجام شود، زیرا این امر برای صنعت زغال‌سنگ هند بسیار ضروری است. در غیر این صورت، تولید زغال‌سنگ در کشور آسیب خواهد دید. شرکت زغال سنگ هند انتظار دارد در سال مالی منتهی به مارس ۶۷۰ میلیون تن زغال‌سنگ عرضه کند که تقریبا ۱۷درصد بیشتر از سال قبل است. برای ۱۲ ماه آینده، این شرکت هدف فروش و تولید  ۷۰۰ میلیون تنی را تعیین کرده است.

تقاضای برق در هند افزایش یافته زیرا مشاغل این کشور به تدریج از اوج کرونا بهبود می‌یابند. در عین حال، منابع زغال‌سنگ هند تحت تاثیر فصل بارندگی موسمی ‌یعنی زمانی که بارندگی‌های سنگین بر معادن و حمل و نقل تاثیر می‌گذارد، قرار گرفته‌اند. اگر هند نتواند بحران زغال سنگ را به زودی برطرف کند، شرکت‌های برق با چشم‌انداز واردات گران زغال‌سنگ روبه‌رو می‌شوند و این امر به بهبود اقتصادی کشور آسیب می‌رساند. با توجه به اولویت‌بندی تلاش‌ها برای تکمیل ذخایر تولیدکنندگان برق، سایر صنایع از کمبود عرضه شکایت دارند. طبق گزارش انجمن آلومینیوم هند، ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های تولیدکننده آلومینیوم به طور متوسط بین ۳ تا ۴ روز است که کمتر از سطح معمول ۱۵ روز است.